Meer dan 15 jaar geleden speelde ik klarinet in diverse harmonies en klassieke orkesten nadien een beetje sopraansax op een geleend instrument. Tot ik naar Amsterdam verhuisde en dat goeddeels allemaal weg viel.
Een oudere broer opperde nog niet zo lang gelden of een synthesizer niet ook wat voor mij was. Dus ik aan Alesis Micron aanschaffen, en mijzelf vermaken op de bank. Nadien volgde een Waldorf Micro Q Keys (gaat misschien nog wel in de verkoop), een Roland Juno 6 (weer verkocht), een Korg Polysix (ook verkocht), een Korg Prophecy (ook verkocht), om uiteindelijk bij een Korg Z1 te belanden, en die doe ik niet meer weg.
Zag dat menigeen op dit forum een Akai EWI gebruikt. En daar zat ik in eerste instantie na de aanschaf van die Korg Z1 ook aan te denken. De Z1 heeft heel behoorlijke saxen in zich. Natuurlijk pas ik die aan naar mijn smaak. En zo ongeveer alles is in te stellen aan de Z1, de aanslaggevoeligheid, de aftertouch, you name it. Dus ging het toch weer kriebelen. Synths zijn leuk, maar vroeger vond ik het altijd toch ook wel erg leuk in orkesten te spelen. Dus allengs toch maar een gaan kijken naar 'echte' instrumenten.
Op mijn vorige werk had een collega een Yanagisawa alt sax, en daar mocht ik van hem best wel even op spelen. Goedemorgen, wat speelde die lekker! Tig keer zo goed als mijn vroegere verenigingsinstrumenten. Dus wist ik voor mijzelf dat ik ooit van dat merk een of meerdere saxen zou kopen. Maar ja, door de jaren heen ben ik door schade en schande een beetje wijs geworden, dus dacht ik zo 'eerst maar eens kijken of het me echt nog bevalt,' en dus ging ik voor een beetje goedkopere exemplaren. Na een beetje zoeken her en der zijn het voor zowel de alt als de tenor een B&S Series 1000 geworden.
En toen proberen. Toen is nog niet eens zo lang geleden, wat heet, twee weken! De alt spreekt gemakkelijk aan, uitgezonderd de laagste noten, waar ik nog wel een beetje moeite mee heb. Ze willen niet zo zacht als de anderen er uit geraken. De tenor moet ik helemaal aan wennen. Heb hem eerst een paar dagen. Zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar hij laat soms op de meest onverwachte momenten een piep horen tijdens het spelen.
Ik weet dat ik ze na moet laten kijken. De verkoper van de alt heeft me daar ook op gewezen. Dus verwacht ik dat ze over een poosje nog lekkerder spelen.