Op zoek naar liedjes met alleen B en C#

Started by Lonja, 24 April 2011, 00:59:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zoot

Quote from: "Lonja"=D>

Hahaha, gats dat geeft een herrie. Niet geprobeerd hoor, ik weet wel hoe dat klinkt :P
Les 2 is wel heeeeeel moeilijk nog denk ik... :lol:

praatjes vullen  :| geen gaatjes.......... oefenen moet je, zachtjes mag ook. Je hoeft niet meteen burenoverlast te veroorzaken...  :lol:   Hoe lijkt het je ademsteun? Mmm, ik denk dat we dat ook maar even gaan oefenen met les 2

Lonja

Kom maar op! Ik heb zojuist geweldig nieuws gekregen: sax spelen is een ideale oefening en iedereen die iets aan zijn vingers of pols heeft zou eigenlijk zoiets moeten doen aldus mijn fysio. :D =D> *Happyhappyhappy* Alleen de sax oppakken moet ik natuurlijk niet met mijn linkerhand doen, dat ding weegt ook minstens 3 kilo volgens mij.
Gelijk toen hij de deur uit was de sax om mijn nek gehangen, oei, dan merk je wel dat je even niet gespeeld hebt. Het aansturen van mijn vingers lukte na een paar minuten wel oké, rechts niet zo'n probleem maar zoals de fysio voorspelde moesten links de zenuwbanen even ge-heractiveerd worden, dat je ook de vinger beweegt die je denkt te willen bewegen. Maar het viel me alleszins mee, om mijn been op te kunnen tillen was ik twee dagen bezig voordat dat commando doorkwam. En dit ging na een paar minuten goed.
Het was natuurlijk wel dodelijk vermoeiend en ik moet ook echt in het begin niet meer dan 10 minuten achter elkaar spelen (vond het heel moeilijk om mezelf te dwingen weer te stoppen ook al had ik pijn en voel ik het nu nog wel) en mijn ademsteun is helemaal weg, de tonen klinken nog heel onzeker. Maar dat komt misschien ook omdat mijn conditie niks meer voorstelt natuurlijk na 2,5 week stil liggen en nu een weekje in een rolstoel. Ben snel buiten adem, maar dat zal wel weer beter worden later.
Maar ik ben zo blij! Sax spelen is dus goed voor een gebroken pols, als je daarbij ook nog je knie breekt weet je zeker dat je verder niets te doen hebt wat weer goed is voor de tijd die je hebt om sax te spelen :D

drietenor

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Penningh

Wat fijn dat je weer kan/mag spelen.
Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik mijn sax moest laten staan.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

JR

Kijk, dat is pas een prettige manier van revalideren  ;-)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Ricco

Heel veel beterschap en succes met revalideren en oefenen. Je hebt er een goede sax leraar  :D  bij in de vorm van Zoot
Alt: Jupiter 900 Killerhorn
Bariton: Selmer SA80 met lage A

Sebo

Quote from: "Ricco"Je hebt er een goede sax leraar  :D  bij in de vorm van Zoot

:lol:  :lol:  :lol:

Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Zoot

Quote from: "Ricco"Heel veel beterschap en succes met revalideren en oefenen. Je hebt er een goede sax leraar  :D  bij in de vorm van Zoot
Quote from: "Sebo":lol: :lol: :lol:  

SeboWeetWatJijNogNietWeet,LonjaSpeeltBeter,ZelfsMetEenGebrokenPols,KnieEnBeen dan mij......   :oops:

OnTopic,.... blijven Oefenen hé  :!:

drietenor

Quote from: "Zoot"SeboWeetWatJijNogNietWeet,LonjaSpeeltBeter,ZelfsMetEenGebrokenPols,KnieEnBeen dan mij......   :oops:

OnTopic,.... blijven Oefenen hé  :!:

Zoot, alleen de beste leraren kunnen dat
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Sebo

Quote from: "Zoot"SeboWeetWatJijNogNietWeet,LonjaSpeeltBeter,ZelfsMetEenGebrokenPols,KnieEnBeen dan mij......   :oops:

Maar als "mental coach" ben je Onovertroffen!!!!!! =D>

Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Zoot

en,....  hoest  ( vertaling:  hoe is het met je nu   :)

oh mooi en  z o h,.....    al drie tonen, dus je kunt al een liedje spelen op alleen een mondstuk... jeetje, dat lukt mij nog niet.....  :oops:         hahahhaa, ach ja de buren.

goed....  ademhalingstechniek

Eén van de belangrijktste elementen van het saxofoonspelen is de manier waarop je met je ademtechniek omgaat. Een goede sax speler heeft altijd een sterke, gelijkmatige toon en klinkt ontspannen, ongeacht de moeilijkheidsgraad van de muziek die hij/zij speelt

Stap 1/ Ga met gestrekte benen met je rug op de vloer liggen. Leg één hand op je buik ter hoogte van je navel. Adem uit door je neus alsof je je neus snuit en voel hoe de spieren in je buik zich aanspannen. Blijf uitademen tot de spieren helemaal gespannen zijn en houd dit een paar seconden vast. Nu ga je inademen. Ontspan de spieren die je gebruikte voor het uitademen. Merk op dat je hand omhoog gaat en dat de omvang rond je middel groeit als je longen zich vullen met lucht. Je ademt automatisch in wanneer je je buikspieren ontspant.

Stap2/ Herhaal stap 1. Merk op dat uitblazen kracht kost en inademen door ontspanning gebeurt. Blaas nu zachtjes en langzaam uit door je mond. Vorm je lippen alsof je een saxofoon in je mond hebt. Herhaal dit in- en uitademen totdat je denkt het te beheersen.

Stap3/ Sta op en begin van voren af aan. Probeer geen lucht naar binnen te zuigen. Denk aan een opblaasbaar reddingsvest - wanneer je aan het touw trekt vult het zich vanzelf met lucht.

Oefen oefen oefen,.... het liefst een paar keer per dag een minuut of tien tot het gewoonte wordt en onthoud Adem in - ONTspan, Adem UIT - span aan.

Oh ja,... nee ok... Mmmm  oh dat is goed zet nog wel even wat tips op een rijtje en dan gaan we werken aan je houding...     :idea:  kun je alweer rechtop staan trouwens???

nee, niet zelf bedacht, gepikt uit een boekje...  dit is ademhalen zoals je bij Yoga doet.....

Lonja

=D>
Hahaha, ik durf ten zeerste te betwijfelen of ik beter speel dan jij!
Maar een goede mental coach ben je zeker!
Die ademhalingsoefeningen kan ik zeker wel doen :) Op mijn rug op de grond gaan liggen zal ook wel lukken maar overeindkomen is een tweede :P Vind je het goed als ik dat gewoon liggend doe? Ik heb zo'n mooi hoog/laagbed van de thuiszorg!
Het lijkt trouwens precies op de ademhalingsoefeningen die ik van mijn leraar in het niet-virtuele leven meekreeg.

Staan kan ik wel met krukken, maar dan houd ik geen hand meer vrij voor spelen. Staand spelen is wel echt zo veel fijner dan zittend spelen, maar ach we doen het er wel even mee. Hinkelend spelen is alleen voor gevordenden geloof ik hè?  :mrgreen:

Em

Hinkend spelen lijkt me ook niet geheel goed voor je embouchure en voor je tanden whahahaha. Maar hoop dat het gauw weer wat beter gaat met je.

Zoot

Quote from: "Lonja"Staan kan ik wel met krukken, maar dan houd ik geen hand meer vrij voor spelen. Staand spelen is wel echt zo veel fijner dan zittend spelen, maar ach we doen het er wel even mee. Hinkelend spelen is alleen voor gevordenden geloof ik hè?  :mrgreen:

hoho,.....      eerst de oefeningen ZONDER sax, spelen doe je maar in je  :lol: eigen vrije tijd: zittend!!! en goed naar  :twisted:  je Fysio luisteren.....  nee, ook niet even  :| stiekum ... neh neh...  dan maar wat vaker oefenen met alleen je mondstuk en riet.... later heb je er veel profijt van ... ja echt...  ach die buren...

waarom de ademhalingsoefeningen zo belangrijk zijn......  Hoe meer je ontspant, hoe dieper je in kunt ademen, denk bij het uit-ademen aan een tube tandpasta...... als je die vanaf de bovenkant knijpt blijft er wat achter in de tube, zo werkt het ook met je longen. Gebruik je onderbuikspieren om al je lucht te kunnen gebruiken. Dit geeft de meeste controle. ( Het is ademen zoals ze  :P bij Yoga doen )
Op de deze manier vul je je longen van onderen af. Je kunt nu dieper en sneller adem halen.
Het lijkt misschien tegenstrijdig met alles wat je tot nu hebt geleerd over adem halen, maar wanneer je het beheerst zul je merken hoe natuurlijk het is en het nooit meer anders doen... dus Oefen oefen oefen.... en ja,.... ik had ze ook maar even naar je
Quotemijn leraar in het niet-virtuele leven
gestuurd     :lol:  :lol:

Als je je buik nauwelijks op en neer ziet gaan bij het in-ademen moet je proberen je buikspieren méér te ontspannen. ( Oefen de techniek tijdens het lopen (?) wachten op de bus of het autorijden (???) Niemand zal het merken......         jij wel, als je weer oefeningen gaat doen op je sax.......

Houding......  Eh,... niet eigenwijs OpLetten !!!     De term Houding heeft te maken met hoe je staat of zit ( rechtop, in elkaar gezakt, etc ) Bij het bespelen van een blaasinstrument kun je beter gaan staan, zodat je luchttoevoer voor zowel het ademen als het aanhouden van laaaange noten optimaal is. Als je in een BigBand of orkest speelt moet je waarschijnlijk zitten. In deze situatie is het belangrijk dat je rechtop én ontspannen zit. Dit is essenti...eh essnti...   belangrijk voor een goede toonvorming....

Een goede houding is als de ruggegraat recht en uitgelijnd is met het hoofd, de benen en het bekken... dezen houding houdt de luchtwegen open en maakt beweging eenvouding en comfortabel......  eh tegen de tijd dat je voldoende bent hersteld dan...             :?  8)

vragenGéénvragen?  Goed, spreek )?(  je gauw weer.....