Author Topic: Rietjes in water bewaren?  (Read 15089 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jannerd

  • Member
  • *
  • Posts: 261
Rietjes in water bewaren?
« on: 31 October 2005, 17:44:19 »
Klopt het dat als je je rietje als je het niet gebruikt in een beker water steekt, dat het dan langer optimaal bespeelbaar zal blijven?
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline mrPC

  • Member
  • *
  • Posts: 131
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 31 October 2005, 18:28:52 »
NEEN!
water kun je gebruiken ter voorbereiding. wanneer je wilt gaan spelen. dan is je riet wat flexibeler.
om op te bergen heb je eigenlijk niets nodig.
maak je riet gewoon droog en berg het op in een rietenhoudertje of zoiets of zet het afgedroogd weer terug op je mondstuk. allemaal geen probleem, maar niet nat houden.
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Jannerd

  • Member
  • *
  • Posts: 261
(No subject)
« Reply #2 on: 31 October 2005, 18:37:54 »
Stel dat ik het toch zou doen, en ik zou mijn rietje dus permanent in een glas water bewaren. Brengt dit dan schade toe aan het riet?
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline Sonja

  • Member
  • *
  • Posts: 688
(No subject)
« Reply #3 on: 31 October 2005, 18:51:57 »
volgens mij wordt het riet veeeel te zacht waardoor je het dicht gaat blazen als het te nat wordt..
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz

Offline Ben Rodenburg

  • Member
  • *
  • Posts: 1.211
  • Gender: Male
    • Website
(No subject)
« Reply #4 on: 01 November 2005, 11:17:06 »
je moet zeniet nat houden, maar schn houden, voor en na spelen afwassen met water voor optimaal gebruik. ik do dit echter niet, mij teveel gezeik :P

maar schijnt wl dat je rietje 2 tot 3 keer langer meegaat, hij gaat minder snel golven
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Jannerd

  • Member
  • *
  • Posts: 261
(No subject)
« Reply #5 on: 01 November 2005, 15:03:32 »
Ik heb dus de proef op de som genomen en een sopraanrietje een ganse nacht in een afgesloten pot water gehouden. Het rietje is hierdoor nu erg nat geworden :p

Het is dunner geworden denk ik, en te slap.

Ik heb het alvast te drogen gelegd!
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline jupialto

  • Member
  • *
  • Posts: 585
(No subject)
« Reply #6 on: 01 November 2005, 15:23:59 »
in een eerdere versie gaf ik al es aan dat mijn riet permanent ligt in een combi van rum en water. Dit zuivert in enige mate de bateriele verontreiniging eruit; mijn reeds zijn bepaald niet slap te noemen. Ik sluit de beker wel luchtdicht af.
Van dichtslaan is dus geen sprake!

Succes!

Menno
groet, Menno

 \"your inner voice will always guide you\"

Offline Jannerd

  • Member
  • *
  • Posts: 261
(No subject)
« Reply #7 on: 02 November 2005, 10:05:35 »
Quote from: "jupialto"
in een eerdere versie gaf ik al es aan dat mijn riet permanent ligt in een combi van rum en water. Dit zuivert in enige mate de bateriele verontreiniging eruit; mijn reeds zijn bepaald niet slap te noemen. Ik sluit de beker wel luchtdicht af.
Van dichtslaan is dus geen sprake!

Succes!

Menno


Ik had het ook afgesloten van de lucht. Maar op een sopraan is het zo al extra moeilijk om de hoge tonen er goed uit te krijgen. Als je riet dan ook nog dunner is (althans ik denk dat het dunner is geworden omdat ik de hoge noten er niet meer uitkreeg) dan is het nog moeilijker.

Wat voor rieten gebruik je, en welke dikte? mijn was een Vandoren 2.5
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline jupialto

  • Member
  • *
  • Posts: 585
(No subject)
« Reply #8 on: 02 November 2005, 14:49:44 »
Ik speel op Vandoren V16 2.5. Ben er nu bijna doorheen, dus speel tijdelijk op Vandoren Jazz 2.5 die m.i. iets zwaarder aanblaast.
Heb al es een Hemke riet geprobeerd 2.5, maar kreeg echt blaren op mun lip; wel een mooie klank, maar veel te zwaar voor een luie blazer als ik.

groet,
Menno
groet, Menno

 \"your inner voice will always guide you\"

Offline mrPC

  • Member
  • *
  • Posts: 131
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #9 on: 02 November 2005, 16:45:52 »
ik geloof dat er over het algemeen te moeilijk wordt gedaan over rieten.
wat je goed moet beseffen is dat riet een natuurproduct is en dat daarmee een constante kwaliteit uitgesloten is.
wanneer ik rieten uitzoek, dan neem ik een heel doosje. zet de rieten in een glas met water voor zo'n 5-10 minuten en ga ze dan uitproberen. de eerste leg ik op tafel. elk riet wat daarna minder is leg ik links hiervan en alles wat beter is rechts.
na afloop controleer ik deze bevindingen nog eens en leg de beste rietjes (meestal 3 of 4) apart voor een tweede ronde.
nadat ik het beste riet heb gevonden ga ik hier op spelen. de andere 2 of 3 komen even op de 'wachtlijst' totdat nummer een vervangen moet worden.
de afvallers stop ik weer in de doos. wanneer ik door mijn eerste keuze heen ben, probeer ik die nog eens en vaak zit er dan nog wel een (of twee) bruikbaar riet bij. de andere beschouw ik als; jammer maar helaas.
ik ben van mening dat een riet het gewoon moet doen vanaf het begin.
inblazen suggereert dat je dus een poosje op een niet goed riet zit te spelen. hetgeen wat je eigenlijk doet bij het inblazen is je embouchure vormen naar dit tijdelijk te zware riet.
ook rieten bewerken met knippers en schuurbies doe ik nooit. dit soort aktiviteiten brengt je alleen maar aan het twijfelen. en vaak is het eindresultaat toch niet helemaal bevredigend.

mijn advies: bepaal welk type, merk riet je gaat spelen door veel uit te proberen. verwacht echter geen wonderen dus je hoeft echt niet 20 soorten te proberen. via www.rieten.nl kun je hele aardige proefpakketjes bestellen.
koop daarna altijd deze rieten en kies op bovenstaande manier het beste of de beste rietjes uit een doos.
deze moeten direkt bruikbaar zijn.
bewaar de rest voor de volgende keer.

lekker overzichtelijk en maakt je niet afhankelijk van je voorraad rum (haha)!!

werk liever aan je embouchure dan aan je riet.
met een goed ontwikkeld embouchure kun je kleine tekortkomingen aan een riet sneller het hoofd bieden dan met een stuk schuurbies o.i.d.

succes allemaal!
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #10 on: 02 November 2005, 19:46:11 »
Goede tip met die rieten proberen, ik probeer er meestal vaak als ik weer rietjes nodig hebt om te gaan spelen. Maar dan geef ik ze een soort van nummering: - - , - , + -, + en ++, en je kan natuurlijk ook in zo'n Vandoren rietendoosje je reitjes indoen waar de nummering is van 1 t/m 4 (die blauwe).
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #11 on: 02 November 2005, 21:49:26 »
Ik eigenlijk niet, ik speel erop en dan bepaal ik of hij goed genoeg is of niet... En dan beoordeel ik het en leg het in het doosje als hij de + of de ++ niet haalt...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #12 on: 03 November 2005, 13:44:36 »
Ik ben het met Daan eens dat je gelijk aan een riet kan merken of ie lekker speelt of niet.

Zelf heb ik zo'n Lavoz houdertje met 4 rieten. 1 Daarvan is altijd een fibracel... altijd handig om bij je te hebben. De andere 3 zijn gewoon lekker spelende rieten. Als er 1tje slap wordt gooi ik 'm weg en pak een nieuwe uit het doosje, kijk hoe die speelt en als ie lekker speelt gaat ie de houder in. Als ie te zwaar speelt terug het doosje in (op z'n kop) en probeer ik 'm later nog eens.

Als een riet echt veel te zwaar speelt haal ik 'm even over een fijn schuurpapiertje totdat ie wel lekker speelt. Voor mij werkt dit goed.

Toch moet ik zeggen dat ik met Lavoz erg weinig uitval heb. Hooguit 1 of 2 rietjes die ietsje doffer klinken. Dat zijn dan meestal m'n oefenrieten.

Voordat ik ga spelen, dus op het moment dat ik m'n sax ga pakken leg ik het rietje altijd even een een bekertje water, doe m'n strap om en pak het rietje weer. Dan heeft ie een minuut ofzo in het water gelegen en is ie perfect. Na het spelen leg ik 'm weer even in het water als ik m'n sax schoonmaak (om speeksel eraf te spoelen). Daarna maak ik het rietje droog en gaat ie de houder in. Erg simpel allemaal maar het bespaard je een hoop gedoe met rietjes.

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #13 on: 03 November 2005, 16:22:01 »
Quote from: "Anthony"
Als een riet echt veel te zwaar speelt haal ik 'm even over een fijn schuurpapiertje totdat ie wel lekker speelt. Voor mij werkt dit goed.

Gebruik je echt schuurpapier, geen polijstpapier of wat anders? Hoeveel korrels per vierkante centimeter, het nummer staat als het goed is op de achterkant...

Maar over wat ik zei dat je het merkt als je erop speelt, dat is mijn eigen ervaring :) . Dus het hoeft niet zo te zijn. De meeste mensen die zeggen dan helemaal een rietje inspelen en dan krijg ik te horen dat ze daar een week over doen. Ik vind gewoon gelijk een riet goed of juist helemaal niet. En dan gewoon spelen erop... werkt altijd bij mij dan...

Quote from: "Anthony"
Voordat ik ga spelen, dus op het moment dat ik m'n sax ga pakken leg ik het rietje altijd even een een bekertje water, doe m'n strap om en pak het rietje weer. Dan heeft ie een minuut ofzo in het water gelegen en is ie perfect. Na het spelen leg ik 'm weer even in het water als ik m'n sax schoonmaak (om speeksel eraf te spoelen). Daarna maak ik het rietje droog en gaat ie de houder in. Erg simpel allemaal maar het bespaard je een hoop gedoe met rietjes.


Ja, dat doe ik meestal ook als ik thuis speel, dit om het te vorkomen dat je rietje gaat schimmelen wat vervolgens ook nog een vies gezicht heeft!
De ene keer spoel ik het af in het bekertje water de ander keer spoel ik het af onder de kraan. Maar ik maak hem soms droog met een doekje vooral als ik daarna moet spelen maar vaak leg ik hem ook gewoon plat op mijn bureau waarbij hij kan drogen door de lucht. Door die handelingen krijgt hij geen schimmel.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #14 on: 03 November 2005, 18:16:56 »
Quote from: "Daan"


Gebruik je echt schuurpapier, geen polijstpapier of wat anders? Hoeveel korrels per vierkante centimeter, het nummer staat als het goed is op de achterkant...


1200 ofzo. Is heel erg fijn en een paar haaltjes is meestal al voldoende.