Author Topic: kunststof rieten?  (Read 21080 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: kunststof rieten?
« Reply #30 on: 30 December 2010, 15:20:30 »
Quote from: "isa2001"
Bedankt, voor het inlichten van kunstof rieten. :)
ik zal eens vragen of ik er een mag proberen.
Waar hebben ze kunstof rieten die je uit mag proberen??????
Bij Adams?????????

Isa2001 :lol:
Graag gedaan :D

Ik denk in het glazen hokje waar ze alle saxen hebben staan, maar wellicht handig om even van te voren naar hun te bellen of zij überhaupt de mogelijkheid bieden om uit te proberen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline isa2001

• Member
  • *
« Reply #31 on: 30 December 2010, 15:25:48 »
okè, zal eens proberen. :D
nogmaals bedankt :)
♥music♥

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #32 on: 01 January 2011, 16:34:41 »
Heb ondertussen even een half uurtje gespeeld met de nieuwe Legere Signature rieten. Om te beginnen, het is geen groot verschil met de gewone Legere rieten, maar ze klinken wel iets warmer. Wel is het een riet wat wat minder lekker aanspreekt als de gewone Legere, maar dat kan ook nog wel nieuwigheid zijn. Wat mij verder opviel is dat de onderkant van het riet wat stroef is waar de gewone Legere helemaal glad is.

Al met al ben ik er nog niet van overtuigd of dit riet de vijf euro die hij duurder is dan de gewone Legere waard is, maar ik zal hem de komende tijd nog wat meer vergelijken en even wat opnames maken om zo de klank beter te kunnen vergelijken.

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #33 on: 01 January 2011, 21:51:45 »
gisteren en vandaag nog eens lekker gespeeld op de Studio Cut versie van Legere. Ik vind de klank  nog steeds erg ok. Wel wat scherp, maar dat wilde ik ook voor de bigband straks :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline jeannet

• Member
  • *
« Reply #34 on: 05 January 2011, 16:59:34 »
Zo, ik heb ook net mijn Legere Signature 3,25 besteld bij rieten.nl Ze zijn nu per 3 in de aanbieding, sinds vandaag.

:!: Ik heb trouwens een ALT-rietje te koop, ook kunststof, van het merk Forestone, een 3,5. Gebruik ik niet meer. Voor een tientje mag hij weg.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #35 on: 05 January 2011, 18:16:46 »
Nu ik er een harmonie- en een kwartetrepetitie op de Signature rieten geblazen heb, wordt ik er al iets enthausiaster over. Ten opzichte van de gewone Legere, blazen ze minder makkelijker aan, maar dat is vooral een kwestie van gewenning. De klank is in ieder geval beter. Al met al wel een vooruitgang dus.

Offline zomertje

• Member
  • *
« Reply #36 on: 07 January 2011, 16:53:44 »
Woensdag de legere meegenomen naar mn docent en die vond het er best een goed geluid in zitten. Wat scherp, maar dat was de bedoeling ook. Ook bij de eerste bigband repetitie waren ze verbaasd over de klank. Ik ben in ieder geval tevreden.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline jeannet

• Member
  • *
« Reply #37 on: 07 January 2011, 21:26:37 »
scherper, aii, das jammer, is niet mijn bedoeling. Ik hoop dat die van mij morgen bij de post zit!

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #38 on: 07 January 2011, 21:31:00 »
Quote from: "jeannet"
scherper, aii, das jammer, is niet mijn bedoeling. Ik hoop dat die van mij morgen bij de post zit!
Zomertje heeft niet de Signature, maar de Studio-cut besteld en die is inderdaad wat scherper. De Signature is ten opzichte van de gewone Legere wel degelijk voller en warmer van klank, dus vrees niet :D

Offline zomertje

• Member
  • *
« Reply #39 on: 08 January 2011, 09:14:44 »
Quote from: "Invisible"
Quote from: "jeannet"
Zomertje heeft niet de Signature, maar de Studio-cut besteld en die is inderdaad wat scherper. De Signature is ten opzichte van de gewone Legere wel degelijk voller en warmer van klank, dus vrees niet :D
Misschien dat ik er dan ook een signature bij koop, kan ik er klassiek ook nog lekker mee uit de voeten :-)

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #40 on: 08 January 2011, 14:48:11 »
ik heb net een legere gekocht, ik moet zeggen dat bij mijn selmer c* mondstuk geen scherpe klank uitkomt, juist warm maar toch helder, en voor mijn lebayle jazz metal 8* is het een flinke boost voor het volume, en ietsje scherper, maar met de fatneck van cannonball is dat weg.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline jeannet

• Member
  • *
« Reply #41 on: 09 January 2011, 22:57:28 »
okee, mijn ervaring met de Legere Signature 3,25 tenor tot nu toe:
Klank is okee, genoeg warmte, maar n laagte niet zo makkelijk aansprekend dan "beloofd". Plus schuift steeds naar rechts op.. het rietje op het mondstuk. En ik heb het idee dat de bovenkanten niet gelijkelijk afgevlakt zijn. Maar dat kan ook aan mijn binder liggen, die is niet zo mooi rond. Oplossing tot nu toe: binder in heet water gelegd en op mondstuk -met schroeven aan de bovenkant- gemonteerd op een oud rietje en laten liggen. Khoop dat hij morgen beter aanspreekt, met de verbeterde binder, ik kan morgenavond even wisselen met mn collega-tenorist die wel enthousiast is over die van haar.... En dinsdag les dan kan de "juf" er ook even naar kijken, die is ook enthousiast over die van haar.
Bye

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #42 on: 10 January 2011, 07:17:30 »
Dat de binder niet helemaal lekker aansluit op het Signature riet is mij niet opgevallen, maar ik heb dan ook een binder die slechts met twee metalen randjes contact heeft met het riet en dat soort oneffenheden opvangt. Dat het riet minder makkelijk aanspreekt was mij inderdaad ook opgevallen, je krijgt meer klank met dit riet, maar hiervoor vraagt het riet een betere techniek (aanzetten, embouchure).

Wat ik bij dit riet nog niet snap is dat ze maar tot 3,5 gaan (ook volgens de vergelijkingstabel van Legere zelf) terwijl de rieten eigenlijk ook een kwart lichter uitvallen dan er opstaat (3,25 wordt dus 3,0). Blaas je normaal een 3,5 Vandoren bijvoorbeeld, is er geen bijpassend Signature riet voor je.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #43 on: 10 January 2011, 11:50:50 »
De Legere rieten blazen juist wat zwaarder, veel zwaarder zelfs. ik blaas zelf voornamlijk vandoren 4, en toen probeerde ik een legere 3 maar deze was veel te zwaar, een 2.5 speelde beter.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #44 on: 10 January 2011, 11:56:06 »
Quote from: "Koen88"
De Legere rieten blazen juist wat zwaarder, veel zwaarder zelfs. ik blaas zelf voornamlijk vandoren 4, en toen probeerde ik een legere 3 maar deze was veel te zwaar, een 2.5 speelde beter.
Ik bedoel dan de vergelijking tussen de standaard Legere en de nieuwe signature rieten van Legere. Overigens vind ik het grote verschil (verschil van 1,5) wel erg groot, ikzelf speel op tenor een Vandoren 3 of 3,5 en Legere 3,25, komt dus aardig overeen.

Ik zie overigens in de vergelijkingstabel dat voor tenor het precies overeenkomt met Vandoren,  maar dat voor alt er een halfje verschil tussen zit.