slijtage voortanden door saxspelen

Started by hansax1, 02 August 2010, 13:33:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hansax1

hallo saxgenoten,
het volgende is het geval
zijn er saxspelers die door het spelen op het mondstuk  beschadiging van de voortanden hebben ?
komt waarschijnlijk door te hard bijten op het mondstuk
zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben en zo ja er een oplossing voor hebben?
hoor graag van jullie

groeten Hansax1

Invisible

Beschadiging van de voortanden heb ik nog nooit van gehoord (wel dat het mondstuk door de voortanden kan slijten), maar mij lijkt de beste methode om dit te voorkomen het gebruik van mondstukplakkers te zijn. Te veel knijpen kan zeker het probleem zijn, je moet dan ook meer met de spieren rond je mond knijpen (oftewel je embouchure) dan met je kaken en dus je tanden. Je onderkaak hoort dan ook vrij ontspannen te zijn en je boventanden horen alleen de druk van het gewicht van je hoofd te ondervinden.

Heb je ook veel last van je onderlip welke over je onderste tanden gevouwen zit?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Gerald

Slijtage voortanden moet inderdaad echt niet voorkomen!

Heb je les?
Zo ja, overleg dit eens met je leraar.

Voor de rest sluit ik me aan bij wat Invisible al gepost heeft.

hansax1

ik gebruik nu mondstukplakkers en lip-ease teeth cushion, zeg maar een soort kussentje voor op
je boven en ondertanden
zijn er saxspelers die hier goeie ervaringen mee hebben?
laat het me dan aub even weten!

groeten Hansax :D

Penningh

Ik denk dat slijten van je mondstuk of tanden te maken heb met het type mondstuk.
Ik zie een stalen mondstuk nog niet zo snel slijten en ik denk dat dit type mondstuk gevolgen kan hebben voor je voortanden.
Zelf blaas ik op eboniet mondstukken.
Toen ik slijtage zag op de mondstukken ben ik direct plakkers gaan gebruiken. Dit is al een ruime decennia terug.
Ik gebruik het dikkere type.
Voor mijn gevoel heb ik hierdoor ook minder trilling in mijn tanden.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

JR

Ik gebruik ook altijd plakkers (de dunne, de dikke "eet" ik op  :lol:  scherpe tanden ;) ), dan is er zeker geen slijtage.

Ik heb wel de indruk dat mijn boventanden iets meer naar voren zijn gaan staan, maar niet meer dan een paar tiende milimeter.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Maaarten

Een metalen mondstuk heeft ook gewoon een kunsttof vlakje voor je tanden. Ik zie het probleem niet tov een ebonieten mondstuk.
Je moet beslist niet bijten. Eigenlijk moet alles zo ontspannen mogelijk zijn. Als je tanden alleen al door het saxofoonspelen anders gaan staan ben je denk ik niet goed bezig.

De orthodontist heeft mijn 2 voortanden wat korter gevijld, dat scheelt overigens wel. Misschien een idee om wat aan te laten doen, mocht je balen van de scherpe voortanden(alhoewel, nooit scherpe voortanden gehad)

Penningh

QuoteIk zie een stalen mondstuk nog niet zo snel slijten en ik denk dat dit type mondstuk gevolgen kan hebben voor je voortanden.
Zelf blaas ik op eboniet mondstukken.

Ik wist dat in een metalen mondstuk een kunststof plaatje zit.
Wel logisch eigenlijk.
Mijn voortanden stonden nogal een stukje uit elkaar.
Op een gegeven moment constateerde ik dat de punten van deze tanden echt sleuven aan het "graven" waren.
Toen ben ik begonnen met plakkers.
Later, toen een van tanden wat minder werd, zijn beide tanden vervangen, dusdanig dat er geen opening meer was.
De plakkers ben ik wel blijven gebruiken.
Penningh

Amanda

Verplaatst naar  Spelen ‹ Oefenen / Oefenruimtes.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Maaarten

ik gebruik ze ook altijd nog hoor. Ik vind ze comfortabel.
En heel soms bijt ik nog weleens per ongeluk, bij toptoneoefeningen enzo

Penningh

Hoi Penningh,
je schrijft dat je voortanden vervangen zijn , heb je nu stifttanden?
en hoe speelt dat nu met kunsttanden?
bij mij is de ene voortand wat afgesleten en de andere is een stukje afgebroken ben bij Henk Rensink geweest en die heeft me 2 nieuwe mondstukken voorgeschreven,
1 voor alt en 1 voor tenor
gebruik ook mondplakkers op beide mondstukken zelfs 3 tanden van mijn ondergebit zijn al wat afgesleten en zover ik het me kan herinneren heb ik tandslijtage sinds ik op metalen modstukken speel!
je kunt eventueel je tanden weer "opbouwen" zoals ze dat noemen, facings genaamd Volgens de heer Rensink moet je niks aan je tanden laten doen als het niet perse hoeft zit nu met een dillema, of ik er nu iets aan moet doen?

groeten Hansax

Hansax,
Over mijn twee voortanden zijn kronen geplaatst.
Het was in het begin wel even wennen om hiermee te spelen, zeker omdat mijn tanden daardoor op een andere plek op het mondstuk geplaatst zijn.
Ik voel aan het spelen niet dat er twee kronen inplaats van mijn eigen tanden op het mondstuk staan.
Als je ondertanden ook aan het slijten zijn dan is er volgens mij iets anders aan de hand.
Mijn ondertanden raken mijn mondstukken nooit dus daar kunnen ze niet van slijten.
En als het onverhoop toch een gebeurd dan hou ik er een dikke lip of een kapot riet aan over.
Ikzelf zou met deze slijtage eens langs de tandarts gaan.
Groet
Penningh.

cyrresax

door een ongeval waren er kleine stukjes van mijn voorste onderste tanden.
Daardoor waren ze gekarteld zeg maar, pijnlijk voor mijn onderlip.
Na gesukkel met vloeitjes toch eens naar de tandarts geweest.
Die heeft de tanden wat afgeslepen en een tandkapje laten maken.
Eerst een model gemaakt van mijn onderste tanden in een soort gips.
En daarmee het tandkapje, die daardoor perfect over mijn tanden past.
Van hoektand naar hoektand, zit daardoor stevig vast.
Het tandkapje is gemaakt van een soepele, doorzichtige kunststof die
blijkbaar ook gebruikt wordt voor mensen die 's nachts met hun tanden knarsen!!?
Is heel sterk, na 2 jaar nog geen sleet op.
Dit zou je ook kunnen gebruiken voor de bovenste tanden.
Maar daarvoor gebruik ik zo'n klevertjes.
In ieder geval  ben ik er heel tevreden mee.
Na 2 uur spelen heb ik totaal geen last van een pijnlijke lip.
Ik zou zeggen, wie geinteresseerd is, neem contact op met je tandarts.