Author Topic: Lien Cheng (LC) baritons; een positieve eerste indruk  (Read 13128 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jthole

• Member
  • *
Lien Cheng (LC) baritons; een positieve eerste indruk
« on: 30 November 2010, 21:44:57 »
Vanavond stond Karel (Shofar, Mr. LC Sax) voor mijn deur met twee grote koffers. Hij had twee LC (Lien Cheng) baritons voor me meegenomen om te testen; een B601 en een B602. Het verschil tussen de twee is de legering; de B602 bevat 85% rood koper.

Een eerste inspectie; beide baritons zien er keurig afgewerkt uit. Strak in de goudlak, mechanisch soepel, en met een degelijk gevoel. De applicatuur loopt soepel, zonder springerig te zijn. Ook de luxe ABS koffers die meegeleverd worden geven een prima indruk. Handige wieltjes!

Dan het spelen; ik heb iets meer dan een uurtje beide saxofoons kunnen uittesten, en kunnen vergelijken met mijn Martin bariton. Genoeg tijd voor een goede eerste indruk. Ik gebruik zelf de bariton voornamelijk voor jazz, dus dat is ook mijn referentiekader.

Allereerst het slechte nieuws; sorry Karel, maar ik geloof niet dat ik mijn Martin bariton ga inruilen tegen een LC. Daarvoor ben ik teveel gehecht aan het typische Martin gevoel en geluid, vooral in het laag. Hoewel zo'n mooie rollende lage A natuurlijk ook wel iets heeft, en in moderne muziek voor bariton vaak gevraagd wordt.

Dat gezegd hebbende, met name de B601 bariton heeft een heel positieve indruk bij me achtergelaten. Het is altijd even wennen aan de moderne applicatuur en het andere blazen, maar wanneer je moderne instrumenten gewend bent zou dat geen enkel probleem mogen zijn.

In eerste instantie heb ik beide baritons getest met mijn Yanagisawa #7 mondstuk, dat eigenlijk altijd op mijn Martin zit. Daarmee gaf ik duidelijk de voorkeur aan de B601. Daar kwam het geluid beter mee weg, en de klank kwam helderder over. Bij de B602 had ik het gevoel dat het geluid meer in de beker bleef hangen. Omdat Karel vertelde dat vrijwel iedereen koos voor de B602 heb ik een aantal keren gewisseld. Maar mij beviel de B601 toch echt beter. Bovendien spraken de front F en altissimo F# wat makkelijker aan op de B601. De LC Baritons hebben ook een F# klep, maar ik ben ouderwets wat dat betreft.

Ondanks dat ik mijn Martin (lage Bes) bariton vooral in het laag ronder en voller vond klinken zou ik het absoluut geen straf vinden om op een Lien Cheng te moeten spelen (vooral de B601). Ik moest voor een vergelijking met andere moderne baritons uit mijn geheugen putten. Mijn indruk is dat de LC baritons in het midden en hoge register wat minder dun zijn dan de andere Taiwanese baritons (o.a. Jupiter en Le Monde) die ik geprobeerd heb. Zoals gezegd, uit mijn geheugen, dus erg subjectief.

We hadden de saxofoons eigenlijk al weer ingepakt toen ik het idee opbracht om ze ook eens met een klassiek mondstuk te proberen; een SML Steelite R4. Omdat ik eigenlijk alleen in bigbands en een jazzkwartet speel ligt dat mondstuk bij mij vooral ongebruikt in de kast. Ik heb ook nog een Meyer 7 en een Otto Link ToneEdge 6*, maar beiden heb ik op dit moment uitgeleend. De B602 was een verrassing met de SML! Waar ik hem met de Yanagisawa een beetje dof en dun vond, leverde de combinatie met de SML een heerlijk romige klank op. Een heel fraaie combinatie voor klassiek en harmonie spel. De B601 vond ik met dit mondstuk wat minder uitgesproken.

Om het samen te vatten; de LC baritons hebben een positieve indruk bij me achtergelaten. Goed afgewerkt en lekker speelbaar. Voor wie op zoek is naar een moderne bariton zeker de moeite van het proberen waard. Ze missen beiden de vette sound van een ouderwetse Amerikaanse Bes-bariton, maar daar staan de moderne applicatuur en de lage A tegen over. Voor bigband en jazz combo zou ik de B601 kiezen, terwijl de B602 voor mij vooral in een harmonie of klassiek kwartet tot zijn recht zou komen.

Karel, bedankt dat ik uitgebreid je instrumenten heb kunnen testen!
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
Re: Lien Cheng (LC) baritons; een positieve eerste indruk
« Reply #1 on: 01 December 2010, 17:14:57 »
Quote from: "jthole"
Karel, bedankt dat ik uitgebreid je instrumenten heb kunnen testen!

Nou, jij bedankt om een gewillig proefpersoon te willen zijn - zelf wil ik niet te veel opscheppen over deze toeters, want
ik ben (waarschijnlijk) een beetje bevooroordeeld én ik speel geen bari - dus wie beter dan een barispeler om te oordelen.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #2 on: 01 December 2010, 20:08:55 »
Met veel bari's en ook die van LC heb ik een probleem... ik kan niet bij de knoppies... en eigenlijk is dat wel een puntje van aandacht want op basis daarvan een toeter moeten afwijzen doet zo'n instrument toch een beetje tekort  :oops:
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #3 on: 02 December 2010, 16:49:15 »
mee eens. Ook op tenoren van yamaha en bepaalde nieuwe selmers zijn de linkerpalmkleppen verhoogd omdat dat makkelijker speelt zogenaamd.
Alleen jammer dat mensen met kleine handen gelijk helemaal de klos zijn. :?  En ik heb dat met mijn gemiddelde handen eigenlijk nieteens nodig.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #4 on: 03 December 2010, 08:28:55 »
Quote from: "Maaarten"
mee eens. Ook op tenoren van yamaha en bepaalde nieuwe selmers zijn de linkerpalmkleppen verhoogd omdat dat makkelijker speelt zogenaamd.
Alleen jammer dat mensen met kleine handen gelijk helemaal de klos zijn. :?  En ik heb dat met mijn gemiddelde handen eigenlijk nieteens nodig.

Ik ben gewend aan de applicatuur van Martin saxen, dus voor mij is iedere sax met een moderne applicatuur wennen. Maar ik vond de LC saxen best soepel lopen.

Er zouden voor mij vooral de volgende twee bedenkingen zijn, als ik daadwerkelijk een LC zou overwegen:

- duurzaamheid op lange termijn; een bariton heeft toch best wel wat te lijden, denk aan de lange assen bijvoorbeeld
- waardevastheid, al heb je die aan het begin al behoorlijk teruggekregen door de veel lagere aanschafprijs

Al met al, wanneer ik naar de prijzen kijk van bijvoorbeeld Le Monde en PMauriat baritons, zouden de LC baritons best een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn. Per slot van rekening heeft een merk als Le Monde zich ook nog niet bewezen wanneer het om de lange termijn (10 jaar en meer) gaat. En waarom zou Lien Cheng qua kwaliteit onderdoen voor een van die twee merken?

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
« Reply #5 on: 03 December 2010, 09:36:42 »
duurzaamheid op lange termijn; een bariton heeft toch best wel wat te lijden, denk aan de lange assen bijvoorbeeld

Daarom werd bij LC ook  aandacht gegeven aan de niet-zichtbare dingen ipv daar op te besparen: de schroefjes, assen en veren zijn van een zeer hoge kwaliteit.
Dat was ook het eerste wat een aantal techniek opgemerkt hebben nadat ze voor mij een quality controle deden. Daar zat voor mij ook heel het punt: meer dan mensen die de saxofoons zouden testen en beoordelen op klank, justesse, enz... heb ik eigenlijk vooral techniekers de toeters grondig laten controleren.
De meeste saxofoons klinken min of meer ok tot zelfs goed. Een goeie saxofonist kan een bagger toeter zelfs nog lekker laten klinken...maar sorry...dat vind ik vaak zand-in-de-ogen-strooierij. Een goed technisch oog zal zo de zwakke punten er uit halen.

waardevastheid, al heb je die aan het begin al behoorlijk teruggekregen door de veel lagere aanschafprijs

Ik hoop dat mensen een sax kopen, nadat ze die uitvoerig getest hebben en dus kopen om te houden, maar idd, het is een mogelijkheid om een stuk rekening mee te houden. Gewoon effe een klein rekensommetje maken.
Alt Merk A kost nieuw 3500 euro - na paar jaar doe je hem weg en krijg je er 2100 euro voor
Alt Merk X kost nieuw 1500 euro - na paar jaar doe je hem weg en krijg je er 880 euro voor

Merk X was duidelijk de beste investering...
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #6 on: 03 December 2010, 10:23:53 »
Maar ja ... eigenlijk wil ik een Mark IV  :-D

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #7 on: 03 December 2010, 10:57:25 »
Maar ja ... eigenlijk wil ik een Mark IV  :-D
Ja die zijn wel te betalen, maar die Mark VIen die zijn duur
(En niet echt speciaal op bariton gebied)

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #8 on: 03 December 2010, 11:49:02 »
Ik heb op een Mark VI gespeeld die ik heel erg goed vond; helaas volledig buiten mijn budget ;)