Author Topic: Beste saxgenoten  (Read 2105 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Peper

• Member
  • *
Beste saxgenoten
« on: 30 June 2010, 02:22:20 »
Meer dan 15 jaar geleden speelde ik klarinet in diverse harmonies en klassieke orkesten nadien een beetje sopraansax op een geleend instrument. Tot ik naar Amsterdam verhuisde en dat goeddeels allemaal weg viel.

Een oudere broer opperde nog niet zo lang gelden of een synthesizer niet ook wat voor mij was. Dus ik aan Alesis Micron aanschaffen, en mijzelf vermaken op de bank. Nadien volgde een Waldorf Micro Q Keys (gaat misschien nog wel in de verkoop), een Roland Juno 6 (weer verkocht), een Korg Polysix (ook verkocht), een Korg Prophecy (ook verkocht), om uiteindelijk bij een Korg Z1 te belanden, en die doe ik niet meer weg.

Zag dat menigeen op dit forum een Akai EWI gebruikt. En daar zat ik in eerste instantie na de aanschaf van die Korg Z1 ook aan te denken. De Z1 heeft heel behoorlijke saxen in zich. Natuurlijk pas ik die aan naar mijn smaak. En zo ongeveer alles is in te stellen aan de Z1, de aanslaggevoeligheid, de aftertouch, you name it. Dus ging het toch weer kriebelen. Synths zijn leuk, maar vroeger vond ik het altijd toch ook wel erg leuk in orkesten te spelen. Dus allengs toch maar een gaan kijken naar 'echte' instrumenten.

Op mijn vorige werk had een collega een Yanagisawa alt sax, en daar mocht ik van hem best wel even op spelen. Goedemorgen, wat speelde die lekker! Tig keer zo goed als mijn vroegere verenigingsinstrumenten. Dus wist ik voor mijzelf dat ik ooit van dat merk een of meerdere saxen zou kopen. Maar ja, door de jaren heen ben ik door schade en schande een beetje wijs geworden, dus dacht ik zo 'eerst maar eens kijken of het me echt nog bevalt,' en dus ging ik voor een beetje goedkopere exemplaren. Na een beetje zoeken her en der zijn het voor zowel de alt als de tenor een B&S Series 1000 geworden.

En toen proberen. Toen is nog niet eens zo lang geleden, wat heet, twee weken! De alt spreekt gemakkelijk aan, uitgezonderd de laagste noten, waar ik nog wel een beetje moeite mee heb. Ze willen niet zo zacht als de anderen er uit geraken. De tenor moet ik helemaal aan wennen. Heb hem eerst een paar dagen. Zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar hij laat soms op de meest onverwachte momenten een piep horen tijdens het spelen.

Ik weet dat ik ze na moet laten kijken. De verkoper van de alt heeft me daar ook op gewezen. Dus verwacht ik dat ze over een poosje nog lekkerder spelen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Beste saxgenoten
« Reply #1 on: 30 June 2010, 07:55:01 »
Mooi verhaal, electronica is leuk maar uiteindelijk gaat er niks boven 'the real deal'!

Thijs
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline SaxieRob

• Member
  • *
« Reply #2 on: 30 June 2010, 08:12:35 »
Een piep heeft meestal te maken met hoe je mond, het riet en het mondstuk opelkaar zijn afgestemd.  Niet met de sax zelf.  Werk aan je embouchure, check of je riet er goed op zit en of de rails (waar het riet tegen aan gedrukt wordt met je onderlip netjes vlak is en geen bramen of krassen heeft).  Eventueel kan je nog wat spelen met verschillende modstukken/rietsterktes.  Welke riet sterkte en tipopening heb je nu?

Heb je les, zoniet dan zou ik een proflesje nemen om het een en ander te checken, wellicht een aardige leraar te vinden die bij jezelf en je muziek/leerstijl past en te zorgen dat je het spelen niet foutief aanleert wat later altijd lastig te herstellen is...

groet,
Rob.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #3 on: 30 June 2010, 11:03:48 »
Leuk verhaal!
En welkom op het forum.

En ik sluit me ook aan bij de tip om (op zijn minst) een paar lessen te nemen.

Groeten,
Roger

Offline Peper

• Member
  • *
« Reply #4 on: 30 June 2010, 17:48:34 »
Quote from: "SaxieRob"
Een piep heeft meestal te maken met hoe je mond, het riet en het mondstuk opelkaar zijn afgestemd.  Niet met de sax zelf.  Werk aan je embouchure, check of je riet er goed op zit en of de rails (waar het riet tegen aan gedrukt wordt met je onderlip netjes vlak is en geen bramen of krassen heeft).  Eventueel kan je nog wat spelen met verschillende modstukken/rietsterktes.  Welke riet sterkte en tipopening heb je nu?

Goede vragen natuurlijk. Moest wel even zoeken.

Het mondstuk is een metalen B&S met als aanduidingen 'L220' en 'M75.' Deze thread http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=1840&start=0 doorlezend concludeer ik aldus dat de tipopening 1,75cm is. Waar die 'L220' voor staat is mij nog niet 1-2-3 duidelijk (misschien nog even internetten).

Het rietje bleek niet overeen te komen met het doosje Rico Royal 1,5 wat ik erbij kreeg, het was een Weltklang 3. toch zo direct maar eens die lichtere Rico's gaan proberen.

Quote from: "SaxieRob"
Heb je les, zoniet dan zou ik een proflesje nemen om het een en ander te checken, wellicht een aardige leraar te vinden die bij jezelf en je muziek/leerstijl past en te zorgen dat je het spelen niet foutief aanleert wat later altijd lastig te herstellen is...

groet,
Rob.

Ben ik ook van plan. Zat al hier en daar rond te kijken naar de mogelijkheden in het Amsterdamse.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #5 on: 30 June 2010, 17:55:57 »
Quote from: "Peper"
Het mondstuk is een metalen B&S met als aanduidingen 'L220' en 'M75.' Deze thread viewtopic.php?f=7&t=1840&start=0 doorlezend concludeer ik aldus dat de tipopening 1,75cm is. Waar die 'L220' voor staat is mij nog niet 1-2-3 duidelijk (misschien nog even internetten).

Een tipopening van 1.75 cm is best fors  :shock:

Offline Peper

• Member
  • *
« Reply #6 on: 30 June 2010, 18:16:24 »
Quote from: "Tony"
Het mondstuk is een metalen B&S met als aanduidingen 'L220' en 'M75.' Deze thread viewtopic.php?f=7&t=1840&start=0 doorlezend concludeer ik aldus dat de tipopening 1,75cm is. Waar die 'L220' voor staat is mij nog niet 1-2-3 duidelijk (misschien nog even internetten).

Een tipopening van 1.75 cm is best fors  :shock:

Begrijp ik het begrip 'tipopening' misschien niet helemaal goed?

Heb zojuist even het mondstuk wat bij de alt kwam, ook een B@S zij het van kunstof dan wel eboniet, ongetwijfeld tegen alle ongeschreven wetten en regels in op de tenor gebruikt, en verhip, de piepen waren foetsie!  :mrgreen:

Zoot

• Guest
« Reply #7 on: 30 June 2010, 23:58:58 »
Begrijp ik het begrip 'tipopening' misschien niet helemaal goed?

w a a r s c h i j n l i j k           wél..........   :lol:  alleen je verward milimeters en centimeters   :lol:

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #8 on: 01 July 2010, 10:44:27 »
Welkom!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #9 on: 01 July 2010, 17:34:44 »
Welkom op het forum!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #10 on: 01 July 2010, 18:30:05 »
:D Weest welkom :D

Grtz. Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal