Author Topic: kunststof rieten?  (Read 21079 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
Re: kunststof rieten?
« Reply #15 on: 24 October 2010, 22:07:38 »
Ik wissel wel eens af. Speel op baritonsax graag met kunststof omdat die rieten echt duur zijn.
Maar kan ook net zo makkelijk weg op Vandoren Traditional :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #16 on: 24 October 2010, 22:39:49 »
Quote from: "zomertje"
Ik wissel wel eens af. Speel op baritonsax graag met kunststof omdat die rieten echt duur zijn.
Maar welke baritonrieten (kunststof) vind jij nu echt goed? Ik heb ze nog niet gevonden.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline zomertje

• Member
  • *
« Reply #17 on: 25 October 2010, 16:23:47 »
Quote from: "jthole"
Maar welke baritonrieten (kunststof) vind jij nu echt goed? Ik heb ze nog niet gevonden.
Ik speel op Legere, maar echt goed, tja, echte rietjes klinken net wat lekkerder :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #18 on: 23 November 2010, 13:01:50 »
Ik vond in een laatje mijn eerste kunststofriet.(Fibracell)
Dit riet is zeker al 5 jaar oud en 4 jaar niet meer gebruikt.
Met het idee, even kijken wat die doet het riet op de Yana gezet.
Alsof het ingespeeld riet was.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #19 on: 28 November 2010, 09:23:13 »
Het probleem met Fibracell rieten is dat er af en toe een heel goede tussen zit, maar dat ze weinig consistent zijn.

Ik ben op dit moment aan het experimenteren met een Forestone baritonriet. Zoals met alle kunststofrieten moet je er eerst aan wennen (ze spelen duidelijk anders dan een natuurriet), maar tot nu toe ben ik redelijk positief. De uiteindelijke test komt natuurlijk bij een tweede riet, om te kijken of ze net zo consistent zijn als ze beloven.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Gerald

• Guest
« Reply #20 on: 28 November 2010, 09:45:41 »
Tja, kunststof rieten zijn wat duurder, ze gaan wel langer mee.

Ik heb Fibracel en Legere.
Vind ze toch net wat te scherp.

Heb ze voor noodgevallen in mijn koffer.

Het verschil tussen natuur en kunststof vind ik nu nog wat te groot.
Speel daarom liever op natuur.

Als je oefent om daarna op te gaan treden, kan je beter op hetzelfde soort blijven spelen.        
Je zit met je klankvorming, als je alles instudeerd op kunststof en vlak voor optreden overgaat op natuur maak je het jezelf alleen nog maar onnodig moeilijker.
Was al gezegd door anderen, maar sluit me hier bij aan.

Btw, je Vandoren 3 voor tenor wil ik eventueel wel overnemen.

Als je overweegt naar Deventer te gaan, zou je ook kunnen doorrijden naar Saxpoint in Gorssel?
Dat is vlakbij Deventer en pal voor de deur is gratis parkeren.
Met openbaar vervoer weet ik even niet hoe dat het handigste gaat.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #21 on: 28 November 2010, 16:26:33 »
Ik vind "" echte" rieten een fijner geluid geven. (ik gebruik soms een legere, niet slecht hoor).
Maar sinds ik de Rico Select unfiled gebruik speel ik niet meer op de legere, de RSU  is echt lekker toeteren

En de prijs, ach.
Maar ik heb makkelijk praten, ik doe 6 maanden tot een jaar met een riet . . .
(ik heb er altijd 4 in gebruik die ik rouleer).
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline zomertje

• Member
  • *
« Reply #22 on: 29 December 2010, 09:55:25 »
Quote from: "Invisible"
Ik heb enkele winkeliers afgemaild of er al wat bekend is van de Legere Signature rieten voor alt- of tenorsax, maar het komt er op neer dat de productie daarvan nog maar net begonnen is en het nog niet bekend is wanneer deze in Nederland te krijgen zijn. Als het goed is wordt ik op de hoogte gehouden door één van deze winkeliers, dus als ik meer weet laat ik het hier wel weten 8)

En nu zijn ze er:
http://www.rieten.nl/product/780/l_g_re ... re_series/

ik heb net een andere besteld en twijfel eraan of ik zal gaan ruilen.... geen idee of het wat is of niet.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #23 on: 29 December 2010, 10:33:23 »
Ik heb enkele winkeliers afgemaild of er al wat bekend is van de Legere Signature rieten voor alt- of tenorsax, maar het komt er op neer dat de productie daarvan nog maar net begonnen is en het nog niet bekend is wanneer deze in Nederland te krijgen zijn. Als het goed is wordt ik op de hoogte gehouden door één van deze winkeliers, dus als ik meer weet laat ik het hier wel weten 8)

En nu zijn ze er:

ik heb net een andere besteld en twijfel eraan of ik zal gaan ruilen.... geen idee of het wat is of niet.
Ik had het gezien ja (nieuwsbrief van rieten.nl), meteen maar één besteld om uit te proberen. Viel me wel op dat ze niet tot zo heel zwaar gaan (zie deze vergelijkingstabel), dus heb ook al meteen de zwaarste nodig volgens die tabel. Als ik het riet binnen heb, zal ik mijn ervaring hier nog wel delen :D
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline zomertje

• Member
  • *
« Reply #24 on: 29 December 2010, 12:25:15 »

En nu zijn ze er:

Ik had het gezien ja (nieuwsbrief van rieten.nl), meteen maar één besteld om uit te proberen. Viel me wel op dat ze niet tot zo heel zwaar gaan (zie deze vergelijkingstabel), dus heb ook al meteen de zwaarste nodig volgens die tabel. Als ik het riet binnen heb, zal ik mijn ervaring hier nog wel delen :D

Ik heb nu de Studio Cut besteld, omdat de standaard variant een beetje dof lijkt te klinken.
Eens proberen wat dit doet straks, heb hem net binnen.

Offline zomertje

• Member
  • *
« Reply #25 on: 29 December 2010, 16:38:29 »
Net even de Studio Cut getest en ik kan er echt lekker een flink eind mee wegtetteren. De klank is wat scherper en minder klassiek. Nu wil ik dat ook aangezien de tenor volgende week meegaat naar de eerste bigband repetitie. Ik hoop dat de klank goed genoeg is om de houten rietjes definitief te gaan vervangen uiteindelijk :)

Offline isa2001

• Member
  • *
« Reply #26 on: 30 December 2010, 14:28:09 »
Hoe blaast zo'n kunstofriet eigenlijk???
Ik blaas op een gewoon riet en klinkt zo'n kunstof riet hetzelfde??? :?:
Zijn kunstof rieten wel goed, gaan ze niet snel piepen bij de hoge tonen???
Ik weet er echt niks van, sorry :oops:

Isa2001
♥music♥

Offline zomertje

• Member
  • *
« Reply #27 on: 30 December 2010, 14:37:44 »
Bij mij piepen ze alleen als ik zit te prutsen :) het voordeel is dat ze constant zijn en niet verschillend zoals natuurriet.
Het geluid is het lastigste punt. Maar de nieuwste typen komen steeds meer in de buurt. Bij mij klinken ze in ieder geval beter dan de mindere echte exemplaren.

De allerlaatste die ik heb gekocht ben ik nog aan het testen, heb die gisteren pas ontvangen.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #28 on: 30 December 2010, 14:41:15 »
Quote from: "isa2001"
Hoe blaast zo'n kunstofriet eigenlijk???
Ik blaas op een gewoon riet en klinkt zo'n kunstof riet hetzelfde??? :?:
Zijn kunstof rieten wel goed, gaan ze niet snel piepen bij de hoge tonen???
Ik weet er echt niks van, sorry :oops:

Isa2001
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor :D, voor dat soort vragen is dit forum toch?

Mijn ervaring is dat ze juist minder piepen. Het blaast niet helemaal het zelfde, maar het is moeilijk uit te leggen waar de verschillen zitten. Het beste zou je er gewoon eentje uit moeten gaan proberen, bijvoorbeeld bij een winkel. Omdat een kunststof riet goed te reinigen is (hygiëne) en ze niet snel kapot gaan, hebben de meeste winkels er wel een paar om uit te proberen liggen. Maar verder komt het er op neer dat de ene persoon niets anders meer wil dan kunststof (ik bijvoorbeeld, ik werd gek van het steeds in moeten spelen van rieten bijvoorbeeld) terwijl de andere persoon er niets mee kan, zelf proberen dus :-D

Ik heb ondertussen mijn Legere Signature voor tenor binnen, vanavond maar even proberen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline isa2001

• Member
  • *
« Reply #29 on: 30 December 2010, 15:17:41 »
Bedankt, voor het inlichten van kunstof rieten. :)
ik zal eens vragen of ik er een mag proberen.
Waar hebben ze kunstof rieten die je uit mag proberen??????
Bij Adams?????????

Isa2001 :lol:
♥music♥