Author Topic: hoorbare lucht  (Read 3094 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline radioanne

• Member
  • *
hoorbare lucht
« on: 18 November 2010, 14:05:55 »
Hoi allemaal!

Ik heb een tijdje geleden een nieuw Meyer 8 mondstuk gekocht met medium kamer. Mijn oude mondstuk was een Selmer C** waren ik nu nog steeds ook veel op speel (orkest). In eerste instantie vond ik het Meyer mondstuk helemaal geweldig, maar ik merk nu dat ik veel meer drukopbouw nodig heb (dit lijkt me nog een kwestie van gewennig) en dat je de luchtstroom door het mondstuk heel goed hoort. Vooral dat laatste vind ik wel een probleem, aangezien ik het vermoeden heb dat dit niet te verhelpen is door gewenning aan het mondstuk. Ik moet voor orkest trouwens ook op mijn klassieke Selmer blijven spelen..

Heb ik nu het verkeerde mondstuk gekozen? Ik vond de tipopening 8 ook wel ruim, maar lichtere piepten bij mij nogal.Of is een kleinere/grotere kamer nodig om de hoorbare luchtstroom te verminderen? Of past Meyer niet bij mij?

Oja ik gebruik Vandoren Java rieten 3,5 welke in ieder geval op mijn Selmer mondstuk goed klinken. Misschien een andere riet op de Meyer??

Gaarne jullie wijze hulp  :)

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: hoorbare lucht
« Reply #1 on: 18 November 2010, 14:21:20 »
Ik heb dit ook wel eens meegemaakt toen ik op een Selmer Soloist E blies terwijl ik er met een Soloist D geen last van heb. Ik denk dat het vooral een kwestie is van een net wat te grote tipopening voor jou. Je zou het eens met een maatje kleiner (met eventueel een iets zwaarder riet) kunnen proberen. Sowiezo moet je bij elk mondstuk weer opnieuw uitzoeken wel riet het beste werkt is mijn ervaring. Overigens is dit geluid voor jou goed hoorbaar, maar voor iemand een paar meter verderop niet dus als het mondstuk verder goed bevalt is er nog niet zo heel veel aan de hand.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 18 November 2010, 21:21:17 »
Quote from: "Invisible"
Ik denk dat het vooral een kwestie is van een net wat te grote tipopening voor jou.

oh :oops:     ik dacht een te zwaar riet.......  :?
 :idea:    Pieter help

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #3 on: 18 November 2010, 21:43:09 »
Quote from: "Zoot"
Quote from: "Invisible"
Ik denk dat het vooral een kwestie is van een net wat te grote tipopening voor jou.

oh :oops:     ik dacht een te zwaar riet.......  :?
 :idea:    Pieter help
Of natuurlijk beide :D. Of je nou een te zwaar riet of een te zwaar mondstuk hebt, in beide gevallen zal het effect het zelfde zijn.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #4 on: 18 November 2010, 23:24:15 »
Te grote tip, te zwaar riet... eigenlijk is het allemaal hetzelfde. Blijf nou gewoon eens bij iets wat comfortabel speelt.
Heus, je klinkt dan ook het beste. En ik ben het niet eens met Invisible, lucht hoor je, misschien niet de lucht op zich 3 meter bij je vandaan, maar wel dat je heel indirect gaat spelen. een meyer 8 is een heeel erg grote verandering als je van een C** komt. Begin dan eens gewoonmet een 5 of 6. groot is in dit geva echt niet stoer en het doet je ook niet extra bijzonder lijken. Een mondstuk of riet wat niet bij je past staat vooral dom!
Waarom heb je voor dit mondstuk gekozen? Daar heb je toch wel over nagedacht?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #5 on: 19 November 2010, 07:13:11 »
Quote from: "Pieter"
En ik ben het niet eens met Invisible, lucht hoor je, misschien niet de lucht op zich 3 meter bij je vandaan, maar wel dat je heel indirect gaat spelen.
Het hangt er dan natuurlijk wel van af hoe "ernstig" het is (een klein beetje hoorbare lucht of een hele boel hoorbare lucht waarbij je inderdaad ook indirect zal gaan spelen) en in wat voor genre je speelt (speel je alleen klassiek, of speel je in een band waar het allemaal wat luider mag). Maar goed, ik ben het wel met je eens dat een te zwaar mondstuk/riet er ook voor zorgt dat je toon indirecter is, dus enige nuancering van mijn kant is wellicht op zijn plaats, maar ik blijf wel bij mijn stelling :D.

Offline radioanne

• Member
  • *
« Reply #6 on: 19 November 2010, 13:41:15 »
Quote from: "Pieter"
Te grote tip, te zwaar riet... eigenlijk is het allemaal hetzelfde. Blijf nou gewoon eens bij iets wat comfortabel speelt.
Heus, je klinkt dan ook het beste. En ik ben het niet eens met Invisible, lucht hoor je, misschien niet de lucht op zich 3 meter bij je vandaan, maar wel dat je heel indirect gaat spelen. een meyer 8 is een heeel erg grote verandering als je van een C** komt. Begin dan eens gewoonmet een 5 of 6. groot is in dit geva echt niet stoer en het doet je ook niet extra bijzonder lijken. Een mondstuk of riet wat niet bij je past staat vooral dom!
Waarom heb je voor dit mondstuk gekozen? Daar heb je toch wel over nagedacht?

Tja, ik ben naar de saxofoon winkel in Deventer geweest en ik piepte werkelijk waar op ieder mondstuk onder de 7. De 7 ging geloof ik nog wel, maar daar piepte ik ook af en toe mee. Te voorzichtig moeten spelen om piepen te voorkomen is toch ook niet goed?  Sowieso gaat het bij mij niet om stoerheid of iets dergelijks, de Meyer is tot nu toe alleen voor thuisgebruik geweest.

Ik vond de 8 opzich niet zo'n vreemde keuze, aangezien ik 14 jaar speelervaring heb..

Ik vind het lastig, het is niet zo dat ik geen geluid uit de Meyer, hij speelt eigenlijk best makkelijk weg (wel met meer drukopbouw), alleen die hoorbare lucht is zo irritant.. Eerst maar een lichter riet proberen dan?

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #7 on: 19 November 2010, 13:52:35 »
Kan je dan niet beter tot de conclusie komen dat deze Meyer mondstukken jouw gewoon niet liggen? Ik heb zelf ook wel eens in de winkel een aantal Meyers uitgeprobeerd en kwam daarbij voor mij zelf tot de conclusie dat voor mij deze mondstukken te iel klinken en inderdaad ook wel snel willen piepen terwijl andere mensen juist niets anders meer willen, erg persoonlijk dus. Ik heb toen gekozen voor een Selmer Soloist D welke ipv een mondstuk met een nog grotere tip (met een grotere tip kreeg ik dus ook dat luchtgeluid), deze heeft een anders gevormde kamer waardoor je er wel meer lucht doorheen krijgt maar niet het luchtgeluid er bij krijgt.

Offline radioanne

• Member
  • *
« Reply #8 on: 19 November 2010, 13:57:22 »
Oei, miskoop dus? Zijn die mondstukken in Deventer nog tegen een redelijke prijs om te ruilen dan (als ik een nieuwe koop?) of kan ik het mondstuk dan beter particulier proberen te verkopen?

Waar ik nog benieuwd naar ben voor een evt. volgende aankoop; als een mondstuk piept, wil dat zeggen dat deze per definitie voor jou niet het goede mondstuk is?
Hier ben ik dan misschien vorige keer de fout ingegaan..

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #9 on: 19 November 2010, 14:07:24 »
Quote from: "radioanne"
Oei, miskoop dus?
Wat vind je zelf? Ik ben jou niet, maar als ik het zo hoor zijn de lichtere Meyers te licht voor je en is degene die je nu hebt te zwaar voor je en zit er tussen die serie mondstukken niet één tussen die bij jou past. In dat geval zou ik dus zoeken naar een ander type mondstuk, met bijvoorbeeld een grotere kamer (Meyer heeft ook wel z'n type geloof ik, maar ik weet zo niet welke dat was), maar dat is vooral een kwestie van meerdere mondstukken naast elkaar proberen en zo je eigen conclusie trekken.

Als ik de prijzen van tweedehands mondstukken op saxshop.nl kijk, dan zitten daar nog steeds redelijke bedragen tussen. Lijkt mij dat je nog wel een redelijk bedrag kan krijgen daar dus. Maar vraag het ze, dan weet je het zeker.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #10 on: 19 November 2010, 14:24:43 »
Probeer eerst eens een sterkte 2,5 of 3 op die Meyer
Zou een hoop uit moeten maken qua geluid

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #11 on: 19 November 2010, 14:34:41 »
sinds wanneer piepen mondstukken dan? Dat ligt toch echt aan de speler meestal, dat weet ik wel zeker als je dat met meerdere hebt.
Ik heb dat ook een tijdje gehad gehad met kleine tipopeningen omdat ik gewoon teveel kneep en verkeerde ademsteun had.

Offline radioanne

• Member
  • *
« Reply #12 on: 19 November 2010, 14:41:05 »
Ok, dan ga ik nu naar de muziekwinkel een wat lichter riet kopen.

En met dat piepen, heb geen idee wat dat is, op mijn Selmer C** nooit last van en dat is ook niet zo'n grote tipopening..

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #13 on: 19 November 2010, 16:16:35 »
Ik denk misschien dat dat zo is omdat je aan die c** gewend en ingespeeld was.

Sommigen switchen heel makkelijk tussen mondstukken, anderen moeten aan ieder mondstuk weer ontzettend wennen soms.(heb ik namelijk ook best wel :(  )

Offline radioanne

• Member
  • *
« Reply #14 on: 19 November 2010, 16:47:42 »
Net een nieuw 2,5 Vandoren Java riet gekocht en het is wel een wereld van verschil! Ik ben er nu nog niet 100% tevreden over, omdat het in de hoogte nu wel heel schel klinkt en ik het rietje makkelijk blokkeer, het spreekt overigens allemaal wel goed aan. De luchtstroom is voor omstanders nu niet meer hoorbaar, alleen nog een beetje voor mezelf. Dus ik hou het mondstuk nog maar even en ga wat proberen met rietjes in wisselende sterktes en soorten.. Iemand nog tips?  :wink: