Main Menu

Ook even voorstellen!

Started by anoli, 29 July 2010, 14:55:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

anoli

Hoi allemaal,

Ik ben Ilona, kom uit de omgeving Bergen op Zoom en ben 24 jaar. Toen ik een jaar of 9 was wilde ik een instrument gaan spelen en mijn voorkeur ging toen al uit naar saxofoon. Alleen bij de plaatselijke harmonie hadden ze geen saxofoons over om te verhuren en het zag er ook niet naar uit dat er snel eentje vrij kwam. Mijn ouders wilde toen dat ik eerst ging kijken of ik muziek maken wel leuk vond voordat ze een duur instrument gingen kopen. Ik wist zelf niet goed welk instrument ik dan wilde spelen en ze hadden weinig hoorns. Daarom besloot ik in overleg met de dirigent hoorn te proberen. Dit heb ik uiteindelijk een jaar of 5 gedaan.

Uiteindelijk ben ik dus gestopt en heb mijn hoorn ingeleverd. Sinds kort woon ik samen en vriend speelt gitaar. Als ik heb hoor spelen (bijna dagelijks) gaat het toch weer kriebelen om iets te gaan spelen en dan voornamelijk saxofoon want dat vind ik nog steeds een super instrument! Daarom ben ik nu beetje op internet informatie aan het zoeken en dat is hier genoeg! Daarom heb ik mezelf ook aangemeld (ook al speel ik dus nog niet).

Door de verhuis zal ik eerst weer even moeten gaan sparen om een sax te kunnen kopen. Daarnaast werk ik full time dus zal het voornamelijk op de avond uurtjes en weekenden aankomen (zullen de buren leuk vinden...) Maar toch wil/zal ik het leren dus ben nu aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn om te huren/ huurkoop. Dus als iemand bij mij in de omgeving nog een goede winkel weet die dat aanbied?

Groetjes Ilona

Sebo

:D Weest welkom :D

enne,

succes met je zoektocht naar een leuke sax.

Grtz.  Obes :mrgreen:  :mrgreen:
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Amanda

Welkom!

Van Gorp in Roosendaal zit in de buurt voor jou.
Ik weet alleen niet of ze aan huren doen.
www.muziekcentrumvangorp.nl
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Tony

Gerald

Welkom !

van der Glas in Heerenveen is goed en goedkoop met verhuur- huurkoop.
Daar kan zelfs je per maand huren.
Ze sturen ook op.

www.vanderglas.nl

Ik heb daar ook wel gekocht.
Ze zijn wegens vakantie gesloten t/m 9 augustus.

k317

Welkom!
Succes met het sparen. Geld voor de sax en eierdozen indien nodig om het geluid voor de buren te dempen. ;-)
Sax spreekt makkelijker aan en kent volgens mij minder intonatie-problemen dan hoorn (heb ik me laten vertellen). Ik vind overigens hoorn super-mooi, maar wel minder veelzijdig dan sax.
Zeker een keer gaan watertanden bij van Gorp........ hele mooie, grote winkel!
Veel plezier hier op 't forum!
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Zoot

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

zomertje

Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

anoliker

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties. Dat watertanden bij van Gorp heb ik toevallig afgelopen zaterdag gedaan toen mijn vriend daar moest zijn voor zijn gitaar. Kende die winkel dus al maar dacht dat er misschien nog meer winkels in de buurt zaten. Ze hebben wel een soort huur mogelijkheid voor de gebruikte saxofoons die ze in de verkoop hebben. Je betaald dan sowieso 10% 'administratiekosten' boven de verkoopprijs. De huurprijs is dan 25% van de totale prijs (verkoopprijs + 10% administratiekosten) voor een half jaar welke je vooruit betaald. Na dat half jaar bepaal je of je stopt en het intrument teruggeeft  of je koopt het instrument en dan krijg je de volledige huurprijs in mindering van het instument. Ik ben een beetje aan het rondkijken en volgens mij is dat een redelijke overeenkomst?

Heb ook gelijk het tipboek saxofoon gekocht. Had gelezen op het forum dat dat een heel handig boekje is voor beginners en ook daar heb ik al heel veel informatie uitgehaald. Begin nu alleen weer te twijfelen tussen een alt sax en een tenor sax. Vind namelijk de laatste ook mooi klinken. Maar als ik het goed begrijp is het makkelijk over te stappen als je eenmaal een sax kan spelen omdat de grepen zo goed als hetzelfde zijn? Daarom zal het waarschijnlijk toch eerst een alt sax worden.

Groetjes Ilona

Invisible

Welkom!

Wat betreft de keuze tussen alt en tenor, als je vooral van plan bent om in een harmonie of fanfare te gaan spelen, heb je doorgaans met de alt wel de wat leukere partijen (meer melodie waar tenor vaker alleen begeleiding heeft). Ook is er voor de alt heel wat meer aan studieboeken te krijgen (omdat de alt in Eb gestemd is en de tenor in Bb is dat een probleem als je een play allong cd hebt of een stuk met bijvoorbeeld pianobegeleiding) dan voor de tenor. Maar ik kan je zeker gelijk geven dat de tenor een mooier geluid heeft  :D

De meeste mensen beginnen overigens op de alt omdat deze ook iets goedkoper is en net even wat makkelijker blaast (en voor kinderen wat meer op formaat is), maar uiteindelijk is het maar net wat jij wilt. Maar zoals je zelf zegt, is het overstappen van alt naar tenor vrij eenvoudig, qua grepen en de manier van blazen is alles wel z'n beetje het zelfde, alleen wat groter.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

anoliker

Tja het zal daarom waarschijnlijk toch een alt worden en ooit mischien een overstap of beide instrumenten... In eerste instantie zal het alleen les zijn en ik zie mezelf (nog) niet in een harmonie/fanfare maar eerder in een bandje ofzo. Maar goed eerst maar eens een sax aanschaffen en een leraar zoeken :P

Wat betreft de hoorn, inderdaad een mooi instrument maar ik vind het niet veelzijdig genoeg. Je bent toch beperkt tot harmonie o.i.d.