Author Topic: jazz...  (Read 12370 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jazzy-L

• Member
  • *
    • http://www.partypeeps2000.com/asp/AccountInfo.asp?user=M_CornBraid
jazz...
« on: 30 October 2005, 15:56:06 »
heey ...
Ik ben nu eigenlijk bezig met de basis - van jazz met mijn sax maar volgens mijn neef die ook al tijdje speelt zegt dat ik eens moet proberen om zelf een beetje te gaan improviseren ...maar dat heb ik echt nog nooit gedaan  :o  en mijn vraag was ...hebben jullie een paar tips voor mij ...bijv. wat moet ik goed kunnen voordat ik daar aan begin??

alvast bedankt  :wink:
Make your words Sweet like Music!
Groetjes,
     Loraine

Offline Sonja

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 30 October 2005, 16:45:14 »
het lijk mij het beste als je eerst heel goed naar improvisaties gaat luisteren..en event. een beetje mee jammen..beetje zoeken op je sax naar de juiste accoorden, noten..loopjes na spelen..gewoon kwestie van heeeeel veel doen...en vergeet je toonladders niet..en de juiste schema`s later leren enzo...tja..ik weet het ook wel, maar bij mij ist in ieder geval knudde, improviseren..whahaha... :wink:
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #2 on: 31 October 2005, 07:57:57 »
Begin met een nummer wat niet al te moeilijk is.
Summertime of zoiets vind ik zelf altijd nog erg lekker om te spelen.

Luister naar het accoordverloop en probeer eens je weg te vinden.

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 31 October 2005, 09:35:45 »
Als je nog aan het begin staat van jazz is het belangrijk om een paar dingen te weten.
Vaak wordt verondersteld dat het spelen van jazz voor iemand die een klassieke basis heeft aangeleerd een soort variatie op die klassieke basis is.
met andere woorden, dat je alles wel in huis zou moeten hebben om de 'trucjes'uit jazz muziek te kunnen.
Dit is maar ten dele waar. Het belangrijkste, waar velen aan voorbij gaan, is dat je jazz NOOIT goed zult kunnen spelen zonder een referentiekader. m.a.w. je zult ervoor moeten zorgen dat je goed weet wat jazz is door er urenlang naar te luisteren, naar verschillende instrumentalisten, naar verschillende stijlen, verschillende bezettingen enz.
Om dit zo succesvol mogelijk te laten zijn is het van belang dat je hiermee zo jong mogelijk begint.
voor iemand die wat ouder is wordt dat al weer intensiever want er is dan sprake van een inhaalslag.
jazz is een compleet op zich staand genre, wat weliswaar hier en daar raakvlakken heeft met klassiek (vooral op technisch gebied), maar wat een zeer sterke eigen identiteit heeft. wanneer je dit onderkent zul je niet snel op het juiste spoor komen....
luisteren dus; cd's, optredens, je leraar (indien jazzsaxofonist, zo niet, dan ook niet teveel van nadoen), enz. wees er voortdurend mee bezig om je blik te verruimen, kennis te vergaren en te bepalen wat je allemaal mooi vind en niet.

als je dit gedaan hebt kun je stap voor stap beginnen met het zelf leren spelen van jazz.
er zijn een aantal leuke en goede methodes. je leraar zal hierin adviseren.
in deze methodes komt op een zeker moment ook improviseren aan bod. langzaam maar zeker zul je kennis maken met akkoorden en de invulling hiervan.
bedenk wel goed dat improviseren een optelsom is van een aantal vaardigheden die je allemaal afzonderlijk moet studeren;
- instrumentbeheersing
- referentiekader
- leergierigheid en zelfkritiek
- gehoortraining
- timing
- kennis van akkoordenleer
- kennis van stijlen
- samenspel
- groeien naar eigen sound
- enz.enz.
het is dus wat te eenvoudig om te veronderstellen dat je met het instuderen van een thema en het proberen te raken van wat goede noten aan het improviseren bent. Dan ben je bijv., wel heel belangrijk, aan het werken aan je gehoor. of het wegnemen van onzekerheid. maar ook die andere onderdelen moet je even intensief aanpakken.

laatste opmerking.
als je je zo breed mogelijk wilt vormen is het erg belangrijk dat je naast je les veel samenspeelt met anderen. vandaar ook dat gevorderde jazzmuzikanten vaak naar jamsessies gaan. hier kun je anderen beluisteren en oppikken wat je goed bij een ander vind om je eigen spel te verrijken.
in het begin zou ik hier nog niet gaan spelen. het kan je eerder afschrikken dan aanmoedigen.
je kunt je kijken of je aansluiting kunt vinden bij een bigband of een popbandje of zoiets in je buurt.
hier krijg je ook allerlei speelmanieren om je oren, goed en slecht, waar je veel van zult leren.

ik wens je veel succes!
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #4 on: 31 October 2005, 09:47:39 »
Veel succes, maar vooral ook veel plezier......

Offline Jazzy-L

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 05 November 2005, 21:28:13 »
Thnx allemaal ;)
Ik ben nog jong ....heel jong zelfs 13 (21 november ben ik  14) Ik doe heel veel jazz jah ...me broer is wel jazzmuzikant en heeft een band enzo ...en na het lezen hier voel me ook wel goed ..veel wat hier staat geschreven doe ik al ....leeergierig ben ik volgens mijn leraar zeker  :D
jah en de andere dingen ook maar nog 1 klein vraagje wat is referentiekader ?? :oops:  
Nogmaals heel erg bedankt  :wink:
Groetjes,
     Loraine

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #6 on: 06 November 2005, 00:49:08 »
referentiekader= een denkbeeldig doosje waar al jou kennis in zit :P

oefen met bluesjes: cantaloupe island, watermalon man enz... er is een leuk boek voor: van Jamey Eabersold: Maiden voyage (volume 45 volges mij)
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Paul

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 06 November 2005, 11:32:48 »
Quote from: "saxy-benny"
Jamey Eabersold: Maiden voyage (volume 45 volges mij)

Oeps,

Volume 54.

(ik lijk Daan wel........................)
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #8 on: 06 November 2005, 13:32:24 »
Quote from: "Paul"
Oeps,

Volume 54.

(ik lijk Daan wel........................)

Ligt het aan mij dat ik hem niet snap  :?:

edit

nvm
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #9 on: 06 November 2005, 14:21:43 »
whaha komt nog wel daan ;)

is een erg leuk boek met uitleg (welliswaar in het engels) en een meespeelcd
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Dai

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 09 November 2005, 16:03:38 »
hier een groot fan van aebersoldboeken! op dit moment improviseer ik over time after time uit body & soul (download tip: time after time van paul desmond). zelf ben ik 2 jaar geleden begonnen met improviseren, nadat ik 1 jaar lichte muziek saxles had gehad (daarvoor 3 jaar klassiek klarinet gespeeld). ik moet zeggen dat jazz wel echt mijn 'ding' is, hoewel ik ook graag in een klassiek orkest speel. ik ben begonnen met improviseren over simpele akkoordenschema's (jep, aebersold maiden voyage :P ) maar ik deed dat vooral op gehoor. het echte begrijpen van schema's kwam bij mij veel later op aansporen van m'n leraar :P

Offline Jazzy-L

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 15 November 2005, 20:28:03 »
Leuk !!! ^^
Ik stundelde net ff met het inproviseren enzo...het ging best goed ... totdat ik het bericht kreeg dat ik moest stoppen omdat de buren naar bed wilden .....om 8 uur !!! ..
Ik werd gelijk boos ...maar ja... in iedergeval het gaat de goede kant op volgens mijn leraar ook , dus dat zit wel goed  8)  Ik zal proberen of ik iets kan vinden over de Eabersoldboeken. En ik zal zeker zoeken in de winkel naar Jamey Eabersold. (wat is het eigenlijk Eabersold of Aebersold??) Voor me Verjaardag over 6 dagen :D
Groetjes,
     Loraine

Offline Dai

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 15 November 2005, 21:55:01 »
buren stellen zich altijd aan! onze buren (3 huizen verderop) hebben eens gebeld om te vragen of ik soms buiten stond te spelen :shock:

Offline Jazzy-L

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 15 November 2005, 22:46:13 »
ja dat is soms zo irritand ...
Maar ja ze zullen wel zien , dat ik er eigenlijk niet zoveel voor geef om voor ze te stoppen XD
Ze zullen me toch dankbaar zijn later, als ik echt goed ben, dan SPEEL ik ze in slaap  :wink:  8)
Groetjes,
     Loraine

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #14 on: 15 November 2005, 22:53:35 »
het is Jamey Aebersold.
Van deze serie heb je enorm veel oefenmateriaal. (boek+CD)
wat wel belangrijk is dat je vooral veel doet waar je zin in hebt, dwz. speel veel dingen na die je leuk vind. of dat nu jazz is of niet. laat je leraar bepalen welk deeltje van aebersold voor jou geschikt is. sommige zijn echt te moeilijk als je hier net mee begint.'nothing but blues' is wel aardig als je nog niet veel weet van changes. dan kun je toch met pentatoniek of bluestoonladders erg leuke dingen doen.

veel plezier!
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.