Author Topic: Conn alt 1924 restauratie - kleppen gezocht  (Read 48747 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zoot

• Guest
Re: Conn alt 1924 restauratie - kleppen gezocht
« Reply #15 on: 14 April 2011, 22:48:08 »
:-#

Offline johanj

• Member
  • *
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
« Reply #16 on: 27 April 2011, 17:48:57 »
Ik ben ondertussen wel weer aardig verder.
Na wat beginnersgestoei met hardsolderen (verkeerder brander, en stangen met meerdere solderingen maken, waarvan de ene uiteenvalt als je de andere soldeert, begint het eindresultaat steeds dichterbij te komen. Ik heb nog wat nieuw messing nodig en soldeer en ben in afwachting daarvan maar eens met de body aan de slag gegaan.
Die dikke goudlaag van de beker moest er in ieder geval af en ook waren er door het solderen aan de body allemaal verbranden lakplekken. Ik ben dus maar eens gaan ontlakken.
.
(toelichting: de eleboog op de foto was al ontlakt)

Dat ging niet echt heel snel, maar na drie pogingen had ik eindelijk het gevoel dat de lak er af was.
De messing kwam onder de lak te voorschijn met allemaal verweerde, rood en bruin uitgeslagen plekken. Het lijkt wel alsof de laatste laklaag (is dat ook de eerste? - 86 jaar oud - ik kan het me niet voorstellen) zo over het half verweerde messing is heen gespoten.

Vervolgens heb ik maar eens wat poetsmiddel gepakt - geen brasso - maar Starglanz - en heb de sax maar eens flink schoongepoetst. Werkt prima dat spul in een half uurtje wassen (nauwelijks poetsen) met dat poetsmiddel knapt het ding enorm op (of af, het is maar wat je voorkeur heeft). Het begint egaal te glimmen en ziet er toch best strak uit voor een sax die zo in de kreukels heeft gelegen. En de kleur bevalt me eigenlijk wel.

Maar het is wel een raar gezicht, zo'n uitgeklede glimmende body.  Gek eigenlijk zo'n "naked sax" daar kan ik toch niet lang naar kijken. Ik ga hem/haar maar weer gauw wat kleppen aandoen :-).

Ondertussen ook maar eens nadenken over een mondstuk - misschien is een Meyer wel wat.
Ik heb nu een heel apart mondstuk. Er staat Finesse op en een 4 en in het mondstuk zit een metalen lipje. Het klinkt niet heel slecht. Kent iemand het?
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Zoot

• Guest
« Reply #17 on: 27 April 2011, 18:38:47 »
Quote from: "johanj"
in het mondstuk zit een metalen lipje. Het klinkt niet heel slecht.

:-D

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #18 on: 28 April 2011, 07:27:54 »
Dat is een Runyon met spoiler (Ik heb de Quantum varianten)
Die is uitneembaar... Heb je twee mondstukken in één
Ik speel op alt een Quantum met in de Soul/disco coverband en zonder in de bigband.

De spoiler zou voor meer volume moeten zorgen. Ik heb geen idee echter of dit door dat metalen lipje komt of door de wig waaraan die vast zit.
Naar mijn inschatting heeft de wig meer functie dat dat metalen wiebertje

The FINESSE and the MODEL 88 are typically used in symphonic
orchestras.
Meer info: is hier te vinden

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #19 on: 29 April 2011, 19:16:39 »
Bedankt @ the martin

Een runyan, dat is best leuk. Ik heb een keer zo'n doorzichtig rode gehad. Prima geluid, maar moeilijk zuiver te krijgen.
Op zich een prima mondstuk om er bij te hebben.
Maar het lijkt me aardig om voor max 50 euries nog een vintage mondstuk er bij te kopen.

MROsax heeft een Naujoks http://http://www.mrosaxofoons.nl/?q=node/1381
en een Conn mondstuk met een scheurtje er in (wel heel voordelig).
Of is Meyer 6MM passend http://http://www.saxshop.nl/contents/nl/d196_Gebruikte_mondstukken__01.html

Weet iemand hoe de originele Conn mondstukken zijn?

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #20 on: 13 May 2011, 17:25:46 »
Wat mondstukken betreft ik heb een Conn Bonacio Steelay USA no 5 gekocht. Dat klinkt op de Keilwerth al best goed. Nu nog op de Conn horen.

Ik heb inmiddels polsers besteld bij Music Medic. De prijs viel mee 57 dollar dus dat kwam op ca 40 euro uit , voor een complete set van geloof ik 24 Conn Reso pads .
Ook de wachttijd viel mee. Ik had gehoord dat het wel drie weken kon duren, maar ik heb ze nu, na anderhalve week al binnen.

Het wordt dus tijd om weer eens een stap verder te gaan met de Conn.
Het Dis en Cis kleppenduo heb ik eerst maar eens afgemaakt.
Kijk dit is het geworden:

Wel iets anders dan origineel:
.

Nu nog de gis klep.

Verder denk ik er over om de sax te patineren.
Dat is een chemisch proces waarbij de natuurlijk zwarting van het messing wordt versneld. de techniek wordt ook met bronzen beelden en met sieraden toegepast.

Hier gaat het op de ruige manier [youtube:2agulerz]RKe7Y573oI0[/youtube:2agulerz]
maar je schijnt het ook gewoon met dompelen in een zoutbad te kunnen doen:http://http://nl.wikipedia.org/wiki/Patina

Ik twijfel nog of ik dat doe. Maar ik zie goudlakken eigenlijk nog minder zitten en de donkere messing kleur vind ik eigenlijk wel mooi.
Alle kleppen en stangen moeten dan echter ook nog ontlakt en ook gepatineerd worden.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #21 on: 14 May 2011, 09:34:44 »
Een tweekleurige sax met een gepatineerde boy en gelakte kleppen is ook heel bizonder.
Controleer wel hoe veilig de stoffen zijn die je gebruikt bij het patineren, voor zowel de sax als jezelf. Bij de meeste stoffen is wel een veiligheidskaart te vinden op internet. Als het niet gevaarlijker is als bijvoorbeeld ethanol kan je het redelijk veilig gebruiken.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #22 on: 14 May 2011, 14:07:12 »
Bedankt! dit is wel een goede tip, wat een goed forum is dit toch. Ik ga dat uitzoeken.

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #23 on: 22 May 2011, 21:07:45 »
Wat tot nu toe tegenkomt over patineren is niet echt een aanmoediging.
Patineren in de kleur die ik op het oog heb doe je met zwavellever. Dat is een of andere polysulfide.
Bij het patineren bestaat er kans op het vrij komen van H2S. Dat ruikt naar rotte eieren en is zeer giftig.
Beeldhouwers doen het vooral buiten en de edelsmeden doen het met zulk klein spul dat het risico ook maar beperkt is.
Vooralsnog laat ik het tijd het patineren maar doen, of iemand moet mij overtuigen dat er een veilige manier is.

Zoot

• Guest
« Reply #24 on: 22 May 2011, 21:43:31 »
Quote from: "johanj"
 iemand moet mij overtuigen dat er een veilige manier is.

:lol:   iemand anders laten doen  :lol:

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #25 on: 22 May 2011, 23:14:22 »
Er zijn heel veel scheikundeleraren die allergisch zijn geworden voor H2S :^o  :^o  #-o  #-o  :smt009
Je hebt een behoorlijk goede afzuiging nodig om daar mee om te gaan.
Er buiten mee werken is eigenlijk niet veilig. :!:

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #26 on: 03 July 2011, 21:54:31 »
Het werk aan de Conn ligt al een paar weken stil.
Ik ben mij keuken aan het opknappen geweest. Maar afgelopen week weer een stukje gedaan.

Ik heb de Conn Res-o-pads in de kleppen gelijmd.

Op aanraden van de saxofoonwinkel had ik conn res-o-pads besteld in Amerika. Qua kosten viel dat erg mee. Met een dollarkoers van 1/1,40 of minder zijn zelfs de verzendkosten lager dan die vanuit Duitsland. De Res-o-pads hebben een metalen ring inwendig en die is net iets groter dan het binnenmaat van de klep waardoor die er zo'n beetje bovenop ligt en het effectieve oppervlak van de polster wat groter maakt. Dat is ook wel nodig omdat de Conn erg kleine kleppen heeft in verhouding tot de toongaten. Het luistert dan nogal nauw qua afstelling.

De pads die er in zaten waren trouwens nog extra klein. Ze zaten met soms een millimeter speling in de keys.

Het is trouwens wel lastig om die res-o-pads te monteren. Ik had ze wat aan de grote kant gekocht. Met gewone polsters is dat niet erg, die geven er mee en laten zich gemakkelijk in een klep proppen. Door de metalen ring geven de res-o-pads weinig mee. Dus een volgende keer niet te snel naar boven afronden.

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #27 on: 17 July 2011, 22:47:23 »
Tadaa!!!!!!!!!!!!!!!! Conn is Alive

Na maanden prutsen is het gelukt, deze conn new wonder weer tot leven te wekken! Dit is echt kicken. En wat een fraai eigen geluid heeft deze sax, toch weer totaal anders dan de Keilwerth, die met hetzelfde mondstuk wat ruiger klinkt. En met de Korg Tuner er bij blijkt dit ook een erg zuivere sax te zijn. En de messingkleur van een ontlakte sax spreekt mij wel aan.

Nu is er nog wel heel wat te doen om er ook in alle opzichten een top-sax van te maken:

slordig soldeerwerk op de body
    niet helemaal symmetrisch sluitende kleppen
    hier en daar tikt nog iets
    sommige kleppen lopen zwaar
    er zit speling op sommige assen
    er zjn pads die te groot zijn, daarvoor moet nieuwe besteld
    er zijn stangen professorisch hersteld, die moeten nog strakker worden
    er ontbreken parelmoer rollers en inleg

Kortom dit was nog maar de proloog en er is nog maanden werk aan.
btw: ik ben wat aan het experimenteren met 360 graden foto's van mijn sax: hier staat er een.

Nog een vraag om een mening aan dit forum:

Ik merk dat de positie van de keys die links (gis) en rechts (dis, cis)  met de pink bediend moeten worden nogal onhandig is.
Ik zou die keys willen reconstrueren, er kan zo een centimeter bij. Als ik nou nieuwe keys maak, tast ik dan het origineel van de sax niet teveel aan?

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #28 on: 17 July 2011, 23:06:39 »
Mooi gemaakt, geniet ervan.

Die resopads zijn mooi en lastig.In een sax heb ik 50 jaar oude resopads zitten die nog steeds werken (omfeldse randen en weinig op gespeeld).
Worden er nog steeds resopads verkocht met een metalen folie onder het leer?
Ik zag ze op een sax met de bedoeling dat ze als reflector werken.

Nu een stukje over pinken.

Met redelijk korte pinken heb ik nooit problemen met Conns.
Je ziet het vaker dat de pink kleppen aangepast worden voor mensen met wat kleinere handen, of dat mensen dan een andere sax kiezen.
Nooit gehoord dat dat deze aanpassingen het geluid aantasten.
Zijn je pinken lang genoeg? Anders kan je beter uitproberen of je er aan kan wennen om met een iets andere houding te spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #29 on: 18 July 2011, 07:38:16 »
Het moeilijke werk moet dus nog gebeuren  :twisted:
Maar mijn complimenten met wat je tot nu toe bereikt hebt  =D>