enkele héél algemene vragen over de tenorsax

Started by sax2000, 15 September 2010, 13:40:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sax2000

Hallo iedereen

Tien jaar geleden heb ik gedurende ongeveer een jaar saxofoonles gehad op de muziekacademie, maar ik ben ermee gestopt toen ik last had van misselijkheid tijdens mijn zwangerschap en het is er nooit meer van gekomen om te herbeginnen.
Nu krijg ik er misschien wel terug zin in, maar niet meer via de academie, dat zie ik niet meer zitten, het zou eerder via een harmonie/fanfare hier in de buurt zijn.
Destijds speelde ik altsax, maar ik vind een tenor mooier klinken. Vandaar enkele vragen hierover :
- Moet je er echt veel harder kunnen voor blazen? Ik heb wel wat lucht in mijn longen en ik heb daar nooit problemen mee gehad, maar ik ben wel maar een klein vrouwtje!
- Zijn het dezelfde grepen bij tenor als bij alt of moeten de vingers anders gezet worden?
- In welke sleutel zijn de partituren voor tenorsax geschreven?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoord!
Groetjes uit België van sax2000.

Invisible

Quote- Moet je er echt veel harder kunnen voor blazen?
Nee, dat scheelt niet al te veel. Juist doordat de tenor minder weerstand biedt bij het blazen, wordt het juist ook vaak als makkelijker ervaren.
Quote- Zijn het dezelfde grepen bij tenor als bij alt of moeten de vingers anders gezet worden?
Het zijn precies de zelfde grepen. Het zelfde gaat op voor de sopraan- en baritonsax (op een eventuele lage A bij de bariton na bijvoorbeeld).
Quote- In welke sleutel zijn de partituren voor tenorsax geschreven?
Net als bij de altsax in de vioolsleutel, alleen is hij wel in Bb getransponeerd ipv Eb bij de altsax, maar dat is iets waar je je in het begin niet druk over hoeft te maken.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

sax2000

Hallo Invisible, hartelijk bedankt voor je antwoorden! Ik zie niet in waarom ik dan niet voor de tenor zou gaan. Voorlopig geen vragen meer, maar ik hoop later terug op het forum te komen als ik er daadwerkelijk mee gestart ben! Groetjes!

Invisible

Quote from: "sax2000"Hallo Invisible, hartelijk bedankt voor je antwoorden! Ik zie niet in waarom ik dan niet voor de tenor zou gaan. Voorlopig geen vragen meer, maar ik hoop later terug op het forum te komen als ik er daadwerkelijk mee gestart ben! Groetjes!
Hallo sax2000,

Graag gedaan hoor! Succes met je vernieuwde hobby en hopelijk tot ziens op dit forum.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

asterix

na een jaar op de alt gespeeld te hebben ben ik overgeschakeld op een tenor,
ik vind het geluid van een tenor zo veel zaliger.
Ben er verliefd op geworden tijdens een concert van Tina Turner, daar speelt er een saxofonist een knap stukje solo op zijn tenor.
heerlijk was dat.
(Tante Tina trouwens ook)