Main Menu

Tweedehands saxofoon voor beginner

Started by TDurden, 19 September 2010, 11:35:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TDurden

Hallo,

Zonder enige kennis van de saxofoon, met uitzondering van zijn schoonheid, noch van muziek, wil ik een start gaan maken met het bespelen ervan. Ik heb me kort georiënteerd op wat er voor een novice aangeraden wordt, en ben tot de conclusie gekomen dat mijn voorkeur uitgaat naar een tweedehands model.

Zaken waarmee ik rekening moet houden zijn allicht de speelbaarheid voor een pure nieuwkomer, maar ook met de prijs. Ik zou blij zijn niet meer dan 600,- uit te geven, maar houd rekening tot max. 1000,-. Ik heb uiteraard opgemerkt dat de directe aanschaf wordt afgeraden en wil daarom een huurovereenkomst met optie tot kopen afsluiten.

Met mijn onderzoekje en mijn voorkeuren in gedachten, lijkt het mij het leukst om op een tweedehandse saxofoon te leren spelen. Daarbij heb ik een tamelijke neiging naar de antiekere modellen. Zo ben ik op sites voor mijns inziens (natuurlijk gebaseerd op mijn onderzoekje  :idea:) schappelijke prijzen (van 700,00 tot 900,00) de Buescher True Tone van bouwjaar 1929 (dat is: volgens de verkoper; volgens een serienummer chart zou het bouwjaar 1925-1926 zijn).

Nu heb ik begrepen dat ik zo'n aanschaf of huur niet zou moeten aangaan zonder een (semi-) expert die me op pro's en cons kan wijzen, maar ik ben nog niet in dat stadium beland. Ik wil eerst nog lekker een beetje internet afzoeken op wat er wordt aangeboden. Maar gericht zoeken lukt me door mijn gebrek aan kennis niet. Daarom zou ik graag adviezen krijgen in welke richting ik moet zoeken en op wat voor punten ik moet letten.

Hartelijke groet,

T. Durden

jthole

Als beginner kun je je geen buil vallen aan een goede Yamaha YAS-275, of anders de voorganger (YAS-25). Het verschil tussen die twee is alleen de afwerking, en de hoge F# (voorlopig niet van belang).

Ik zou niet op een oude saxofoon beginnen. Daar maak je je het leven onnodig moeilijk mee. Mocht je na een paar jaar toch willen overstappen, dan heb je in ieder geval een stabieler embouchure, en heb je geleerd hoe je een saxofoon moet intoneren. Zolang je nog niet hoort of je zuiver speelt ben je beter af met een modern instrument.

De Buescher TT is trouwens een schitterend instrument, maar ook dat vind ik niet een heel geschikte keuze voor een echte beginner. Ook wat mondstuk betreft zou ik het de eerste jaren simpel houden; gewoon iets als een Selmer C* of bijvoorbeeld een Meyer 5M (overleggen met je leraar).
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

jthole

Quote from: "lighthouse"Heel grofweg is het af te raden een amerikaanse saxofoon van gerenomeerd merk te kopen van voor 1935.
Maak daar maar 1960 van, wat mij betreft. De huidige studie-instrumenten (bijvoorbeeld de YAS-275) zijn echt veel consistenter. Een oudere Amerikaan is schitterend, maar vraagt meer werk. En als starter heb je nog niet de vaardigheden daarvoor. Bovendien is het aanleren van die vaardigheden op een oude Amerikaan veel lastiger.

Als je toch meer karakter wilt, maar wel de voordelen van een modern instrument, zou je eens naar de Taiwanese saxofoons kunnen kijken. PMauriat of LC Sax bijvoorbeeld. Want dat is wel een nadeel van die Yamaha's. Juist omdat ze zo consistent zijn, missen ze vaak een beetje karakter. Wat ik overigens voor een beginner geen nadeel vind.

Invisible

Quote from: "jthole"Het verschil tussen die twee is alleen de afwerking, en de hoge F# (voorlopig niet van belang).
Niet dat het voor de topicstarter van belang is, maar de YAS25 waar op ik ooit gespeeld had (even als de tenorversie daarvan, de YTS25) gewoon een hogo F# hoor, net als zijn opvolger de YAS275. Wel is met de 275 serie de intonatie en aanspreekbaarheid erg verbeterd, maar desalniettemin is een sax uit de 25 serie zeker geen slechte beginnerssax.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

TDurden

Oké, bedankt. Hoe zou ik dan volgens jullie het meeste waar voor mijn beperkte budget kunnen krijgen? Ga gewoon maar op zo'n Yamaha YAS-275 loeren dan, denk ik.

jthole

Quote from: "TDurden"Oké, bedankt. Hoe zou ik dan volgens jullie het meeste waar voor mijn beperkte budget kunnen krijgen? Ga gewoon maar op zo'n Yamaha YAS-275 loeren dan, denk ik.

Dan heb ik mij vergist in die hoge F#. Maar inderdaad, dat is voorlopig niet van belang.

Een YAS-25 of YAS-275 zijn prima keuzes inderdaad. Ze worden veel tweedehands aangeboden, bijvoorbeeld door mensen die na een paar jaar het saxspelen toch niet zo leuk vinden.

Neem wel een ervaren saxofonist (liefst je docent) mee om hem te bekijken en te testen. Zeker als starter is het enorm frustrerend om op een lekkend instrument te spelen, vooral omdat je dan nog niet kunt beoordelen of het aan jou ligt of aan de saxofoon.

TDurden

Quote from: "lighthouse"
Quote from: "TDurden"Oké, bedankt. Hoe zou ik dan volgens jullie het meeste waar voor mijn beperkte budget kunnen krijgen? Ga gewoon maar op zo'n Yamaha YAS-275 loeren dan, denk ik.
Voor onze en jouw oriëntatie: Wil je alt- of tenorsax gaan spelen?
YAS-XXX is alt, YTS-XXX is tenor, YSS-XXX is sopr. YBS-XXX is bariton.

http://link.marktplaats.nl/360525649
http://link.marktplaats.nl/376071435

Ja, ik weet dat eerlijk gezegd nog niet zeker. Ik heb het idee dat alt ietsje meer voor de hand liggend is als keuze voor beginner? Ik weet niet precies wat de verschillen zijn in geluid en in gebruik. Heb nu voornamelijk naar alto's gekeken.

Invisible

Als is zeker het meest voor de hand liggende type om op te beginnen, maar uiteindelijk is het maar net wat jij het mooist vind.

jthole

Quote from: "TDurden"Ja, ik weet dat eerlijk gezegd nog niet zeker. Ik heb het idee dat alt ietsje meer voor de hand liggend is als keuze voor beginner? Ik weet niet precies wat de verschillen zijn in geluid en in gebruik. Heb nu voornamelijk naar alto's gekeken.

Wat spreekt je het meest aan? De meeste mensen beginnen inderdaad op alt, maar dat komt ook omdat veel mensen als kind beginnen. Dan is een alt de meest logische keuze.

Een alt zal in het begin makkelijker zijn qua toonvorming en ademsteun. Maar als het tenor-geluid jou meer aanspreekt lijkt me dat voor een gemotiveerde volwassene een prima start.

TDurden

Quote from: "Invisible"Als is zeker het meest voor de hand liggende type om op te beginnen, maar uiteindelijk is het maar net wat jij het mooist vind.

Tja, met mijn totale gebrek aan muzikale achtergrond is dat moeilijk te beoordelen. Zoals ik het nu zie zou ik een meer jazzy en blueskant op willen. Ben daarnaast vooral geïnteresseerd om alleen te spelen. Maar hoe zou ik zo'n knoop kunnen doorhakken? Ik denk niet dat ik echt verschil ga horen en daarnaast is het ook weer afhankelijk van het individuele instrument én de bespeler...

jthole

Quote from: "TDurden"
Quote from: "Invisible"Maar hoe zou ik zo'n knoop kunnen doorhakken? Ik denk niet dat ik echt verschil ga horen en daarnaast is het ook weer afhankelijk van het individuele instrument én de bespeler...
Veel muziek luisteren, om je een beeld te vormen van wat voor soort stijl en klank jij zou nastreven.

Gerald

Ik zou voor de tenor gaan.
Die klinkt iets lager dan de alt.

Maar hangt af van jouw persoonlijke smaak.

Hoe stel jij je audio in ?
Neutraal, in het midden dus, of houd je van wat meer diepte, of juist wat hogere tonen?
Als je bijvoorbeeld wat lagere tonen mooi vind neem je de tenor.

Natuurlijk zou ik ook eerst veel  muziek luisteren.

Bekend voorbeeld : Candy Dulfer speelt alt, Hans, haar vader tenor.
Nu heeft Candy iets meer nivo als wij hier,  :-D , maar die heeft zo ongeveer 24 uur per dag de sax in haar mond........

zomertje

Ik ben gelijk op tenor begonnen. Het mooie lage geluid is wat ik graag wil.

Kijk dus vooral naar wat je mooi vindt en kies dan voor alt of tenor :)
Nadeel van tenor is dat de saxen wel wat duurder zijn.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

TDurden

Ik vind het moeilijk om een voorkeur te bepalen, maar ik denk dat die toch uitgaat naar tenor. Als dat dan wat extra moet kosten, heb ik het er wel voor over. Kan iemand mij nog albums of liedjes adviseren waarin ik de twee goed naast elkaar kan horen?

Invisible

Naast elkaar laten horen is wellicht wat lastig, maar typische voorbeelden van beide zijn wel te geven.

Een hele bekende saxmelodie voor de tenor is natuurlijk The Pink Phanter. Een hele bekende voor de alt is Lily was here van Candy Dulfer.

In wat voor genre wil je overigens gaan spelen? Wil je meer in het jazz/blues/pop genre zoals deze twee voorbeelden, wil je graag in een harmonie- of fanfareorkest spelen of ambieer je liever de klassieke kant van saxofoonspelen in bijvoorbeeld een saxofoonkwartet?