de casio moet je direkt vergeten. dit is speelgoed. stond ooit eens in een folder van intertoys....
de akai EWI (electric wind instrument) heb ik jaren gehad en dit is een fantastisch instrument. vooral bekend door michael brecker. het speelt in het begin erg lastig. vooral doordat je met tiptoetsen speelt. probleem: als je sax speelt houd je je vingers tegen de kleppen (als het goed is), als je dit op een EWI doet maakt hij dus kontakt met een andere toon. je moet enkele zaken dus echt afleren t.o.v. op je sax.
het instrument bied wel gigantisch veel mogelijkheden voor expressie. van dynamiek tot vibrato, alles kan ermee.
leuk luistervoorbeeld; brecker brothers, live in new york, song for barry. Weergaloos! (4 minuten intro alleen op EWI)
dan is er nog de Yamaha WX-7 / WX-11 en misschien nog weer een nieuwer type.
deze heb ik even gehad en is ook heel aardig. wat kleppen betreft lijkt dit veel meer op een saxofoon. er zit ook gewoon een mondstukvormig uiteinde op met een riet dus het voelt allemaal wat vertrouwder aan. ik had wat problemen met de oktaafbediening (net zoals de EWI heeft de yamaha 8 oktaven), daarom heb ik uiteindelijk de EWI genomen.
ontzettend mooie instrumenten, maar realiseer je goed (voor je zo'n grote aankoop doet) dat je er niet zomaar op wegfietst. het zijn echt op zichzelf staande instrumenten.