Author Topic: kunststof rieten?  (Read 21076 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
Re: kunststof rieten?
« Reply #60 on: 20 February 2011, 14:53:51 »
Quote from: "jthole"
Quote from: "Pieter"
plastic rieten............. : :smt078
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #61 on: 20 February 2011, 14:58:08 »
Laatst nog even met een saxwinkelier gesproken en het ook even over de signature rieten gehad en zijn beleving is eigenlijk wat wij hier ook al wat uitgevonden hadden, de klank is iets beter, maar het riet blaast (vooral in het laag) veel minder goed aan. Gezien het riet ook nog eens €5,- duurder is maakt dat veel winkeliers het niet eens in hun assortiment opnemen. Maar de tijd zal het leren, ik ben in ieder geval weer naar de standaard Legere terug gegaan.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline zomertje

• Member
  • *
« Reply #62 on: 09 March 2011, 19:19:36 »
Quote from: "zomertje"
Dit heb ik ook, bij baritonsax was het snel geregeld, bij tenorsax is het meer zoeken. De signature klinkt wel lekker, alleen deze is al weer stuk  :(

Bij nadere inspectie bleek die Signature niet helemaal goed, hij was scheef, dus aan de ene kant dikker dan aan de andere. Daarom speelde hij ook niet echt lekker denk ik  :oops:

Na een telefoontje met Rieten.nl zonder problemen omgewisseld.
Goeie service dus, aanrader  :!:
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline zomertje

• Member
  • *
« Reply #63 on: 03 May 2012, 16:23:18 »
Ik ben benieuwd of er nu bij jullie nog ontwikkelingen zijn op t gebied van kunstof riet gebruik. Op baritonsax ben ik toch weer over op natuurriet want ik kreeg met kunstof er geen hoge f uit en die zat nou juist in een stukje solo met tenor samen (harmonie orkest). Wel handig als je noten er dan uitkomen  :-D Hebben jullie soortgelijke ervaringen, of is t riet dan te licht geworden misschien? (ontwikkeling embouchure?)

Maar voor tenor wil ik wel weer eens gaan experimenteren met de verschillende mogelijkheden.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #64 on: 03 May 2012, 16:49:38 »
Ik ben benieuwd of er nu bij jullie nog ontwikkelingen zijn op t gebied van kunstof riet gebruik. Op baritonsax ben ik toch weer over op natuurriet want ik kreeg met kunstof er geen hoge f uit en die zat nou juist in een stukje solo met tenor samen (harmonie orkest).
Geen probleem met mijn Forestones, zelfs altissimo is mogelijk (voor zover ik dat register beheers op bariton dan  :oops: )

Ik heb in ieder geval geen redenen om op bariton terug te gaan naar natuurriet.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline zomertje

• Member
  • *
« Reply #65 on: 03 May 2012, 18:51:19 »
Quote from: "jthole"
Ik ben benieuwd of er nu bij jullie nog ontwikkelingen zijn op t gebied van kunstof riet gebruik. Op baritonsax ben ik toch weer over op natuurriet want ik kreeg met kunstof er geen hoge f uit en die zat nou juist in een stukje solo met tenor samen (harmonie orkest).
Geen probleem met mijn Forestones, zelfs altissimo is mogelijk (voor zover ik dat register beheers op bariton dan  :oops: )

Ik heb in ieder geval geen redenen om op bariton terug te gaan naar natuurriet.
Waar koop je dat merk rieten?

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #66 on: 03 May 2012, 19:05:21 »
ik vermoed in Deventer.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #67 on: 03 May 2012, 22:48:01 »
Quote from: "Maaarten"
ik vermoed in Deventer.

Nog niet, maar daar willen ze ze volgens mij wel gaan voeren. Ik bestel ze nu nog in Japan.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #68 on: 04 May 2012, 11:39:21 »
Wat ik op de Forestone website heb gelezen ziet er goed uit.

Hier een draadje van SOTW: forum

Ze schijnen ook bij Wiebke Schneider te koop te zijn, maar op de website zie je er niets van.

In Duitsland zijn ze te krijgen bij een stuk of 4 zaken, het goedkoopst is Thomann, met verzendkosten € 26,- .

Dat is waarschijnlijk minder duur dan uit Japan te laten verzenden
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #69 on: 06 May 2012, 10:23:12 »
Ik ben benieuwd of er nu bij jullie nog ontwikkelingen zijn op t gebied van kunstof riet gebruik. Op baritonsax ben ik toch weer over op natuurriet want ik kreeg met kunstof er geen hoge f uit en die zat nou juist in een stukje solo met tenor samen (harmonie orkest). Wel handig als je noten er dan uitkomen  :-D Hebben jullie soortgelijke ervaringen, of is t riet dan te licht geworden misschien? (ontwikkeling embouchure?)

Maar voor tenor wil ik wel weer eens gaan experimenteren met de verschillende mogelijkheden.
Ik ervaar dat juist eerder andersom. Met gewone rieten moet ik bij dat soort hoge noten juist er veel meer op letten dat het niet gaat piepen waar ik met mijn Legere's nooit last van heb. Overigens zijn die hoge noten van wel meer factoren afhankelijk zoals de sax zelf. Vooral een baritonsax is beter bespeelbaar in het laag waar voor hij eigenlijk gemaakt is dan in het hoog (lage B's en C's gaan daar juist weer veel makkelijk op dan bij bijvoorbeeld een alt) wat hierbij niet helpt. Ook een te zwaar mondstuk of riet kan je hier in beperken omdat je juist bij dit soort noten (en bij het heel zacht spelen) daar de beperkingen van begint te merken. Een ander rietje wat dan wellicht ook net wat lichter speelt kan dan net genoeg zijn om die noot er wel uit te krijgen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline zomertje

• Member
  • *
« Reply #70 on: 06 May 2012, 12:16:21 »
Quote from: "Invisible"
Ik ben benieuwd of er nu bij jullie nog ontwikkelingen zijn op t gebied van kunstof riet gebruik. Op baritonsax ben ik toch weer over op natuurriet want ik kreeg met kunstof er geen hoge f uit en die zat nou juist in een stukje solo met tenor samen (harmonie orkest). Wel handig als je noten er dan uitkomen  :-D

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #71 on: 07 May 2012, 07:42:52 »
Ik merk dat ik met een zwaarder rietje juist meer hoge noten eruit krijg. Ik moet dan wel iets harder werken op het laag, maar daar is overheen te komen :)
Dat lijkt me logisch. Een te licht riet slaat makkelijk dicht in het hoog. Een opener mondstuk helpt trouwens ook vaak in het hoog.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #72 on: 07 May 2012, 08:16:53 »
Quote from: "Invisible"
Vooral een baritonsax is beter bespeelbaar in het laag waar voor hij eigenlijk gemaakt is dan in het hoog (lage B's en C's gaan daar juist weer veel makkelijk op dan bij bijvoorbeeld een alt) wat hierbij niet helpt.
Ook een baritonsax hoort over het hele bereik goed aan te spreken. Er zijn per slot van rekening voldoende partijen waarin je de zijkleppen gebruikt. Met een te licht riet is de sprong van A2 naar F3 bijvoorbeeld een ramp.

Dat een alt in het laag minder makkelijk aanspreekt komt misschien ook doordat sommige altsaxofonisten hun keel te gesloten houden?

Offline zomertje

• Member
  • *
« Reply #73 on: 07 May 2012, 09:56:41 »
Ik ben al overgestapt naar een Selmer D (vanaf C*) en nu heb ik dus ook een zwaarder riet (kunststof) geprobeerd en dat gaat inderdaad beter. Wel harder werken, maar dat geeft niet  :-D Ik speel nu pakweg 1,5 jaar baritonsax.

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #74 on: 13 May 2012, 19:13:04 »
Ik zag dat Forestone rieten nu ook bij http://www.saxshop.nl te koop zijn! De prijs was 19,25 euro als ik mij niet vergis (en unfiled 21,25 euro). Dus inclusief verzendkosten dan toch weer een goedkoper adres gevonden :D .
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo