ik geloof dat er over het algemeen te moeilijk wordt gedaan over rieten.
wat je goed moet beseffen is dat riet een natuurproduct is en dat daarmee een constante kwaliteit uitgesloten is.
wanneer ik rieten uitzoek, dan neem ik een heel doosje. zet de rieten in een glas met water voor zo'n 5-10 minuten en ga ze dan uitproberen. de eerste leg ik op tafel. elk riet wat daarna minder is leg ik links hiervan en alles wat beter is rechts.
na afloop controleer ik deze bevindingen nog eens en leg de beste rietjes (meestal 3 of 4) apart voor een tweede ronde.
nadat ik het beste riet heb gevonden ga ik hier op spelen. de andere 2 of 3 komen even op de 'wachtlijst' totdat nummer een vervangen moet worden.
de afvallers stop ik weer in de doos. wanneer ik door mijn eerste keuze heen ben, probeer ik die nog eens en vaak zit er dan nog wel een (of twee) bruikbaar riet bij. de andere beschouw ik als; jammer maar helaas.
ik ben van mening dat een riet het gewoon moet doen vanaf het begin.
inblazen suggereert dat je dus een poosje op een niet goed riet zit te spelen. hetgeen wat je eigenlijk doet bij het inblazen is je embouchure vormen naar dit tijdelijk te zware riet.
ook rieten bewerken met knippers en schuurbies doe ik nooit. dit soort aktiviteiten brengt je alleen maar aan het twijfelen. en vaak is het eindresultaat toch niet helemaal bevredigend.
mijn advies: bepaal welk type, merk riet je gaat spelen door veel uit te proberen. verwacht echter geen wonderen dus je hoeft echt niet 20 soorten te proberen. via
www.rieten.nl kun je hele aardige proefpakketjes bestellen.
koop daarna altijd deze rieten en kies op bovenstaande manier het beste of de beste rietjes uit een doos.
deze moeten direkt bruikbaar zijn.
bewaar de rest voor de volgende keer.
lekker overzichtelijk en maakt je niet afhankelijk van je voorraad rum (haha)!!
werk liever aan je embouchure dan aan je riet.
met een goed ontwikkeld embouchure kun je kleine tekortkomingen aan een riet sneller het hoofd bieden dan met een stuk schuurbies o.i.d.
succes allemaal!