Author Topic: Tweedehands saxofoon voor beginner  (Read 7356 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline TDurden

• Member
  • *
Re: Tweedehands saxofoon voor beginner
« Reply #15 on: 19 September 2010, 20:28:48 »
Quote from: "Invisible"
Naast elkaar laten horen is wellicht wat lastig, maar typische voorbeelden van beide zijn wel te geven.

Een hele bekende saxmelodie voor de tenor is natuurlijk The Pink Phanter. Een hele bekende voor de alt is Lily was here van Candy Dulfer.

In wat voor genre wil je overigens gaan spelen? Wil je meer in het jazz/blues/pop genre zoals deze twee voorbeelden, wil je graag in een harmonie- of fanfareorkest spelen of ambieer je liever de klassieke kant van saxofoonspelen in bijvoorbeeld een saxofoonkwartet?

Thanks, ik bedoelde ook voorbeeldjes van allebei, zoals jij nu geeft. Vind het wel moeilijk, denk dat ik wel het verschil enigszins voel wat met beide instrumenten bereikt kan worden. Alto is wat opener, tenor wat bruiner, maar dat zijn natuurlijk erg subjectieve beschrijvingen. Ik zal inderdaad meer moeten luisteren om een goede keuze te kunnen maken, voor mijn gevoel sluit je toch wel echt een bepaald geluid uit...

Ik word getrokken door jazz en blues. Ik moet zeggen dat ik me in die twee genres eigenlijk nooit verdiept heb, maar wat ik wel van heb gehoord, dan denk ik dat imho daarin de saxofoon het meest tot zijn recht komt. Ik heb niet de ambitie om in een orkest aan de slag te gaan, wil eigenlijk gewoon alleen spelen.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #16 on: 19 September 2010, 20:33:14 »
In wat voor genre wil je overigens gaan spelen? Wil je meer in het jazz/blues/pop genre zoals deze twee voorbeelden, wil je graag in een harmonie- of fanfareorkest spelen of ambieer je liever de klassieke kant van saxofoonspelen in bijvoorbeeld een saxofoonkwartet?

Ik begrijp het woordje klassiek niet helemaal in die context. Het repertoire van ons kwartet bestaat alleen uit jazzmateriaal.

In de klassieke hoek en HaFa heb je wellicht de interessantere partijen met een altsax. Voor jazz/blues/rock/pop maakt het niet zoveel uit, tenzij je bijvoorbeeld perse de lead wilt spelen in een bigband.

Nog wat artiesten om naar te luisteren zijn bijvoorbeeld Joe Henderson (T) en Art Pepper (A). Of Michael Brecker (T) en David Sanborn (A). Of Sonny Rollins (T) en Phil Woods (A). Of nog veel meer :)
Quote from: "TDurden"
Ik moet zeggen dat ik me in die twee genres eigenlijk nooit verdiept heb, maar wat ik wel van heb gehoord, dan denk ik dat imho daarin de saxofoon het meest tot zijn recht komt. Ik heb niet de ambitie om in een orkest aan de slag te gaan, wil eigenlijk gewoon alleen spelen.
Samen met anderen spelen levert wel de motivatie op om verder te komen. Bovendien leer je ervan luisteren, en is het gewoon leuk. Ok, dat laatste is subjectief ;)
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #17 on: 19 September 2010, 20:35:48 »
Opzich klopt het wel dat de alt wat opener, straker en helderder is dan een tenor, maar dat is ook erg afhankelijk van de manier van spelen, het merk en type sax, het mondstuk en het riet wat daarop zit. Qua toonhoogtes overlappen de bereiken van de alt en tenor elkaar ook voor een deel, dus om ze uit elkaar te houden op puur luisteren kan inderdaad wel lastig zijn.
Ik begrijp het woordje klassiek niet helemaal in die context. Het repertoire van ons kwartet bestaat alleen uit jazzmateriaal.
Veel kwartetten zijn klassieke kwartetten (Aurelia kwartet, Amstel kwartet), maar er zijn natuurlijk ook jazzkwartetten, mijn fout :D
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline TDurden

• Member
  • *
« Reply #18 on: 19 September 2010, 20:43:37 »
Quote from: "jthole"
Nog wat artiesten om naar te luisteren zijn bijvoorbeeld Joe Henderson (T) en Art Pepper (A). Of Michael Brecker (T) en David Sanborn (A). Of Sonny Rollins (T) en Phil Woods (A). Of nog veel meer :)

Samen met anderen spelen levert wel de motivatie op om verder te komen. Bovendien leer je ervan luisteren, en is het gewoon leuk. Ok, dat laatste is subjectief ;)

Bedankt voor de namen, ik zal er eens achteraan gaan. Ja, samen spelen kan inderdaad ook zijn voordelen hebben, maar voor ik me daartoe waardig voel, zal ik een hoop oefening verder zijn... De lessen die ik wil gaan volgens zijn wel deels groepsgewijs en daarin zal ook samenspel een rol spelen.

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #19 on: 19 September 2010, 21:10:30 »
In de Blues Brothers opname van Sweet Home Chicago hoor je in het instrumentale deel zowel een tenorsax als een altsax-solo (en trompet, en trombone en.....).
Zelf vind ik tenor wel helemaal super, dat lage, zware. Al speelt misschien ook mee dat ik het meest gewend ben aan instrumenten in Bes-stemming. En ik kan een beetje van blad transponeren tussen C en Bes, al gebruik ik dat vooral bij fluit/sopraan.
Heb je al een docent gevonden? Wie weet heeft deze beide saxen staan en kan je zelf uitvinden waar je voorkeur naar uit gaat. Een leraar heeft misschien ook wel tips, voorbeelden, geluidsfragmenten om te kiezen. Een goede sax-winkel kan je ook op weg helpen,maar uiteindelijk is het wel een winkel en moeten ze verkopen. Dus voor de definitieve aanschaf zeker een adviseur meenemen.

Een beetje 2dehands YAS-25 of 275 heb je al voor rond de 400,- (particulier). Zeker als je in de toekomst voor ene vintage sax wil gaan, zou ik geen nieuwe kopen.
Succes!
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #20 on: 20 September 2010, 14:47:22 »
Ik zit trouwens net te denken ... een poos geleden heb ik op een LC Sax tenor gespeeld, een Taiwanees instrument. Hoe hij zich op de lange termijn (decennia) houdt, weet ik niet, maar ik vond hem qua spelen zeker boven het niveau van de YTS-25. Mooie klankkleur, lekker gevoel en goed aanspreekbaar. Als ik meer tenor zou spelen, zou ik er ernstig over nadenken om er eentje te kopen.

Taiwanese instrumenten vind je nog niet op de tweedehands-markt, maar als alternatief voor een nieuwe studiesax zou ik ze zeker in de gaten houden.

Offline TDurden

• Member
  • *
« Reply #21 on: 20 September 2010, 20:17:17 »
Bedankt voor de adviezen weer. Erg cool stuk van de Blues Brothers!

Ik zie op marktplaats inderdaad YAS 25 saxofoons voor rond de 450,00 staan, dus ik denk dat ik daar inderdaad maar wat geld voor apart ga zetten de komende tijd. Scheelt toch bijna de helft op een nieuw instrument en als beginner denk daar wel mee aan de slag te kunnen.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #22 on: 20 September 2010, 23:17:43 »
Bedankt voor de adviezen weer. Erg cool stuk van de Blues Brothers!

Ik zie op marktplaats inderdaad YAS 25 saxofoons voor rond de 450,00 staan, dus ik denk dat ik daar inderdaad maar wat geld voor apart ga zetten de komende tijd.

Wel iemand meenemen, om de sax te controleren!

Offline TDurden

• Member
  • *
« Reply #23 on: 20 September 2010, 23:38:02 »
Ja, ik heb gemerkt dat dat wel een gouden regel is bij de aanschaf van een saxofoon, dus daar zal ik me ook zeker aan houden!

Offline jeannet

• Member
  • *
« Reply #24 on: 21 September 2010, 01:37:24 »
Ik heb niet de ambitie om in een orkest aan de slag te gaan, wil eigenlijk gewoon alleen spelen.
Geloof mij,  8) samen spelen is echt veel leuker dan alleen! (Mits je ongeveer hetzelfde nivo hebt)

Offline TDurden

• Member
  • *
« Reply #25 on: 22 September 2010, 15:54:43 »
Niveau zal het mij de komende tijd nog wel aan ontbreken, maar als ik eenmaal wat gevorderd ben, lijkt het me inderdaad wel leuk om samen te spelen. Toch zie ik ook voor me hoe ik met die sax aan mijn lippen geniet van de klanken...

Maar goed, ik heb een sax gevonden. Een YAS-25 voor een mooie prijs. Hij komt van een winkel, dus ik heb de afspraak gemaakt dat ik - als de sax bevalt - een aanbetaling kan doen, en dan de sax meekrijg zodra ik het totale bedrag heb voldaan. (Dat wil ik in twee keer doen, dus dan hoef ik er niet langer dan een maand op te wachten.)

Dat is voor mij als student ideaal, want bij de meeste winkels met huurkoopregelingen betaal je toch een stuk meer voor een solide studie-instrument, en via marktplaats moet je alles in een keer betalen, wat voor mij lastig is.

Probleem echter is dat ik niemand ken die enige kennis heeft over saxofoons. Ik kan hem ook niet meekrijgen om hem ergens te laten checken, want ik kan niet het volledige bedrag als borg geven. Dus heeft iemand tips hoe ik toch min of meer met zekerheid de sax kan kopen? De handelaar vertelde me wel dat de saxofoon een onderhoudsbeurt heeft gehad, maar daar durf ik na hier jullie adviezen gezien te hebben niet blindelings op te vertrouwen...

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #26 on: 22 September 2010, 15:58:38 »
Misschien dat iemand hier jou wil helpen daarmee. Waar woon je ongeveer?

Offline TDurden

• Member
  • *
« Reply #27 on: 22 September 2010, 16:15:51 »
Ik woon in Rotterdam, maar die zaak is in de buurt van Eindhoven.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #28 on: 22 September 2010, 16:42:59 »
Helaas wat te ver weg voor mij (woon in  Friesland).

Offline TDurden

• Member
  • *
« Reply #29 on: 22 September 2010, 16:45:24 »
Helaas wat te ver weg voor mij (woon in  Friesland).

Helaas, toch veel dank voor het aanbod!