Author Topic: Blaasprobleem bij aanzet van midden G en Gis  (Read 3576 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline botje

• Member
  • *
Blaasprobleem bij aanzet van midden G en Gis
« on: 07 October 2010, 10:12:39 »
Dag leden, mijn naam is Berend, 54jaar. Blaas al een aantal jaren
amateuristisch op mijn alt en baritonsax.
Ik heb eigenlijk van het begin af aan problemen met het voortbrengen van de midden G
en Gis, dus met oktaafklep op beide saxen. Dit gebeurt hoofdzakenlijk, wanneer ik een poosje
geblazen heb. Te toon (noot) schiet dan bij aanzet wel een kwart omhoog. Zeer irritant.
Heb al van alles geprobeerd. o.a. Spelen op een andere sax, sax(en) na laten kijken op afdichting,
ook diverse rieten uitgeprobeerd, zelfs nu spelend op een kunstofriet. Echter niets helpt.
Misschien is het dan toch de persoon IK, die de oorzaak is.
Ik wil daarom graag dit probleem hier naar voren brengen,met de vraag of iemand dit herkend,
en hopenlijk een oplossing heeft voor dit vervelende gebeuren.
Ik wacht met spanning een reaktie af.

groet,
Berend

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Blaasprobleem bij aanzet van midden G en Gis
« Reply #1 on: 07 October 2010, 11:42:55 »
Er is mij ooit wel eens verteld dat je deze problemen kan krijgen als je een te klein mondstuk hebt. Als je een wat grotere hebt (met een grotere tipopening of een grotere kamer) kan je net even wat meer lucht door je sax blazen wat scheelt bij jouw probleem. Op wat voor mondstuk blaas je dus nu?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #2 on: 07 October 2010, 13:10:53 »
Op alt is G en Gis met oktaaf ( dit zijn trouwens de hoge G en Gis) vaak een probleem. Het zijn ook erg instabiele noten wat wil zeggen dat wanneer je embouchure ook maar een heel klein beetje verandert, je toon gelijk gaat zwabberen. Vaak merk je hetzelf niet eens, zo weinig ruimte heb je daar. een beetje kritische toehoorder hoort het echter wel.

Je kunt deze noten goed leren treffen door overblaasoefeningen te doen. dus lage C pakken, blazen en dan zonder iets te veranderen een midden c blazen en daarna een hoge G. Duurt even voor je dat lukt, maar eht is een hele goede oefening.

Of sit allemaal voor bari ook geldt weet ik niet.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #3 on: 07 October 2010, 13:27:16 »
Verplaatst naar Techniek.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline botje

• Member
  • *
« Reply #4 on: 07 October 2010, 14:23:42 »
Quote from: "Invisible"
Er is mij ooit wel eens verteld dat je deze problemen kan krijgen als je een te klein mondstuk hebt. Als je een wat grotere hebt (met een grotere tipopening of een grotere kamer) kan je net even wat meer lucht door je sax blazen wat scheelt bij jouw probleem. Op wat voor mondstuk blaas je dus nu?

ik speel op een Selmer mondstuk type E, voor de baritonsax en voor de alt, Type c** solist

Offline botje

• Member
  • *
« Reply #5 on: 07 October 2010, 14:25:08 »
Quote from: "Pieter"
Op alt is G en Gis met oktaaf ( dit zijn trouwens de hoge G en Gis) vaak een probleem. Het zijn ook erg instabiele noten wat wil zeggen dat wanneer je embouchure ook maar een heel klein beetje verandert, je toon gelijk gaat zwabberen. Vaak merk je hetzelf niet eens, zo weinig ruimte heb je daar. een beetje kritische toehoorder hoort het echter wel.

Je kunt deze noten goed leren treffen door overblaasoefeningen te doen. dus lage C pakken, blazen en dan zonder iets te veranderen een midden c blazen en daarna een hoge G. Duurt even voor je dat lukt, maar eht is een hele goede oefening.

Of sit allemaal voor bari ook geldt weet ik niet.

Ik ga het in ieder geval uitproberen. Bedankt voor de tip

Offline mattim

• Member
  • *
« Reply #6 on: 07 October 2010, 17:42:20 »
Als je een alt, Selmer SA-80 hebt, kijk dan eens hier:
http://http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=4404
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Offline jeannet

• Member
  • *
« Reply #7 on: 08 October 2010, 00:38:44 »
Misschien is het een idee om er iemand anders op te laten spelen, kijken of hij/zij hetzelfde probleem ervaart.
Op die manier heb ik geleerd toch vooral aan mn eigen beperkingen te werken..... (nl. in die gevallen waarin in ik eerste dacht dat het aan de toeter lag, maar dat dus niet zo bleek te zijn, nadat mn saxmaatje geen enkel probleem ervoer!) Heel verhelderend, en ja soms vernederend (haha)

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #8 on: 08 October 2010, 07:28:24 »
Quote from: "jeannet"
Misschien is het een idee om er iemand anders op te laten spelen, kijken of hij/zij hetzelfde probleem ervaart.
Op die manier heb ik geleerd toch vooral aan mn eigen beperkingen te werken..... (nl. in die gevallen waarin in ik eerste dacht dat het aan de toeter lag, maar dat dus niet zo bleek te zijn, nadat mn saxmaatje geen enkel probleem ervoer!) Heel verhelderend, en ja soms vernederend (haha)
Zeker een goed idee, maar besef wel dat het prima kan zijn dat iemand die wat "steviger" blaast over dit soort problemen heen blaast terwijl er nog wel een bijvoorbeeld lekkende klep tussen zit. Dus een 100% uitsluiting dat het niet aan de sax ligt heb je nog niet perse. Dit is dan ook meteen de grootste reden waarom een beginner gewoon een deugdelijk instrument moet hebben (dus geen sax met een nieuwprijs van 300 euro of een tweedehands die niet kompleet gereviseerd is) omdat die niet weet of het aan zich zelf ligt of aan de sax.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110