Author Topic: Wie is de beste reparateur en waarom ?  (Read 35759 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Maceo

• Member
  • *
Re: Wie is de beste reparateur en waarom ?
« Reply #15 on: 05 April 2014, 21:05:41 »
Ik weet niet of iemand bekend is met Ruud de Kort uit Bergen op Zoom.
Deze man doet al 36 jaar onderhoud aan alle blaasinstrumenten die er zijn, hij bespeelt ze ook allemaal, of het nou sax, trompet, sousafoon, hobo enzv... is.
Zijn specialiteit is wel sax, en ik weet dat hij elke sax met een blinddoek voor in elkaar zet, en afsteldt!
Ik heb met meerdere reparateurs te maken gehad, maar Ruud spant echt de kroon, een grootse vakman.
Maarten Prins heb ik een slechte ervaring mee, na een grote beurt voor een alt, na 4 maanden al speling op het linkerpinkplateau en een lage bes en b die niet meer sluiten. Na zo'n korte tijd mag dat eigenlijk niet kunnen.
Mensen die interesse hebben in Ruud de Kort,....www.bijruud.nl

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #16 on: 06 April 2014, 09:49:12 »
Maarten Prins heb ik een slechte ervaring mee, na een grote beurt voor een alt, na 4 maanden al speling op het linkerpinkplateau en een lage bes en b die niet meer sluiten. Na zo'n korte tijd mag dat eigenlijk niet kunnen.

Er kan natuurlijk altijd iets misgaan bij een reparatie.
In de ruim 30 jaar dat ik mijn saxen bij Maarten Prins laat repareren heb ik alleen maar prettige ervaringen. Dus ook al in zijn Rotterdamse periode.
Een paar jaar geleden heeft hij nog mijn Selmer totaal gereviseerd.
Deze is toen helemaal uit elkaar geweest. Is opnieuw gepolsterd enz.
Kostte toen 450 euro.
Ik rij regelmatig naar vanuit de Randstad naar Zeeland en ga dan over Nieuwe Tonge.
Als ik een kleinigheid aan een van mijn saxen heb rij ik langs (na een telefoontje) en het is klaar terwijl je wacht. De betaling is dan, dit is service.
Ik ben dik tevreden over deze man.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #17 on: 06 April 2014, 11:44:23 »
Speling na 4 maanden zegt waarschijnlijk meer over de kwaliteit van het instrument ...

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #18 on: 07 April 2014, 09:34:01 »
Ruud is als reparateur goed, maar beste is moeilijk meetbaar in deze categorie.
Saxofonisten zijn heel verschillend waardoor ze andere eisen aan reparateurs stellen.
Voor een brombeer van een saxofonist kan een brombeer van een reparateur de beste zijn.
Maar voor een saxofonist die elke avond zijn saxofoon met een dekentje toedekt kan zo een reparateur behoorlijk schade tussen de oren geven.

Op het vaktechnische gedeelte kan je net als bij oliebollenbakkers jaarlijks testen wie de "beste" is.
Om dat met saxofoonreparateurs te doen heb je ongeveer 600 dezelfde saxofoons nodig die gereviseerd worden door 600 reparateurs. Na revisie moet een deskundig panel bepalen welke saxofoon het beste speelt.

Dat zou een behoorlijk dure test worden, minstens een half miljoen, op het ogenblik heb ik dat er niet voor over.
Voor een betaalbare test kan je, geinspireerd op de opmerking van the Martin, alle reparateurs in de omgeving bezoeken met een saxofoon die zo slecht is dat deze om de vier maanden opnieuw afgesteld moet worden en met een verborgen kamera filmen hoe ze daarop reageren. Maar dat lijkt meer op amusement dan op informatie.

De beste reparateur zal op deze manier onbekend blijven.
Wie de meest populaire reparateur is, is makkelijker uit te vinden.
Maar dat lijkt op de vraag wie de meest populaire tandarts is.
De vraag welke criteria je stelt aan een reparateur om een keuze te maken, is mischien een betere vraag.

8) 8) 8)

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #19 on: 08 April 2014, 15:21:52 »
Beste lijkt mij niet zo relevant, want dan moet er zoals Drietenor aangeeft uitvoerig getest worden. Ik wil daarom een reparateur/onderhoudsman die heel goed is, die liefde voor het vak en het instrument heeft, en die met me communiceert over wat er eventueel beter kan aan het instrument.

In mijn zoektocht naar een sax ben ik ruim een jaar geleden bij Saxpoint terecht gekomen, en ik kan alleen maar aangeven hoe ze daar met mijn sax omgingen toen ik begin dit jaar terug kwam voor de gratis onderhoudsbeurt 1 jaar na aanschaf. Van zo'n beurt verwacht je op de één of andere wijze niet heel veel, gratis he!

Maar dat ging even anders: Frank en zijn mede-reparateur bogen zich samen over mijn sax alsof het een zeldzaam exemplaar was. Ze namen de tijd, alles werd zorgvuldig nagelopen, en ik kreeg m'n sax pas weer mee nadat hij piekfijn in orde was. Ik kon mijn input leveren, daar werd goed naar geluisterd, en ik kreeg uitleg over wat er allemaal gebeurde.
Die mannen zijn vaklui en het is hun eer te na een sax af te leveren die niet piekfijn in orde is!

Ik kom eigenlijk alleen maar bij Saxpoint en Harry Bakker, en was er gezien de afstand van overtuigd dat ik de komende jaren alleen maar naar Muiden ga, maar na deze ervaring ga ik de volgende keer zeker terug naar Gorssel. En daarmee wil ik Harry Bakker en anderen zeker niet diskwalificeren!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Martin Lamers

• Member
  • *
  • Passie Phili mijn geliefde maatje vrouw partner. Mijn kinderen Jitske, Daan en Femke. Jazzmuziek: speelt bij den Bosch zingt en Jacuzzy. Geklommen in de Dolomieten, Alpen Andes, tien San gebergte Zuid Afrika. Liefhebber van: Klassieke muziek, Jazz, Belg
« Reply #20 on: 13 April 2014, 16:22:25 »
Ik heb goede ervaringen in Eindhoven bij Kleppen en Polsters.
Hier kun je zowel voor oude- als moderne instrumenten terecht.

Ben ook ooit bij Amsterdam winds geweest prima vakmanschap maar niet goedkoop.

Offline Maceo

• Member
  • *
« Reply #21 on: 13 April 2014, 17:22:06 »
Amsterdam winds is idd erg duur.
Dezelfde vakmanschap vind je elders ook, maar dan stukken goedkoper.
Waarschijnlijk zal het pand ook betaalt moeten worden ;)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #22 on: 16 April 2014, 23:17:36 »
Een alt reviseren bij Roberto (florida) kost iets van $1400, dan vallen Amsterdam wind en Adams best mee.
Toch als je naar prijs prestatie gaat kijken zal je ergens anders terechtkomen.
Het merkwaardige van saxofoons is dat de kosten voor een revisie vergelijkbaar zijn met die van een nieuw instrument. Dat maakt dat de economie van het reparareren heel merkwaardig.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #23 on: 17 April 2014, 08:43:42 »
Ach saxofoons (en niet te vergeten de saxofonisten) zijn ook merkwaardig ;-)

Je vergelijking van nieuw vs revisie prijs vind ik wel ietwat scheef... Natuurlijk zijn er saxen die (veel) goedkoper zijn dan een revisie, maar die zijn dan ook meestal geen revisie waard.
Een goede reparateur zal je daarop ook wijzen.

Verder zie ik mijn saxen als een verlengstuk van mijzelf den niet als een gebruiksvoorwerp dat je zomaar vervangt door een ander exemplaar, dus vind ik de vergelijking op zich er al niet toe doen ;-)

En nog ff on topic: ik heb goede ervaringen bij Will Bevers (Linne) en Rémy Veer (Charlie's Music, Almere).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #24 on: 17 April 2014, 10:01:49 »
Verder zie ik mijn saxen als een verlengstuk van mijzelf den niet als een gebruiksvoorwerp dat je zomaar vervangt door een ander exemplaar, dus vind ik de vergelijking op zich er al niet toe doen ;-)
@Niesten
Ik zie mijn saxofoon als een stuk gereedschap waar ik blindelings op moet kunnen rekenen.
Als mijn sax nieuw 295 euro heeft, of zou hebben gekost, laat ik 'm niet voor 450 of meer euro reviseren.

Je vergelijking van nieuw vs revisie prijs vind ik wel ietwat scheef... Natuurlijk zijn er saxen die (veel) goedkoper zijn dan een revisie, maar die zijn dan ook meestal geen revisie waard.
Een goede reparateur zal je daarop ook wijzen.
@Niesten
De hele zin lezend vindt u de vergelijking niet scheef. U onderschrijft de vergelijking!
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Laatbloeier

• Optimisme is een morele plicht
  • Member
  • *
« Reply #25 on: 20 April 2014, 19:00:30 »
Als mijn sax nieuw 295 euro heeft, of zou hebben gekost, laat ik 'm niet voor 450 of meer euro reviseren.

Eens, maar eigenlijk zeg je daarmee dat elke nieuwe sax die niet meer dan € 500 kost een wegwerpartikel wordt. Ik doel dan op merken als Aurora, Karl Glaser, Stagg, Staunbach, Stewart Ellis e.d. Lees: je speelt er een jaar of wat op, laat tussentijds het instrument een keer nakijken en na een jaar of vijf gaat hij als decorstuk aan de muur. Als je de middelen hebt kun je dan volgens mij beter voor € 1.000 een goede gebruikte sax kopen. Speel je daar vijf jaar op, dan brengt hij waarschijnlijk meer dan € 500 op. Je hebt in de tussentijd wel op een beter instrument gespeeld.
Ik speel soms op een Yamaha YTS-23 of YTS-25 en verbaas me elke keer weer over de kwaliteit van die toeters. Je moet ze niet laten vallen (de Bundy die ik vroeger had kon wat dat betreft beter tegen misbruik), maar verder een prima alternatief voor goedkoop nieuw spul.
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #26 on: 20 April 2014, 20:57:44 »
Als je de middelen hebt kun je dan volgens mij beter voor € 1.000 een goede gebruikte sax kopen. Speel je daar vijf jaar op, dan brengt hij waarschijnlijk meer dan € 500 op. Je hebt in de tussentijd wel op een beter instrument gespeeld.

Als die saxofoons nieuw iets van € 2500 kosten en worden gemaakt in een Chineese fabriek, dan is het goed mogelijk dat die fabriek kwalitatief gelijkwaardige saxofoons zonder naam direct op de markt brengt voor € 600. Voor die saxofoons is de logische redenering weer net iets anders.
Als de reparateur beter kan afstellen dan de fabriek dan reviseer je hem, in andere gevallen ben je beter af met een nieuwe.

Saxofoons hebben zoveel verschillende afstelpunten en slijtende onderdelen dat de kosten van revisie en productie in dezelfde orde van grootte liggen. Vooral bij productie in Azie en revisie in Europa. Er zijn weinig andere apparaten waarbij dat zo is.

Dat de marge van de tussenhandel een veelvoud van de productieprijs is, komt vaker voor, bijvoorbeeld bij schoenen. Dat maakt de vraag wel of niet reviseren wat ingewikkelder omdat de tweedehands prijs en de marge van de tussenhandel afhankelijk zijn van de naam die op de saxofoon staat.

Het blijft een wonderlijke economie.