Author Topic: Plankenkoorts, zenuwen.  (Read 4965 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline wiko1948

• Member
  • *
Plankenkoorts, zenuwen.
« on: 23 August 2010, 11:20:05 »
Wat is zoal de ervaring met zenuwen en plankenkoorts voor een (solistisch) optreden?
En hoe ga je d'r mee om?
En, zo mogelijk, hoe overwin je het fenomeen?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en reakties !
[size=85]Sopr. Le Monde Vintage , BILGER.
Alt Le Monde Satellite ongelakt, MEYER.
Tenor Selmer SA80, MEYER.
[/size]

Offline Amanda

• Member
  • *
Re: Plankenkoorts, zenuwen.
« Reply #1 on: 23 August 2010, 12:01:27 »
Daar hebben ze therapie voor. Het werkt echt.

En verder: veel doen, maak het je eigen.
Zorg dat je weet wat je gaat spelen, repeteer het goed.
Hou er rekening mee dat je door de zenuwen vaak maar voor 70% presteert.
Zorg dus dat het er thuis voor 130% in zit.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 23 August 2010, 13:00:01 »
Inderdaad een kwestie van er voor zorgen dat zoveel mogelijk op de automatische piloot kan gaan wat dus een kwestie is van het desbetreffende stuk veel oefenen. Ik persoonlijk zorg er altijd voor dat ik op voorhand alles al geregeld heb wat er geregeld moet worden en zaken delegeer naar andere mensen zodat ik voor en tijdens het optreden zoveel mogelijk met mij zelf, mijn instrument en mijn muziek bezig kan zijn. Daarnaast weet ik bij mijzelf in de dagen voor het optreden altijd vrij goed de knop om te zetten zodat ik niet om alles en nog wat pieker wat betreft het optreden zodat ik ook geen last van slapeloze nachten heb.

Als ik met het kwartet optreed zijn we tijdens het optreden altijd gewoon ons zelf, bouwen we voor ons zelf momenten van rust in tussen de nummers (als je dat niet doet is het gevaar vrij groot dat je het nummer twee keer te snel speelt  :lol:) en zijn we meer met ons vieren en de muziek bezig dan met het publiek (haast net zo als bij een gewone repetitie), naderhand natuurlijk wel aandacht voor het publiek hebben om het applaus in ontvangst te nemen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #3 on: 23 August 2010, 14:43:05 »
Quote from: "Amanda"
En verder: veel doen, maak het je eigen.

Veel doen is echt de enige manier volgens mij, het moet normaal voor je worden om voor publiek te presteren. Ik heb al sinds een paar jaar he-le-maal geen last meer van zenuwen voordat ik het podium op ga. :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #4 on: 23 August 2010, 16:31:31 »
Bij mij helpt veel doen ook inderdaad, alleen als de parameters veranderen (alleen ipv sectie, met kleinere groepjes ipv orkest, duet of zelfs alleen) maakt het dan toch weer spannend. Ik heb er dus ook nog behoorlijk last van omdat ik pas 3 jaar speel. De echte oplossing (behalve veel spelen) heb ik nog niet gevonden. Gouden tips zijn welkom  :lol:
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #5 on: 23 August 2010, 23:07:55 »
En Wiko, ik ben benieuwd naar wat je wilt gaan spelen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #6 on: 24 August 2010, 12:31:56 »
Zoveel mogelijk proberen je stressmoment om te zetten naar positieve energie.
Ik heb stress voor ik het podium opstap, maar eenmaal op het podium verdwijnt dit helemaal, gewoon genieten op dat moment en alles over je heen laten komen, er gewoon van genieten!
Toen ik mijn bachelor eindexamen speelde was dit in de blauwe zaal van de Singel te Antwerpen, een zaal waar 1000 man in kan en ik had een 14 koppige jury in de zaal zitten. Voor het examen gaf dit wel stress, maar toen ik eenmaal op het podium stond was het genieten van de eerste tot de laatste seconde.
Selmer Performing Artist

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #7 on: 24 August 2010, 12:51:24 »
Wat heb je toen gespeeld?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #8 on: 24 August 2010, 16:46:43 »
Quote from: "Pieter"
Wat heb je toen gespeeld?

Concerto van Glazounov
Sonate van Phil Woods
Gavambodi 2 van Charpentier

Hotsonate van Shuloff
Abrasax van Verdonck
Fantasie sur un thème orriginal van Demersseman
Selmer Performing Artist

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #9 on: 24 August 2010, 22:45:55 »
Mooi programma, ik kan me niet voorstellen hoeveel uren daarin zijn gaan zitten.
Sonate van Phil Woods is ook wel erg de moeite waard. Glaz blijft altijd fijn studeren. Ik heb minder met demesserman.
Mooi afwisselend programma.

Ben ook wel benieuwd naar wie en/of wat je inspireert.
Op dit moment ben ik zelf nogal erg weg van Tallahatchie uitgevoerd door Arno Bornkamp. Niet dat ik de verwachting heb dat ooit te kunnen spelen, maar ik wil wel graag dat klankbeeld na kunnen streven.

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #10 on: 25 August 2010, 16:34:27 »
Quote from: "Pieter"
Mooi programma, ik kan me niet voorstellen hoeveel uren daarin zijn gaan zitten.
Sonate van Phil Woods is ook wel erg de moeite waard. Glaz blijft altijd fijn studeren. Ik heb minder met demesserman.
Mooi afwisselend programma.

Ben ook wel benieuwd naar wie en/of wat je inspireert.
Op dit moment ben ik zelf nogal erg weg van Tallahatchie uitgevoerd door Arno Bornkamp. Niet dat ik de verwachting heb dat ooit te kunnen spelen, maar ik wil wel graag dat klankbeeld na kunnen streven.

Ik inspireer mezelf niet naar een enkele persoon, maar ga zoveel mogelijk op zoek naar verschillende uitvoerders, waar ik dan een selectie uit maak van wat ik goed vind en wat niet. De goede dingen probeer ik dan op mijn eigen manier in mijn stijl te verwerken, bij de minder goede dingen ga ik kijken hoe ik het dan wel wil.
Kan niet echt zeggen naar welk klankbeeld ik wil streven omdat dit van stuk tot stuk varieert, bij phil woods is de speelstijl helemaal anders dan bij bv een demersseman.
Selmer Performing Artist

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #11 on: 25 August 2010, 20:33:39 »
Ja, dat is eigenlijk ook wat ik zoveel mogelijk probeer te doen. Veel mensen kijken me raar aan als ik vertel dat ik verschillende opnames van 1 stuk heb. Het leuke is ook wel dat wat je in het begin vreselijk vind je later toch wel weer kunt gaan waarderen. Zo vond ik glazunov door Arno Bornkamp heel mooi en toen ik de uitvoering van eugene rousseau hoorde dat ik "wat een s***t. Nu kan ik ze beide erg waarderen.
Tom de Vette vertelde me over 2 uitvoeringen van het 4-tet van Ida Gotkovski, 1 door het Koh-I-Noor en 1 door het Nederlands saxofoonkwartet, 1 goed en 1 slecht. Ik moet ze nog aanschaffen, maar dit soort dingen maken me erg nieuwsgierig.

Maar goed, maar weer even on-topic:
Wat helpt is dat je de dag van te voren ( of nog eerder) al begint met hetgeen je moet doen te visualiseren. Je beeldt  je steeds in dat je opkomt, je standaard versteld, stemt, je rust vindt, het ritme te pakken krijgt en je focust op de eerste noot; de aanzet, de dynamiek, de klank. wanneer je je zenuwen niet de baas wilt worden dmv van betablockers kun je een uur voordat je moet spelen 1 of twee bananen eten.

Het allerbelangrijkste is dat je boven de muziek staat die je moet spelen, wanneer je tijdens de laatste repetities nog veel momenten hebt waar je onzeker over bent, dan is je muziek te moeilijk om goed uit te kunnen voeren. Of je had nog veel meer km moeten maken. Wanneer je thuis of op les nml iets vrij goed kunt spelen, moet je nog steeds veel speeluren toevoegen om het ook uit te kunnen voeren. doe een proefoptreden voor vrienden of familie, dat is vaak al veelzeggend.

Offline wiko1948

• Member
  • *
« Reply #12 on: 26 August 2010, 06:53:27 »
En Wiko, ik ben benieuwd naar wat je wilt gaan spelen.door Pieter
24 aug 2010, 01:07

Sorry Pieter, ik was er een paar dagen tussenuit...
Ik speel in 'n saxofoontrio.
Geen hoogvliegers hoor, geen van drieen, maar we peppen elkaar op en af en toe klinkt er iets goeds...  

We spelen Leroy Ostransky, Duncan Stubbs, Albeniz, Carrol Butts ed.
Een allegaartje, maar spelen amper 'n jaar in deze samenstelling en muziek voor saxofoontrio moet je met 'n kaarsje zoeken.
Als ik dit zo plaats naast het rijtje van Stef enzo, dan past bescheidenheid.

Maarrr...: We hebben er plezier in !
[/size]

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #13 on: 26 August 2010, 13:38:57 »
92 saxtrio's op www.vandoren.com

Offline wiko1948

• Member
  • *
« Reply #14 on: 28 August 2010, 06:59:13 »
Mooie site.
Gooi het in de groep.
Bedankt, Pieter !
[/size]