Author Topic: Amati Super de Luxe 1965  (Read 18598 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jgoedhart

• Member
  • *
Amati Super de Luxe 1965
« on: 12 January 2011, 19:13:23 »
Beste mensen,

zojuist ben ik de nieuwe gelukkige eigenaar van een
Tenor Amati Super de Luxe uit 1965 met een top tone pad setup.

Maar dat is toch helemaal niks bijzonders zou je denken? een tjech...een goede toeter??
Tot voor kort dacht ik er net zo over .....MAAR:

Hoe tot deze beslissing ben gekomen zal ik even kort toelichten.

ikzelf speelde al een tijd op een zeer goedkope "Colette" naast dat ik ook alt en sopraan speel. Het geluid was echter redelijk omdat een goed mondstuk erop

zat in combinatie met een selmer III nek erop gemonteerd. Bij de vorige revisie is dit aangepast. De stemming verbeterde hierdoor behoorlijk. Wat niet

veranderde was uiteraard de kwaliteit van de sax en het materiaal. De kleppen en de geleiders enz. bestonden uit zeer zacht materiaal waardoor continu

bijstellen noodzakelijk was. Dat hier de nodige ergernis uit kwam kunnen jullie denk ik goed voorstellen. COntinu lekte de D klep en de reparateur zag mij

alweer aankomen.

Ik had een zeer beperkt budget. Niet meer dan € 400.

Omdat ik de Amati op markplaats gespot had besloot ik naar Harry Bakkker te gaan en eerst verschillende saxen uit te gaan proberen:
te weten:

- P.Mauriat RUL 66 € 2995
- Conn 10 m ( geen rolled toneholes ) € 1500- 2500
- Harry Bakker Pro Sax € 1600
- Le Monde € 2300

om dit voor mijzelf zo objectief mogelijk te doen heb ik mijzelf opgenomen tijdens deze uitprobeer sessies en de opnames thuis te gaan beluisteren.
de grootste tegenvaller was voor mij de COnn. Stemde niet, zwaartepunt lag niet lekker, en mechaniek was een wereld apart. Voor mij niet comfortabel.
Hierna kwam de P.Mauriat. Erg schreuwerig qua geluid, relatief duur ( voor mij dan ) en sloot niet goed ( met name de D klep ). Grote tegenvaller dus.
Volgende aan de beurt was de Le Monde ongelakt. Erg mooie toeter maar een dun geluid. De toeter stemde redelijk. Mijn oude toeter kreeg ik altijd goed

gestemd op mijn aangepast meyer mondstuk. ( baffle verhoogd met fimo )
Als winaar kwam hierbij echt de Pro Sax naar voren. Wat een toeter is dat zeg! Mechaniek top, iets groffer dan de PM, stemde erg goed, en de sound was ...ik

zou bijna zeggen MKVI kwaliteit. Zelf speel ik ook op een MKVI alt, en mijn leerar heeft idem een tenor MKVI dus ik weet redelijk goed hoe deze klinken.
Vooral met mijn eerste mondstuk de Guy hawkins ( die ik een ander topic heb toegelicht ) was de sound waanzinnig.

Goed, dit wetende reisde ik af naar de particulier die de Amati de luxe verkocht. Toeter daar uitgeprobeerd. Eerste was opviel was de algehele staat. De
toeter zag er erg goed uit voor zijn leeftijd. De body was geheel verzilverd en gelukkig geen nikkel. ( weltklang had ik ook geprobeerd maar dat was voor mij
echt helemaal niks ). Binnenkant van de Amati is zelfs verguld. De kleppensetup was zoals eerder gezegd met top tone pads. Persoonlijk stelde ik mijzelf daar
niet al te veel van voor maar wonderbaarlijk werkt het prima. Wat ik van de eigenaar begreep had hij zelfs een originele top tone sax waarop geen normale
kleppen zijn gemonteerd. Hij kende zoals hij aangaf de uitvinder van dit systeem persoonlijk. Vandaar dat hij deze alt toeter zelf ook had. De eigenaar zit
met zijn 75 aan te denken om ermee te stoppen vanwege zijn arthritis in zijn handen. Zelf speelt hij nu op een Conn 16m Director.

Verder heb ik nog niet eerder op een sax gespeeld ( amati ) die zo soepel qua mechaniek aanvoelde. De leeftijd is er niet vanaf te zien. De sax is naar mijn
idee top afgewerkt en er zat maar een klein deukje in de beker zelf. Echter had dit geen invloed op de sound.
En hoe was de sound?
Nou ik kan jullie vertellen dat deze nagenoeg gelijk was aan de pro sax. Bovenin sprankelde de amati zelfs meer dan de pro sax zonder schel te gaan klinken.
Op alle vlakken en zeer warm geluid en even qua toon een aanzet. Ik was echt zeer verbaasd. Eigenlijk wilde ik de toeter al meteen meenemen maar besloot
eerst de opnames van deze amati te gaan vergelijken met de andere geteste toeters.  Mijn eerste bevindingen kwamen dus overeen met de eerste indrukken.
En wat is dan het enige minpunt van de Amati?
Ik denk toch enigzins de stemming. Bovenin lijkt hij iets te hoog te zijn maar ik kwam er achter dat ik deze zelf goed kan beinvloeden. Kaak iets laten
zakken minder knijpen en voila.... Eenmal thuis en er 2 uur op gespeeld te hebben was hij toch behoorijk zuiver. Zal wel in eerste instantie met de plaatsing
van het mondstuk op de nek te maken hebben.  Nu ik er steeds meer op speel wordt de sound steeds beter. En dat voor dat geld!!

De reden waarom ik deze korte review geplaatst heb is om meer mensen voor te lichten dat ook een Amati een goede sax kan zijn. Duur betekend niet meteen goed.  Ok.....je hebt er geen garantie bij en tijdelijk gratis onderhoud. Als je dit voor die prijs op de koop toe neem heb er echt een geweldige sax aan.
Hier nog even een kort filmpje. Voor diegene die geinteresseerd zijn kan ik nog de geluidsbestanden toevoegen. Morgen ga ik fotos maken en deze plaatsen.

Gr. Jeroen

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
Re: Amati Super de Luxe 1965
« Reply #1 on: 12 January 2011, 21:12:30 »
klinkt goed in ieder geval.. veel plezier met je nieuwe oude sax
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 13 January 2011, 07:37:56 »
Zo zie je maar weer. Altijd open blijven staan voor dingen

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #3 on: 13 January 2011, 16:06:49 »
kan er niet negatief over zijn. :) Laat maar zien en horen! =D>

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #4 on: 13 January 2011, 16:08:38 »
Dat wordt dan naar de meeting komen en mij overtuigen dat een Amati niet altijd een Dramati is... (2x gehad, 2x niet zo fijn...)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline jgoedhart

• Member
  • *
« Reply #5 on: 14 January 2011, 15:53:13 »
en dan hier wat fotos:

Offline jgoedhart

• Member
  • *
« Reply #6 on: 14 January 2011, 16:24:30 »
Quote from: "Maaarten"
kan er niet negatief over zijn. :) Laat maar zien en horen! =D>

zal morgen wel wat opnames gaan maken....de huidige zijn voor jullie niet representatief genoeg  :-D

Offline jgoedhart

• Member
  • *
« Reply #7 on: 02 February 2011, 21:46:58 »
zo, en dan hier de geluidsbestandjes...

is opgenomen met de ZOOM H1 recorder op 320 kbps. Echter voor de grote heb ik het bewerkt naar 128 kbps.

let niet op mijn speelstijl a.u.b. :-D

http://uploading.com/files/b5e5b442/ZOO ... %2529.zip/