Goedkope nieuwe of dure huurkoop om te beginnen?

Started by Serge, 30 June 2010, 11:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Invisible

Quote from: "Pieter"Buffet crampon saxen gaan bij mij direct aan de muur met een bloemetje erin!
Ah, duidelijk. Heb er zelf geen ervaring mee, maar komt bij mij toch wel over als een gerenommeerd merk.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Serge

Quote from: "JR"Naast een goedkope nieuwe of een dure huurkoop kan je overwegen om een gebruikt instrument te kopen van goede kwaliteit.

Dat klopt natuurlijk, maar ik ken er te weinig van om zeker te zijn dat ik een goeie koop doe. En ik ken niemand in mijn omgeving die sax speelt, verder... Dus dan maar liever een nieuwe met enkele jaren garantie?

Serge

Quote from: "Invisible"Wat voor richting wil je eigenlijk op met het saxofoonspelen? Wil je vooral de klassiekere kant op (zoals in blaasorkesten en saxofoonensembles) of wil je meer de jazz/pop/funk/... kant op? Dit zijn namelijk ook factoren die meespelen in de keus van een sax, maar ook zeker in de keus van een mondstuk. Al zou ik om te beginnen met een klassieke setup beginnen (met een Yamaha of Buffet Crampon saxofoon met Selmer mondstuk bijvoorbeeld) aangezien je daarmee alles wel wat kan uitproberen.

Voor mezelf wil ik inderdaad eerder richting jazz en funk of pop uit. Al vind ik bijvoorbeeld een aantal stukken van Astor Piazzola (bv Oblivion in de versie met een sopraan) ook bijzonder mooi. Echt klassieke muziek is dat niet, maar het gaat misschien al iets meer die kant uit.

Mijn goesting is eigenlijk opnieuw opgeborreld eind de jaren '90 (denk ik) toen ik Branford Marsalis hoorde in An Englishman in New York van Sting (en daar speelt ie sopraan). Ik wou als puber eigenlijk wel leren sax spelen, maar omdat ik als kind pertinent had geweigerd om muziekles te volgen en mijn school later voorrang moest krijgen, is het er nooit van gekomen. Al die jaren was het iets dat in mijn achterhoofd speelde, en waarvoor ik nu iets meer tijd heb en vooral ga maken.

Het lijkt me fantastisch een instrument (en zeker een sax) te kunnen bespelen, maar vermoed dat de weg lang en niet makkelijk zal zijn. Maar goed,zoals de oude Oosterse wijsheid luidt: the pleasure is in the journey, not in the destination :-).

JR

Quote from: "Serge"
Quote from: "JR"Naast een goedkope nieuwe of een dure huurkoop kan je overwegen om een gebruikt instrument te kopen van goede kwaliteit.

Dat klopt natuurlijk, maar ik ken er te weinig van om zeker te zijn dat ik een goeie koop doe. En ik ken niemand in mijn omgeving die sax speelt, verder... Dus dan maar liever een nieuwe met enkele jaren garantie?

Als je in een muziekwinkel (liefst een gespecialiceerde sax-winkel)  een tweedehands sax koopt zit er garantie  (en vaak een onderhouds beurt) bij.
Ik zag dat saxcompany een verzilverde Yamaha YSS61 voor €950, heeft staan.

succes
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Pieter

Quote from: "Invisible"
Quote from: "Pieter"Buffet crampon saxen gaan bij mij direct aan de muur met een bloemetje erin!
Ah, duidelijk. Heb er zelf geen ervaring mee, maar komt bij mij toch wel over als een gerenommeerd merk.

dat geldt alleen voor de originele S1, en daar moet je van houden. De rest is geschikt voor de muur.
Klarinetten zijn wel goed.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Amanda

Pieter  :-D

Bij veel winkels kun je de sax die je huurt ook kopen. Met aftrek van het bedrag wat je aan huur hebt betaald.
Het best interessant om daar eens voor te kijken.
Verder kun je kijken naar een goede 2dehands.
Een alt zal financieel aantrekkelijker zijn dan een sopraan.
Ik sluit me aan bij Pieters advies. Kijk eens naar een Yamaha om te beginnen.
Intonatie van die saxen zijn prima en ze spelen fijn om op te leren spelen.
Als het saxofoon spelen je over een paar jaar bevalt kun je altijd kijken voor een nieuwe/andere/betere.

Een 2dehands YAS-25 alt heb je voor rond de 500/750 euro en dat is een prima sax om mee te beginnen.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

zomertje

Ik zou ook gaan voor een bekend merk, 2e hands bij een goede winkel bijvoorbeeld. Ben zelf begonnen op een leensax die erg krakkemikkig was en ik me maar blauw oefenen op de lage noten... na aankoop van de Selmer leek het alsof ik 2x zo goed kon spelen  :-D
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Serge

Bedankt iedereen voor de input. Ik zal het een paar weken laten bezinken en eens hier en daar rondkijken. De lessen starten pas in september, ik heb dus nog wat tijd. Wie weet daagt er tegen dan een onvermoede sponsor op  :D ... Maar een goed merk kiezen: dat lijkt me nu wel tamelijk duidelijk. Yamaha om te starten dus, wellicht.

Invisible

Succes met het maken van een keuze!

We horen overigens ook graag wat jij straks gekozen hebt.

Serge

Zal ik zeker doen. Nog effe geduld, weliswaar :-) Maar: welk merk is dan beter? Of heeft dat dan eerder te maken met het gekozen mondstuk en riet, zoals ik ook elders al op dit forum meen te hebben opgemerkt? En in dat geval: wat zou dan de juiste combinatie zijn voor een beginner?

Ja, als ik naar de winkel ga, kan ik maar beter voorbereid zijn, zeker? :D

Invisible

Quote from: "Serge"Misschien nog één vraagje: in het prijsgamma dat voor mij haalbaar lijkt, merk ik dat voor alto's naast Yamaha ook het merk Jupiter bestaat. Heeft iemand daar goeie of minder goeie ervaringen mee?
Tegenwoordig is Jupiter wel redelijk goed, maar ik heb er zelf nog wat een trauma aan over gehouden toen ik 16 jaar geleden op een Jupiter alt was begonnen, toen was het niet je van het zeg maar  :D Tegenwoordig zou ik, vooral als het prijsverschil niet al te groot is, toch nog liever voor een Yamaha gaan.

Quote from: "Serge"Ik ben vooral "op zoek" naar een instrument dat geen te blikkerige of harmonie-achtige of klassieke sound heeft, maar een eerder zwoele of zelfs vette jazzy sound. Al kan ik me voorstellen dat ik dat nu ook weer niet de eerste jaren zomaar uit die sax zal "schudden". :D Maar: welk merk is dan beter? Of heeft dat dan eerder te maken met het gekozen mondstuk en riet, zoals ik ook elders al op dit forum meen te hebben opgemerkt? En in dat geval: wat zou dan de juiste combinatie zijn voor een beginner?

Met een Yamaha met Selmer mondstuk zal je al vrij snel een klassiek geluid hebben (al zal ik dat niet als blikkerig omschrijven want ook een klassieke setup kan vol klinken, eerder een strakkere minder ruwe toon), maar zet je daar een jazz-mondstuk op zal dat al meer gaan in de richting die jij wil. Je kan nog een stapje verder gaan door een (tweede hands) Amerikaanse sax te kopen welke veel meer dat geluid hebben. Maar afgezien van je materiaal is het toch nog een groot deel de blazer zelf die verantwoordelijk is voor de sound.

Ties76

Jupiter heeft zijn reputatie tegen zich. De Jupiters van nu zijn beter dan die van jaren geleden, maar ondanks dat willen veel mensen nog steeds geen Jupiter. Dat kan dus lastig zijn als je de sax t.z.t. wilt doorverkopen.
Uit eigen ervaring (zoektocht naar alt) vond ik de ergonomie van de Jupiter fijner dan die van de Yamaha (is zelfs instelbaar) en ik vond het geluid ook minder blikkerig/iel dan bij de instap-yamaha (YAS-275 vs. Jupiter 700-serie). Ik hoor links en rechts dat meer mensen het daar mee eens zijn, maar een reputatie heb je niet zomaar verbeterd.
Wel iets om rekening mee te houden, maar als ik jou was, gewoon proberen!
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Serge

De tijd zal inderdaad wel de beste leermeester zijn op dat vlak.

Ben intussen in nog eens een andere winkel geweest - de man daar was zeer lovend over het merk Le Monde, en dan zeker over Le Monde Universal. Wel iets duurder dan Yamaha, maar klinkt wel lekker (hij was zo vriendelijk er eens op te spelen, bij gebrek aan kunde aan mijn kant :) ). Is een Nederlands merk, trouwens, blijkbaar? Ik had er nog niet zoveel over gehoord/gelezen. Wellicht bestaat het ook nog niet zo lang? Anyway: mocht iemand daar ervaring mee hebben... Ze zien er trouwens ook heel mooi uit, en worden meteen geleverd met een Selmer mondstuk. Niet dat zulks mij zo veel zegt, maar intussen heb ik al begrepen dat Selmer wel goed is :D...

Amanda

Bij mij op de vereniging heeft iemand een Le Monde tenor gekocht.
Fijne toeter. Speelt en klinkt goed.
Zeker ook de moeite waard. Klank is voller dan de meeste Yamaha's.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

niesten

Le Monde is geen nederlands merk, maar wordt door BIN (importeur van Selmer in Nederland) geimporteerd om een goedkoper alternatief te kunnen bieden voor Selmer als reactie op de vele goedkope Aziaten die op de markt verschijnen. Ik heb een jaar of twee geleden een Le Monde geprobeerd bij Amsterdam Winds en vond 'm best lekker spelen en had een fijne klank. (maar kon niet op tegen een Selmer Reference :-D ). Was vergelijkbaar met P-Mauriat, dus dat is mss ook een merk dat het proberen waard is.

Groeten,
Roger