Conn alt 1924 restauratie - kleppen gezocht

Started by johanj, 02 April 2011, 11:07:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johanj

Hallo Saxcollega's

Ik ben als beginner met een uitdagende klus begonnen, de restauratie van een in elkaar geslagen Conn New Wonder uit 1924.
Foto's zijn te bekijken op mijn sax site.
Het is overigens wel dramatisch qua foto's. ('t is maar dat je het weet voor je gaat kijken).

Er missen drie kleppen van deze sax.
* de b klep - buitendiameter 48mm toongat 39,5mm
* de d klep - buitendiameter ca. 41mm toongat 31mm
* de gis klep - buitendiameter ca. 32mm toongat 25mm

Heeft iemand enig idee waar je aan een oude klep kan komen. Zijn er reparateurs die een bakje restanten hebben liggen, of moet ik een decoratiesax hiervoor misbruiken?

groet Johan
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Zoot

neem contact op met

www.saxcraft.nl            :|  die heeft vast wel wat voor je liggen.......  :|

ps was  :idea:  honderd dan niet erg veel.. eh zelfs gezien de oud koper prijs :?:    :roll:

Maaarten

misschien een idee om zelf de onderdelen te maken. Laten maken kost veel, en zoeken kost teveel tijd. Een sax voor leenonderdelen is zelf snel al beter dan deze.
Verder zal een sax van een ander model nooit passende onderdelen kunnen leveren. De kans is in elk geval klein:)

Economisch gezien is ie t niet waard :-)

johanj

@ Zoot, 100 is wel wat veel, maar economisch gezien is het idd. dwaas. Die 100 euro was ook een beetje troost voor de vorige eigenaar. Maar ja, dat zijn eigenlijk alle hobbies wel. Tot nu toe vermaak ik me uitstekend met het gepruts en dat vind ik wel wat waard.

@ Maaarten, Zelf kleppen maken is natuurlijk wel leuk, maar ik heb geen idee hoe. Al die stangen dat zie ik nog wel zitten, maar hoe vorm je zo'n mooi rond kuipje?

Koen88

Quote from: @ Maaarten, Zelf kleppen maken is natuurlijk wel leuk, maar ik heb geen idee hoe. Al die stangen dat zie ik nog wel zitten, maar hoe vorm je zo'n mooi rond kuipje?

wellicht ken je iemand die handig is op een draaibank?
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

johanj

@Koen88

Ik denk dat de kleppen niet gedraaid zijn, maar geslagen (of geperst) zoals een munt uit een plaatje messing. (Ik kon het niet vinden op Youtube, maar wel dit: Even een selmer maken. Dat zelf maken lijkt me dus niet te doen.

@Zoot, bedankt voor de tip. Saxcraft heeft misschien wat voor me. Ik wacht vol spanning af.

Ondertussen begint de sax die ik zo kreeg:

Al behoorlijk op een sax te lijken:

Ook als ik de kleppen van saxcraft kan bekomen is er nog heel wat fine-tuning te doen.
En tenslotte moet de laklaag ook nog wel vernieuwd. De elleboog of u bocht is praktisch blank messing nu en op de beker zitten een paar kale plekken.

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening over de beste manier van afwerken straks.

Koen88

Quote from: "johanj"@Koen88

Ik denk dat de kleppen niet gedraaid zijn, maar geslagen (of geperst) zoals een munt uit een plaatje messing.

Ook als ik de kleppen van saxcraft kan bekomen is er nog heel wat fine-tuning te doen.
En tenslotte moet de laklaag ook nog wel vernieuwd. De elleboog of u bocht is praktisch blank messing nu en op de beker zitten een paar kale plekken.

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening over de beste manier van afwerken straks.

de kleppen zijn idd geperst oid. maar als je aan geen andere kleppen kan komen is draaien nog een laatste optie. en wat betreft de laklaag, de meeste saxofoons gaan er qua klank op vooruit zonder de laklaag en de saxofoon verliest ook deel van zijn verkoopwaarde als je deze herlakt.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Zoot

een  :shock:   ontlakte sax ziet er ook #-o  errug gaaf uit   #-o

johanj

@Zoot

Bedoel je zoiets: //http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?f=34&t=4278?

Ongelakt vind ik op zich wel mooi om te zien. De beker van de Conn is opnieuw gelakt, en te dik, waardoor de gravure praktisch verdwenen is.
Maar hoe ontlak je netjes alle hoeken en gaten. Hier en daar een stukje is ook niet echt mooi.
Zandstralen? Maar hoe origineel is dat, en wat doet dat met je geluid?

Zoot

Quote from: "johanj"@Zoot

Bedoel je zoiets: YEP

Ongelakt vind ik op zich wel mooi om te zien. De beker van de Conn is opnieuw gelakt, en te dik, waardoor de gravure praktisch verdwenen is.
Maar hoe ontlak je netjes alle hoeken en gaten. Hier en daar een stukje is ook niet echt mooi.
Zandstralen? Maar hoe origineel is dat, en wat doet dat met je geluid?

het fijne weet ik er niet van,...... Remy ( www.charliesmuziek.nl) kan je daar het fijne wel van vertellen..... Tony ( dé Tony inderdaad ) heeft (vlg mij) een Ladyface laten ontlakken....
het geluid tja,.....   iemand bij de meeting zei dat alleen de wanddikte en niet eens de soort legering het geluid ( zit er wel een geluid in een sax?) bepaald...       maar eh eh  W E S P E N N E S T,  :lol: dit soort uitspraken  :lol:

Janneman

Dat was ik denk ik die de bedoelde W E S P E N N E S T uitspraak deed :? Maar er hoort dan ook wel weer een verhaaltje bij. :idea:  :idea:
Zie voor alle details specifiek http://saxofoons.interactnetwork.nl/NL/ ... riaal.html
Het is zeer de moeite waard om te lezen. Waarom houten trompetten, stalen klarinetten en kunststoffen saxen ook klinken als trompet, klarinet en sax.

en in het algemeen is de hele website wel interessant om door te nemen.
http://saxofoons.interactnetwork.nl/
Veel leesplezier.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Zoot

Das nou weer jammer dat je die site's noemt............

uren en uren heb ik daar al zitten lezen, in een ver verleden heb ik deze site hier al eens genoemd. Echt een voorbeeld van hoe meer je leest hoe meer je wilt weten...... en,.....  onder het kopje varia staan Patenten.........        fantastische dingen staan daarbij,....  maar ja, dan ben je weer uren en uren verder......       ik had 'm verdrongen, geen aanrader   :mrgreen:

en bedankt :lol:

johanj

Ik heb inmiddels kleppen gevonden. Niet de kleppen van een originele Conn New Wonder, maar wel iets wat ik passend kan maken.
.
Het was best tof, ik kreeg ze voor een handvol tientjes mee van de saxofoonwinkel in Deventer.
Ik kreeg ook nog als tip mee dat ik voor de polsters Conn reso pads zou moeten nemen.
De kleppen van Conn zijn nogal klein in verhouding met de toongaten, waardoor het bepolsteren moeilijk gaat. Bij de reso-pads hebben de polsters een overstaande rand waardoor het effectieve oppervlak groter wordt.

Zoot

Quote from: "johanj"Het was best tof, ik kreeg ze voor een handvol tientjes mee van de saxofoonwinkel in Deventer.
:?  dan wel een paar meer dan de foto doet vermoeden mag ik hopen.....  :?

johanj

Dit is precies wat ik nog nodig heb.
Ik trouwens heb aanbiedingen gehad van 50 euro per klep, 50 euro voor drie kleppen en dit was minder dan 50.