Author Topic: Totaal nieuw in muziek, sax leren spelen  (Read 5063 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline TDurden

• Member
  • *
Totaal nieuw in muziek, sax leren spelen
« on: 19 September 2010, 11:09:57 »
Hallo,

Sinds kort ben ik er erg op gebrand om saxofoon te leren spelen. Ik wil daartoe uiteraard lessen nemen. Gezien ik een arme student ben, overweeg ik dat relatief goedkoop bij SKVR in mijn woonplaats Rotterdam te doen. Hun programma begint echter in augustus, dus dat zou betekenen dat ik nog een poos geduld moet hebben. Bovendien zijn het groepslessen, dus ik moet misschien nog andere alternatieven overwegen.

Enfin, omdat ik dus totaal niets weet van het spelen van muziek in het algemeen en de saxofoon in het bijzonder, ben ik benieuwd of iemand hier tips heeft om de tijd tot ik lessen ga volgen nuttig door te brengen. Zou ik bijvoorbeeld muziek moeten leren lezen of me op andere vlakken in moeten lezen? Alle raad is welkom.

Bij voorbaat dank,

T. Durden

Offline jthole

• Member
  • *
Re: Totaal nieuw in muziek, sax leren spelen
« Reply #1 on: 19 September 2010, 12:11:28 »
Quote from: "TDurden"
Enfin, omdat ik dus totaal niets weet van het spelen van muziek in het algemeen en de saxofoon in het bijzonder, ben ik benieuwd of iemand hier tips heeft om de tijd tot ik lessen ga volgen nuttig door te brengen. Zou ik bijvoorbeeld muziek moeten leren lezen of me op andere vlakken in moeten lezen? Alle raad is welkom.

Slechte gewoonten afleren is veel moeilijker dan goede gewoonten aanleren. Is er een cursus notenlezen of solfège waar je de tijd tot augustus mee kunt vullen?

Anders kijken of er in jouw regio een prive-docent is die schappelijke prijzen (voor een student) hanteert?
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 19 September 2010, 12:46:57 »
Als je enigszins autodidactisch (zelf lerend) ingesteld bent, zou je in de tussentijd een zelfstudieboek voor piano/keyboard kunnen kopen samen met een goedkoop keyboardje. Dan kan je in ieder geval al een begin maken met het leren van noten lezen en het opbouwen van je muzikale gevoel en kan je over een jaar makkelijk doorstromen naar saxofoon. Gitaar is ook een optie, maar daar leer je niet echt noten te lezen (meer akkoordenschema's) wat de overstap naar sax moeilijker zal maken ten opzichte van gitaar. Beide instrumenten zijn instrumenten welke voor een beginner niet al te moeilijk op te pakken zijn, in tegenstelling tot blaasinstrumenten waar het maken van de toon al een hele toer kan zijn voor een beginner, dus geschikte instrumenten om eens een jaartje aan te ruiken voordat je aan de sax begint.

Zoals jthole al schreef, is het een slecht idee om met saxofoon aan zelfstudie te beginnen, je leert je zomaar verkeerde dingen aan die je niet makkelijk afleert, bij piano/keyboard en gitaar is dat gevaar veel kleiner.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline TDurden

• Member
  • *
« Reply #3 on: 19 September 2010, 13:44:07 »
Bedankt, mijn vrouw heeft ook muzikale aspiraties en wil juist met de piano beginnen, dus dan zou ik het advies van Invisible eens op kunnen volgen om gewend te raken aan het lezen van noten. Nog een specifiek zelfstudieboek dat iemand wil aanraden? Voor mij als leek is het lastig selecteren.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #4 on: 19 September 2010, 13:55:41 »
Bedankt, mijn vrouw heeft ook muzikale aspiraties en wil juist met de piano beginnen, dus dan zou ik het advies van Invisible eens op kunnen volgen om gewend te raken aan het lezen van noten. Nog een specifiek zelfstudieboek dat iemand wil aanraden? Voor mij als leek is het lastig selecteren.
Ik ben zelf een paar jaar geleden eens met dit boek begonnen, hier zit ook een cd bij waar op de stukjes voor gespeeld worden en is echt gericht op zelfstudie,

Offline TDurden

• Member
  • *
« Reply #5 on: 19 September 2010, 14:50:51 »
Quote from: "Invisible"
Ik ben zelf een paar jaar geleden eens met dit boek begonnen, hier zit ook een cd bij waar op de stukjes voor gespeeld worden en is echt gericht op zelfstudie,

Merci. Zelfstudie geniet - waar mogelijk, dus om uiteindelijk sax te leren spelen zal dat niet opgaan - wel de voorkeur. Was je toen ermee aan de slag ging helemaal nieuw in het lezen van noten?

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #6 on: 19 September 2010, 15:12:37 »
Merci. Zelfstudie geniet - waar mogelijk, dus om uiteindelijk sax te leren spelen zal dat niet opgaan - wel de voorkeur. Was je toen ermee aan de slag ging helemaal nieuw in het lezen van noten?
Nee, toen speelde ik al 15 jaar sax, maar in dat boek wordt het notenlezen wel goed uitgelegd hoor. Ik wou piano er alleen voor er bij doen om eens op een andere manier met muziek bezig te gaan. Zo ben ik deze zomer ook begonnen met gitaar, maar de sax blijft toch altijd mijn hoofdinstrument en zal ik ook de meeste tijd aan besteden.

Offline k317

• Member
  • *
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Offline TDurden

• Member
  • *
« Reply #8 on: 19 September 2010, 21:53:54 »
Merci! Ziet er inderdaad interessant uit. Maar ik ben bang dat privélessen voor mij aan de prijzige kant zijn in combinatie met de (huur-) koop van een instrument. Bij SKVR krijg ik als het goed is 50% korting, dan zou ik minder dan 300,00 betalen voor 36 lessen. De voordelen van privélessen zijn allicht groot, maar (helaas) spelen financiën een grote rol.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #9 on: 20 September 2010, 08:21:42 »
Volgens mij kun je bij de SKVR wel privélessen krijgen.
Ik heb eens geinformeerd omdat ik bij een docent van hen wilde gaan lessen en dat was toen gewoon mogelijk.
Om de week 40 minuten of elke week 20 minuten.
Ik zou daar dan toch eens naar informeren.

Zeker in het begin zou ik lessen nemen. Je leert zo snel dingen verkeerd aan.
En afleren is een stuk lastiger.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline TDurden

• Member
  • *
« Reply #10 on: 20 September 2010, 21:13:08 »
Oké, bedankt voor de tip. Dan zal ik daar tegen die tijd eens informeren.

Offline ruth

• Member
  • *
« Reply #11 on: 03 October 2010, 19:54:51 »
je kunt ook lessen volgen bij harmonievereniging Barendrecht,
daar kun je lessen volgen van 20 min. en 30 min. per week en een instrument
krijg je bij het volgend van les gratis in bruikleen. Er zijn nu geen altsaxen meer, maar wrs wel tenoren.
voor verdere info: harmoniebarendrecht.nl

succes!

groet,
Ruth