Main Menu

verschil in luchtstromen?

Started by Ties76, 05 December 2010, 14:04:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ties76

Ik speel sinds afgelopen voorjaar op twee saxen naast elkaar met hetzelfde mondstuk en riet erop. Qua ergonomie van de saxen heb ik totaal geen problemen met switchen tussen de twee en aangezien het mondstuk hetzelfde blijft, zou je zeggen dat het blazen op de saxen een heel eind gelijk zou moeten zijn.
Niets is minder waar. Waar ik op mijn Chu Berry er lustig op los toeter, nauwelijks last van gepiep heb, zelfs als ik moe wordt en dus graag op deze sax speel, blijf ik van mening dat de Buffet S1 'vreemd blaast' sinds de halve revisie.
Met de nieuwe polsters heb ik nog steeds het gevoel dat ik het sprankelende geluid mis, dat de sax wel had toen deze nog niet gereviseerd was. De sax is wel wat minder vals nu, zeker nadat ik enkele weken terug ben teruggegaan en er een klep wat is bijgesteld, waardoor het laag nu beter klinkt, maar ik heb moeite om gewoon simpel de lucht kwijt te kunnen op de sax. Alsof ik door een rietje mijn lucht kwijt moet, de sax zuigt mij helemaal leeg. Dit gevoel had ik ook niet voor de revisie, hoewel ik wel moet zeggen dat ik toen de Chu Berry nog niet had en dus mijn studiesax gewend was (maar die bleis ook heerlijk weg).
Op de Buffet heb ik ook geheid last van gepiep als ik even aan het spelen ben. Even switchen naar de Chu Berry met mondstuk en riet en het gepiep is over, weer terug switchen en het gepiep is er weer.
Ik baal als een stekker, omdat de S1 gewoon een geweldige ergonomie heeft en ik weet dat het geluid geweldig kan zijn, heb ik zelf uit de sax gekregen voor de revisie.
Heeft iemand een idee hoe twee saxen met hetzelfde mondstuk en riet zo verschillend kunnen blazen (ik heb het dus niet over het geluid, maar de moeite die je moet doen, of juist geen moeite, om je lucht kwijt te kunnen)?
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Maaarten

nog een derde laten kijken of de revisie goed is gebeurd? gewoon een leklamp erin vertelt al heel veel.

Amanda

Als de sax goed gereviseerd is zou je die weerstand niet moeten voelen.
Mijn S1 spreekt juist enorm makkelijk aan.
Een derde er naar laten kijken lijkt me een goed idee. Of anders gewoon terug gaan en het probleem uitleggen.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo