Main Menu

Super Action 80, serie II

Started by jeannet, 10 September 2010, 01:05:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeannet

Op mijn Selmer tenorsax staat "Super Action 80, serie II" Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Ben zeer nieuwsgierig naar ervaringen, meningen, e.d.
 :D
Jeannet

Invisible

Hallo Jeannet,

De SA80-II serie van Selmer is een goede allrounder welke je heel veel bij harmonie- en fanfare-orkesten tegen zal komen. Het is zeker een sax waar je heel lang mee vooruit kan, pas als je echt solistisch of in een ensemble gaat spelen zou je eens verder kunnen kijken naar een sax die wat meer klank te bieden heeft. Een SA80-II is naar mijn mening voor dat werk een beetje te ingetogen, maar dat is ook weer veel van de blazer zelf afhankelijk natuurlijk.

Al met al is het gewoon een goede middenklasser die in een harmonie, fanfare of dweilorkest prima op zijn plaats is. Waar wil jij hem voor gaan gebruiken en wat vind jij er zelf van?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

zomertje

Ik heb er zelf eentje, ik kan er erg goed op weg in harmonie inderdaad. Mijn docent heeft een Serie III die niet zo heel veel verschilt maar hij kan er echt heerlijke jazzy sounds uit halen, wat ie overigens met de mijne ook kan. (zo af en toe ruilen we eens, altijd leuk)

Mooi geluid is fijn, maar degene die er op speelt is echt het belangrijkst :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

jeannet

Ik heb hem nu voor de fanfare, en het is de bedoeling dat ik er ook mee int dweilorkest ga. Daar tetter ik nu op alt, heb het idee dat ik tenor niet zo hard kan, maar daar kom ik dan vanzelf achter. We hebben te weinig spelers aan de tenor-kant, vandaar de switch.
Verder zou ik nog wel graag eens in een saxofoonorkest, bigband en/of kwintet spelen.
 Dus ik kan niet zeggen of ik echt een keus kan en wil maken voor een specifieke swing of klassiek instrument.
Hij klinkt wel wat dof, vind ik, maar kan ook aan mij liggen, ben er nog niet zo aangewend.
En die gallige hoge G, he? ... of eigenlijk midden-G

Amanda

Wat voor mondstuk + riet heb je er op staan?
En is de sax wel helemaal in orde? Als in: sluit alles goed enzo?

Serie II is een prima serie. Met uitschieters naar boven en uitschieters naar beneden.
Zoals over het algemeen met Selmer.
Maar een prima sax voor orkest. Mengt goed, klinkt prima.
Wat Invisible zegt: een goede allrounder.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Ralph

Quote from: "Invisible"Een SA80-II is naar mijn mening voor dat werk een beetje te ingetogen, maar dat is ook weer veel van de blazer zelf afhankelijk natuurlijk.
Ik ken een conservatorium saxofoniste die ook op een SA-80-II speelt en er een super jazzy geluid uit krijgt. Dacht eerst dat het een MarkVI was. Het is uiteraard wel een erg goede saxofoniste en de sound zal per sax ook verschillen, maar bij veel SA80II saxen heb je de potentie wel!
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Gerald

Welkom bij de Selmer Super action 80 serie 2 club !!  =D>

zomertje

Voor dweilorkest heb ik een Yamaha studiesax gekocht, vind het zonde van mijn Serie II om die in de kroeg te laten slingeren :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

jthole

Quote from: "zomertje"Voor dweilorkest heb ik een Yamaha studiesax gekocht, vind het zonde van mijn Serie II om die in de kroeg te laten slingeren :)

Mee eens. Voor dat soort werk zou ik nooit mijn goede instrument "misbruiken". Niet dat een Yamaha niet goed is, maar het doet toch net wat minder pijn als er iemand tegenaan loopt, of erger.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

k317

Ik ken het probleem met de gallige G, en is heel veel beter geworden na een overstap van een Selmer C* naar een Selmer E.

Succes met de overstap naar tenor. Ook ik ben in de boerenkapel omlaag 'geschoven'. Vooral het gewocht van de tenor speelt me parten, verder vind ik 't wel erg leuk om te doen. Minder lastige nootjes dan op alt (dat was eeuwig 2e stem spelen en loopjes invullen).
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc