Author Topic: sax spelen met ondergebit  (Read 2454 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline theej sax

• Member
  • *
sax spelen met ondergebit
« on: 16 February 2011, 15:11:49 »
Wie heeft er ervaringen met het spelen van saxofoon met een ondergebit; gebitsprothese?
Helaas heb ik de laatste tijd last van slecht ondergebit, o.a. los zittende tanden. Ik moet er van af en kan niet anders dan ze te laten trekken
en een prothese te nemen. Het uiteindelijke doel is natuurlijk implantaten voor een zogenaamd klikgebit, maar daar gaat enige tijd overheen.
Ik maak mij zorgen, is dat terecht?
Ik ken wel iemand die al jaren met een boven- en onderprothese speelt.
Geef me aub goed advies want zonder te kunnen spelen op mijn sax ben ik mezelf niet meer.
Kijk op www.theembrassibles.com ik speel tenorsax, een Buescher Big B uit 1937.
Please help me!
   th~~j sax

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: sax spelen met ondergebit
« Reply #1 on: 16 February 2011, 18:56:51 »
Het zal wennen zijn, denk ik, maar er zijn maar twee tanden echt belangrijk en dat zijn je voorste boventanden. In rotterdam speelde vroeger Piet LeBlanc.
Een in de rotterdamse saxofoonwereld zeer bekende figuur. Hij had, geloof ik nog maar 1 boventand en speelde toch de sterren van de hemel.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline theej sax

• Member
  • *
« Reply #2 on: 02 March 2011, 12:10:29 »
Dank je; ik hoop dat je gelijk hebt!
grtzzz   th~~j

Offline cyrresax

• Member
  • *
« Reply #3 on: 06 March 2011, 18:08:28 »
Ik heb het in een ander topic hier al over een tandkapje gehad.
Niet omdat ik tanden tekort heb, maar door een ongeval zijn er kleine
schilfertjes van mijn onderste tanden. Daardoor zijn mijn tanden een soort gekarteld vleesmes geworden.(licht overdreven)
De tandarts heeft er wat afgeslepen maar toch heb ik nog een prothese nodig om mijn lip te beschermen.
Nu heb ik een zachte, in doorzichtig kunststof. Daar ben ik heel tevreden mee. Heel sterk.
Voor die zachte prothese heb ik geƫxperimenteerd met een harde.
Die in jou geval waarschijnlijk beter zou zijn. Een harde vervangt je tanden.
En dit lukte ook goed, maar daar ik mijn tanden nog heb is de zachte prothese voor mij het beste.
Een goeie tandarts moet je zeker kunnnen helpen.
Ik hoor geen klankverschil, met of zonder prothese klink ik even goed.(Of slecht :wink: )
Dus als het toch niet lukt zonder....

Offline theej sax

• Member
  • *
« Reply #4 on: 09 March 2011, 16:21:49 »
dank voor je moeite!
grtzzz   th~~j sax

Offline Bobo

• Member
  • *
« Reply #5 on: 24 April 2011, 18:30:38 »
geen enkel probleem heb het zelfs moeten leren er mee boven en onder zelfs al 20 jaar geleden en speel nog steeds zou wel vermelden aan de genen die het maakt dat je sax speelt dan maken ze het zo dat onder iets naar voren over de boven tanden sluit.dat schijnt van invloed te zijn. maar praat even met de geen die het maakt gr Bobo