Author Topic: \pmauriat system 76 versus oude amerikaan  (Read 2865 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JohnMartin

• Member
  • *
\pmauriat system 76 versus oude amerikaan
« on: 06 September 2010, 22:14:15 »
Een poos weg geweest van dit forum, maar fijn om weer terug te zijn!

Ben al weer een poosje bezig met het uitproberen van tenoren.
Heb een PMauriat system 76 geprobeerd; intoneert super, geluid is oke (een beetje richting Selmer Mark VI), maar niet meer dan dat.
Ook een Martin Committee II geprobeerd; heerlijke sound, maar ja die stemming!

Wie heeft (positieve / negatieve) ervaring met genoemde saxen en wie met een Buescher big bel , een KIng Zephyr of een SML? (klank, intonatie en applicatuur)

Ervaringen en ideeen welkom!

groet,

JohnMartin
Hoe je sax klinkt, dat ben jij (!?)

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: \pmauriat system 76 versus oude amerikaan
« Reply #1 on: 07 September 2010, 15:09:22 »
Stemming is bij oudere saxen vaker een probleem. Dat is gewoon een kwestie van goed zoeken, mijn Buescher stemt wel nagenoeg perfect.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #2 on: 07 September 2010, 17:17:53 »
Het is een Aristocrat uit '51, fantastische sax. Doffe lage D heb ik nooit iets van gemerkt...  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline JohnMartin

• Member
  • *
« Reply #3 on: 09 September 2010, 22:59:26 »
Toch weer terug bij Martin, vanwege die heerlijke sound!
Een Marin Committee II uit 1940.
Vergeleken met PMauriat System 76, King Zephyr (1958) en SML. De Martin heeft gewoon het grootste, vetste en mooiste geluid; intonatie moet ik aan werken (voor sectiewerk in bigband).
Mondstuk Berg Larsen SS 100/0/sms met riet Vandoren java 2,5. Prima combi.

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
« Reply #4 on: 16 September 2010, 14:00:58 »
Geen ervaring met de Committee II, wel met de latere The Martin tenoren die ik qua stemming en applicatuur gewoon goed vond.
De Committee II is toch een heel andere sax en schijnt klankmatig veel interessanter te zijn.

Misschien is de stemming nog iets te verbeteren door het aanpassen van klephoogtes?
De trend tegenwoordig is de kleppen heel open te zetten maar niet elke oude sax kan dat goed hebben.

De stemming van oudere saxen kan wisselen maar gemiddeld genomen heb ik er goede ervaringen mee.
Oude Conn's (New Wonder II, 6M, 10M) vind ik bv. makkelijker te intoneren dan de gemiddelde Selmer of moderne sax.
Wel is er wat variatie (net zoals bij nieuwe instrumenten), dus je moet altijd proberen.
Heel zelden zit er nog wel eens een echt rotte appel tussen en dat zul je bij moderne saxen niet tegenkomen.

Veel plezier met de Comm II.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline JohnMartin

• Member
  • *
« Reply #5 on: 16 September 2010, 16:08:41 »
Tja,

Niets zo veranderlijk als een mens...............

Ik heb de Martin Committee II weer terug gebracht; kon de intonatie toch niet " handelen" , de sax bleek ook onderin (lage c , d en e) teveel intonatie problemen te hebben. Daar heeft de PMauriat System 76 dus helemaal geen last van, dus is deze sax een blijvertje. Geluid wat minder spannend, maar comfortabel lekker zuiver spelen is toch ook wat waard!
Misschien in de toekomst een ' oudje'  erbij?

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #6 on: 17 September 2010, 11:29:26 »
Quote from: "JohnMartin"
Misschien in de toekomst een ' oudje'  erbij?

Mijn ervaring is dat je uiteindelijk toch wel weer op een Amerikaan uitkomt  :-D
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline jeannet

• Member
  • *
« Reply #7 on: 18 September 2010, 00:58:45 »
... Martin heeft gewoon het grootste, vetste en mooiste geluid; intonatie moet ik aan werken (voor sectiewerk in bigband).
Gewoon ff nieuwsgierig hoor, Assen, Bigband... bij welke bigband speel jij dan? Moonlight? Want2Swing?
Jeannet

Offline JohnMartin

• Member
  • *
« Reply #8 on: 18 September 2010, 18:05:36 »
Quote from: "jeannet"
... Martin heeft gewoon het grootste, vetste en mooiste geluid; intonatie moet ik aan werken (voor sectiewerk in bigband).
Gewoon ff nieuwsgierig hoor, Assen, Bigband... bij welke bigband speel jij dan? Moonlight? Want2Swing?
Jeannet

Hoi Jeannet,

Ik speel bij Moonlight...., al meer dan 20 jaar!!

Jan