Ha ha ha, ik ga het meteen proberen, met mn billen knijpen

Ik ga er nog maar eens flink op oefenen met de wat minder verassende tips

Over de ProSax:
Eerst maar even de aanleiding. Destijds heb ik de Yammi verkozen boven een Yanagisawa omdat ik sax wilde die zeer goed geïntoneerd was, zodat alles 'aan mij' zou liggen. Eerst maar goed leren spelen was de gedachte dus. Toch heb ik altijd een beetje spijt gehad, omdat de Yana meteen aan een rokerig cafeetje deed denken.
Inmiddels heb ik het wel een beetje begrepen en ook een goed beeld gekregen van het geluid dat ik mooi vond. Kort samengevat: donker met een ruisje, een licht randje en vooral niet schel, een complex geluid. En een geluid dat groot klink, waarvan je meteen denk: zo! Een grote kern vind ik niet zo heel belangrijk.
De ProSax is het geworden omdat ik daar in combi met een Otto Link Super Tone Edge 6 precies dat geluid mee kon maken. Ik heb ook Le Monde, P.Mauriat, System '54 en Selmer geprobeerd. De zilveren Selmers zaten heel dicht in de buurt, maar dan vond ik ongelakt (ze is bruin) toch mooier dan zilver klinken.
Ik zie ten opzichte van de Yammi wel wat verschillen in de afwerking. Die stoffe stootpunten zijn wat minder netjes afgewerkt (pluisjes), de nek wilde eerst niet vast (in minder dan een minuut opgelost door de reperateur) en ik geloof dat ik van D2 naar E2 (of daar ergens in de buurt) mijn octaafklep voel bewegen, iets wat ik met de Yammi nooit gemerkt heb. Allemaal in de categorie, net wat minder afgewerkt dan de Yammi. Toch zijn het dingen waar je met spelen eigenlijk niks van merkt, en waarvan ik niet verwacht dat ze ooit een probleem zullen gaan vormen. En bovendien, 5 jaar garantie dus 'lekker belangrijk zolang het geluid maar goed is'.
Anyway, het geluid is geweldig. Ongelakte toeters hebben echt iets heel moois (net als oude toeters met een versleten laklaag). Ik heb mijn docent er ook op laten spelen en dat maakte heel veel indruk. Ik weet ook hoe het klinkt als hij op de Yammi speelde, dit is echt een andere categorie. Ik vind het dan ook niet raar dat ze ermee adverteren als hun professional line. Het geluid komt heel goed mee....zelfs als ik erop speel

En ja, voor €1495 had ik graag willen zeggen dat hij het moest afleggen tegen een Selmer, maar dat was dus niet zo. Voor mij was dit de winnende combi.
(ik kan trouwens ook merken dat deze toeter beter kleurbaar is. Sommige rietjes deden het heel slecht op de Yammi, een java riet maakte er een schel ding van. De ProSax doet het geweldig met alles, van LaVoz tot Java en zelfs de fibracel (op het randje). Een hele fijne toeter dus waar ik nog lang mee vooruit kan.
Overigens, van System 54 probeerde ik de vintage. Die speelde echt ontzettend makkelijk. Hele fijne positionering van de kleppen en sprak heel ligt aan. De P.Mauriat vroeg juist om hard werken. De rest zat er tussenin.