Author Topic: Electronic sax(en)  (Read 13334 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jupialto

• Member
  • *
Electronic sax(en)
« on: 27 October 2005, 23:40:52 »
Is saxen op de Casio of Akai-windplayer net zo leuk als op een eind koperbuis?

Menno
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 28 October 2005, 10:25:28 »
de casio moet je direkt vergeten. dit is speelgoed. stond ooit eens in een folder van intertoys....

de akai EWI (electric wind instrument) heb ik jaren gehad en dit is een fantastisch instrument. vooral bekend door michael brecker. het speelt in het begin erg lastig. vooral doordat je met tiptoetsen speelt. probleem: als je sax speelt houd je je vingers tegen de kleppen (als het goed is), als je dit op een EWI doet maakt hij dus kontakt met een andere toon. je moet enkele zaken dus echt afleren t.o.v. op je sax.
het instrument bied wel gigantisch veel mogelijkheden voor expressie. van dynamiek tot vibrato, alles kan ermee.
leuk luistervoorbeeld; brecker brothers, live in new york, song for barry. Weergaloos! (4 minuten intro alleen op EWI)

dan is er nog de Yamaha WX-7 / WX-11 en misschien nog weer een nieuwer type.
deze heb ik even gehad en is ook heel aardig. wat kleppen betreft lijkt dit veel meer op een saxofoon. er zit ook gewoon een mondstukvormig uiteinde op met een riet dus het voelt allemaal wat vertrouwder aan. ik had wat problemen met de oktaafbediening (net zoals de EWI heeft de yamaha 8 oktaven), daarom heb ik uiteindelijk de EWI genomen.

ontzettend mooie instrumenten, maar realiseer je goed (voor je zo'n grote aankoop doet) dat je er niet zomaar op wegfietst. het zijn echt op zichzelf staande instrumenten.
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #2 on: 28 October 2005, 16:49:16 »
Hoeveel kost zo'n EWI saxofoon dan? Ik heb ze wel eens eerder gezien maar nooit geweten hoe duur ze nou zijn...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #3 on: 28 October 2005, 23:11:02 »
zijn wel dure dingen hoor, je hebt ook voorversterkers en effectenapperatuur nodig om er uberhaubt geluid uit te krijgen, alles bij elkaar ben niet klaar onder de 1500 euro denk ik
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 29 October 2005, 00:41:03 »
ik betaalde destijds 1250 gulden voor de EWI, 2995 voor de module en 2500 voor een sampler. zeg maar zo'n 3500 euro.
daarnaast zijn er allerlei combinaties te maken met allerlei effect apparatuur. het is dus niet even zomaar iets erbij......
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 29 October 2005, 13:38:50 »
Quote from: "mrPC"
ik betaalde destijds 1250 gulden voor de EWI, 2995 voor de module en 2500 voor een sampler. zeg maar zo'n 3500 euro.
daarnaast zijn er allerlei combinaties te maken met allerlei effect apparatuur. het is dus niet even zomaar iets erbij......

opgeteld bij jouw eerdere verhaal niet iets om over 1 nacht ijs te gaan, lijkt me.
Dat vind ik dus het leuke aan deze site: je krijgt m.i. goeie tips en adviezen van diegene die al verder is dan ik; zelf ben ik redelijk eigenwijs, maar als ik jouw verhalen lees denk ik niet dat het een instrument is dat perfect bij mij past. kZou het wel es willen proberen, maar das iets andes dan aanschaffen (2ehands).

groet,
Menno
groet, Menno

Offline vincentk

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 10 March 2006, 09:13:47 »
Hey Menno,

ik weet niet of je nog van plan was om een ewi te proberen maar ik kwam gister toevallig deze tegen op marktplaats:

http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en ... AFGWTQI%3D

Hoogste bod is nu 250 euro, misschien dat je hem van de verkoper mag proberen?

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 10 March 2006, 09:58:41 »
thanx for the tip!!
groet, Menno

Offline Red Hot Willie Pepper

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 12 March 2006, 13:51:54 »
Is er ergens een overzicht te vinden van wat 2e hands midi-saxen nog ongeveer waard zijn??

Ik kan deze week een Yamaha WX7 kopen incl. soundmodule voor zo'n 300 euro waarschijnlijk. Heb echt geen idee of ik hier verstandig aan doe (kost me m'n hele spaarrekening  :? ) maar het lijkt me geweldig om op zo'n apparaat te kunnen spelen. Vooral ook om het midden in de nacht kunnen spelen en nieuwe effecten toe te passen in m'n band.

Tips, aanbevelingen etc. zijn van harte welkom!
[size=75]saxofoon in de koffer.. wat klopt er niet?[/size]

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #9 on: 12 March 2006, 15:13:57 »
Ik heb geen verstand van die electrische saxofoons.
Hier wordt er ook eentje aangeboden zo'n eentje die jij wilt en incl. soundmodule: Klik hier!

Geen idee of jij die bedoelde, miss verstandig om de adverteerder te mailen...
Ik heb zelf een filmpje van Michael Brecker dat hij op zo'n saxofoon speelt. Vind het zelf niks... maarja smaken verschillen :)

Maar je kan volgens mij gewoon opnames (samples) op je comp zetten en die dan zo installeren en afspelen. Geen ervaring ermee... Ik heb wel iemand zien optreden ermee.

Offline vincentk

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 13 March 2006, 12:15:44 »
300 euro!? man das goedkoop!

als ik daan even mag corrigeren is die op marktplaats zonder module!
dat is wel een wx5 en die is volgens mijn nieuwer als de wx7,

heb je enig idee welke module er bij die wx7 zit die jij kan kopen?

overigens had ik ook al in je voorstel topic gezet de apparaten worden hier niet nieuw verkocht ik heb het mailtje nog even opgezocht die ik van een meneer van Yamaha Nederland heb ontvangen:

Het is Yamaha n.l. via europese wetgeving verboden dit apparaat in Europa te verkopen. Ondanks dat de WX 5 nog steeds geproduceerd wordt en waarschijnlijk o.a. in Amerika te koop is.

daardoor zijn ze dus erg schaars in ons land en kan de verkoper er dus veel voor vragen, dus nogmaals 300 euro is goedkoop

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #11 on: 13 March 2006, 12:49:30 »
Als ik vincentk ff mag corrigeren, hij is wel inclusief.
Ik had namelijk de verkeerde link erop staan... wat me niet eerder was voorgekomen :P

Mmm raar probeer ik hem wel goed te maken blijft hij linken naar die andere met de juiste link van marktplaats... Er klopt iets niet

Dan typ ik de advertentie wel over van marktplaats:

Yamaha wx7

Quote from: "beschrijving"
Te koop
een Yamaha wx7 elektronische midisaxofoon
incl sound soundproccesor
Werkt op midi kun je aanluiten op elk midi keyboard en of soundproccesor
perfect in orde

Prijs:
€ 300,00
Datum:
11-03-06, 10:36  
Gezien:
142 keer

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #13 on: 13 March 2006, 13:06:18 »
Ja nu wel, wel raar dat hij net bij mij naar die andere toe linkt... En dat is hem inderdaad.

Offline Red Hot Willie Pepper

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 14 March 2006, 20:17:39 »
thank guys, die adverentie ging mijn reactie dus ook om, maar om eerst nog even andere kapers van de kust te houden had ik dat er nog niet bij verteld  :wink:

Zoals ik ondertussen ook al in m'n intro had geantwoord (laten we nu de 'discussíe' hier voortzetten') een naar mijn idee slecht onderhouden apparaat. Speelde wel helemaal goed, maar was absoluut niet schoon en dan houd ik m'n zuurverdiende spaarcenten toch liever nog even op zak (student he).
Dat het niet duur is (voor een net instrument) ben ik het volledig mee eens. Heb wel andere advertenties van dan een WXx+VL70m module tot 550 euro zien gaan en ben er daarom ook zo snel opaf gegaan. Maarja, elektronica is veel meer dan mechanica van een standaardsax gevoelig voor viezigheid en ondanks dat het instrument nu goed speelde vertrouw ik hem niet voor langere tijd.
(+ dat ik geen zin had om zoiets eerst schoon te moeten gaan zitten maken, wellicht iemand anders?)

De module hierbij is overigens een TX81Z, wel van Yamaha maar volgens mij minder uitgebreid dan de vaak toegepaste Yamaha VL70m.
[size=75]saxofoon in de koffer.. wat klopt er niet?[/size]