Author Topic: Ander mondstuk  (Read 7602 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline yanamayo

  • Member
  • *
  • Posts: 252
  • Gender: Female
Ander mondstuk
« on: 03 May 2011, 13:51:50 »
Ben op zoek naar een ander mondstuk naast m'n Selmer Super Session E mondstuk (voor Yanagisawa 901 altsax). Hoewel ik dit een lekker mondstuk vind heb ik soms wat moeite met dit mondstuk met intoneren.  Speel nu met een Fibracell soft riet. Zelf dacht ik nu aan een Selmer S80** mondstuk. Ik wil buiten de stageband waar ik in speel ook zelf wat klassieker werk gaan spelen en zoek hiervoor een wat makkelijker aanspreekbaar en wat beter te intoneren mondstuk. Moet wel een beetje vol geluid zijn, niet te iel (speel al niet zo vol van mezelf). Ben bijna 3 jaar bezig nu en volop aan het werk met de ademtechniek enzo om een wat voller geluid te produceren. Maar daar ben ik zo te lezen nog wel wat jaaaaaren mee zoet om dat te bereiken.

Wie heeft er suggesties???? :?:

Groetjes, Marjolijn
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Ander mondstuk
« Reply #1 on: 03 May 2011, 14:43:38 »
Voor het klassiekere werk zou ik een niet al te grote tipopening nemen (aangegeven met de letter bij Selmer mondstukken) om zo meer controle te houden over hoe de toon vormt, vooral als je mooi zacht wil spelen. Binnen de Selmermondstukken zou je dan bijvoorbeeld een C*, C** of D kunnen kiezen. Qua type kan je bij Selmer naast de S80 ook kijken naar de Soloist serie en het SD20 mondstuk, deze twee hebben een grotere kamer (binnenste van het mondstuk) wat voor een vollere toon zorgt. De SD20 is er overigens in maar één tipopening omdat deze en de rest van het mondstuk op elkaar afgestemd zijn en heeft dus niet nog een extra letter.

Het beste wat je kan doen is om gewoon naar een saxwinkel te gaan en wat verschillende mondstukken uit te proberen. Probeer bijvoorbeeld ook eens mondstukken van Meyer of Vandoren. Probeer ook voor klassiek eens andere rieten uit, fibracell heeft van zich zelf al wat een scherper randje wat je bij klassiek vaak niet wilt. Een standaard keus voor een klassiek riet is natuurlijk de Vandoren traditional, maar je zou ook eens een kunststof Legere riet kunnen proberen (hier zijn de meningen over verdeeld, maar probeer het zelf eens zou ik zeggen).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
Re: Ander mondstuk
« Reply #2 on: 03 May 2011, 16:42:12 »
Naast de Selmer mondstukken kun je ook eens kijken naar een Vandoren Optimum 3L.
Die vind ik persoonlijk net wat voller klinken dan de meeste C* en C**.
Maar inderdaad gewoon het een en ander proberen en vergelijken.
Pas dan weet je wat bij je past qua blazen en qua klank.

Voor rieten kun je kijken naar de Vandoren Tradional, V12 of Hemke Premium.
Dat zijn (volgens mij) de meest klassieke rieten die er zijn.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Stephje

  • Guest
Re: Ander mondstuk
« Reply #3 on: 03 May 2011, 17:22:01 »
Ik heb een Vandoren Optimum 3L mondstuk
Ik speel er niet meer op omdat er een piepend geluid uitkomt;)
Ik hou het toch liever bij selmer mondstukken xD

Offline yanamayo

  • Member
  • *
  • Posts: 252
  • Gender: Female
Re: Ander mondstuk
« Reply #4 on: 03 May 2011, 20:45:38 »
Bedankt voor jullie reacties! :D

Volgende week breng ik m'n sax even voor een garantienakijkbeurt weg en ga ik gelijk even de genoemde mondstukken uitproberen!  Vorig jaar heb ik een Meyer 6 geprobeerd maar vond deze iets minder dan de Selmer Super Session E. Maar dan moet ik waarschijnlijk nu dan ook een kleinere tipopening van proberen.
Is de Selmer S90 ook nog wat?

Wat de rieten betreft zal ik zo'n setje van verschillende rieten bestellen om te kijken wat die met de klank doen.
Ik heb trouwens een tijdje op een standaard Legère (1,75) gespeeld. Vond ik best wel aardig klinken. Iemand had me toen op Fibracell rieten gewezen en ik vond deze in in vergelijking met de Legère wat soepeler. Vandaar dat ik op de Fibracell ben overgestapt. Maar ik zal de Legère er weer eens op zetten!

Ben benieuwd wat er volgende week uit gaat komen!
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

javaou

  • Guest
Re: Ander mondstuk
« Reply #5 on: 04 May 2011, 00:13:21 »
Hoi, ik had het al es eerder gemeld op dit mooie forum: ook ik was zoekend naar een nieuw mondstuk, heb nu de Selmer Soloïst C** en ben er erg erg content over!
Daarvoor heb ik bij Harrie Bakker 6 mondstukken om te proberen meegekregen naar huis, no problem: zeeeeeeeer kleine aanbetaling (verrekend met de aanschaf) het hoefde allemaal niet binnen een week geregeld te worden, dus ik was toeterend (en de huisgenoten stierlijk vervelend) weken aan het proberen.....heb er geen spijt van.
Ik lees en hoor wel geregeld dat het mondstuk goed moet matchen met riet, daar ben ik dan dus nog niet uit! Ook uitproberen waarschijnlijk, maar dat is dan ook wel weer leuk!!
Groetssssssssszzz jan

Offline SNP1

  • Member
  • *
  • Posts: 8
Re: Ander mondstuk
« Reply #6 on: 17 May 2011, 22:07:28 »
ik zou zeggen. ga naar henk rensink, hij is een mondstukkenspecialist en kan je dus het juiste mondstuk aanraden

Offline yanamayo

  • Member
  • *
  • Posts: 252
  • Gender: Female
Re: Ander mondstuk
« Reply #7 on: 17 May 2011, 22:10:09 »
Ben afgelopen vrijdag mondstukken wezen testen. Heb een  Selmer S80C** , S80E , SD20 en een Spirit uitgeprobeerd. Nou is volgens mij de Spirit een jazzmondstuk dus wel even geprobeerd voor de fun. De SD20 vond ik in vergelijking met de S80 het lekkerst spelen ( wat meer weerstand in het mondstuk).
alleen vond ik hem wat vlakker en kleiner klinken dan de S80. De Selmer Soloïst  en de Vandoren Optimum 3L hadden ze niet op voorraad dus die ga ik nog proberen (en de S80D). En de Saxpartner even uitproberen (voor de buren  :mrgreen: voordat ze beginnen te klagen)
Heb intussen voor m'n Super Session E een BG rietbinder aangeschaft. Ben blij met de iets warmere klank. :D
Kan iemand me nog met wat ervaringen met de SD20 verblijden???
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Ander mondstuk
« Reply #8 on: 17 May 2011, 22:21:38 »
Quote from: "yanamayo"
Kan iemand me nog met wat ervaringen met de SD20 verblijden???
Het is een mondstuk wat je moet liggen, maar dat heb je snel genoeg door als je er op blaast. Er zijn zelfs mensen die al jaren spelen, maar er nauwelijks fatsoenlijk geluid uit krijgen.

Wel grappig om te lezen dat je de SD20 vlakker en kleiner vind klinken dan een S80, bij mij is dat dus precies andersom :D wat wel weer aangeeft dat de keuze van een mondstuk erg persoonlijk is.

Ik heb zelf het idee dat een SD20 meer geschikt is voor mensen die met veel lucht (goede ademsteun enzo) blazen en die met een S80 C*/D hun lucht niet kwijt kunnen wat vaak resulteert in een iele toon. Andersom als je dus niet met veel lucht blaast, is een SD20 al snel een bodemloze put waar je heel veel lucht in kan gooien zonder resultaat en je (onbewust) heel veel gaat knijpen om toch een toon te forceren. Maar dat is puur gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen met dit mondstuk, dus kan het goed mis hebben daarmee :-D

Heb je de Selmer Soloïst ook geprobeerd? Die zit dat betreft wat tussen de S80 en de SD20 in.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline yanamayo

  • Member
  • *
  • Posts: 252
  • Gender: Female
Re: Ander mondstuk
« Reply #9 on: 17 May 2011, 22:27:18 »
Heb je daar zelf ervaring mee met Henk Rensink? Ik lees daar verschillende meningen over!
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline yanamayo

  • Member
  • *
  • Posts: 252
  • Gender: Female
Re: Ander mondstuk
« Reply #10 on: 17 May 2011, 22:40:11 »
Nee, de Soloïst heb ik nog niet geprobeerd (niet op voorraad) Ben hier wel heel nieuwsgierig naar! Ik denk dat ik wel met een redelijke ademsteun blaas. Ben ook benieuwd naar het verschil tussen de SD20 en Soloïst. Ik vond die weerstand die ik in SD20 voelde eigenlijk lekker spelen, had het idee hierdoor juist minder te hoeven knijpen. Weerstand door een zwaarder riet werkt bij mij erg averechts.
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Ander mondstuk
« Reply #11 on: 18 May 2011, 13:48:15 »
Over Rensink heb ik al genoeg gehoord.

Veel succes met het ZELF uitzoeken van een mondstuk, wat je al aardig af lijkt te gaan.

Offline Ype91

  • Member
  • *
  • Posts: 4
Re: Ander mondstuk
« Reply #12 on: 18 May 2011, 23:36:54 »
Winkels en muziekanten beginnen vaak over de selmer s80 mondstukken, wanneer de term klassiek voorbij komt.
Zelf heb ik een S90 mondstuk uitgezocht. Die leek heel sterk op de grote klank van een soloist mondstuk, maar was geloof ik 30 euro goedkoper en zeker niet slechter. De s80 viel af vanwege een in verhouding iets te stoffige klank.
En tsja... het blijft persoons gebonden (en een klein beetje afhankelijk van het instrument)
Ook rieten hebben veel invloed. Wat mij eens uitgelegd is is dat een groter mondstuk (C**, D, E) en een lichter riet (2, 2.5)  een rondere klank geeft en beter te sturen is, alhoewel het meer oefening vereist. (gebruik zelf oude vertrouwde vandoren traditional, niet alle rieten in het pakje zijn goed, maar de wel goede rieten hebben een lange levensduur)

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Ander mondstuk
« Reply #13 on: 19 May 2011, 07:46:23 »
Quote from: "Ype91"
Wat mij eens uitgelegd is is dat een groter mondstuk (C**, D, E) en een lichter riet (2, 2.5)  een rondere klank geeft en beter te sturen is, alhoewel het meer oefening vereist.
Daar zit wellicht een kern van waarheid in, maar er zitten nog wel de nodige mitsen en maren aan. Als je bijvoorbeeld een C* met 3,5 riet kan spelen, zal je op een D op iets van een 3 uitkomen en is het het proberen waard. Zit je op je C* echter nog maar op een riet 2,5, zal je op een D op een 2 of zelfs lichter uitkomen, dan moet je het zeker niet doen omdat z'n licht riet vaak snel gaat piepen en alles. De vuistregel die mij ooit verteld is, is dat als je het lichtere mondstuk met een 3,5 of 4 goed onder controle hebt (dus er ook meer dan een uur zonder vermoeidheid op kan spelen), je eens een zwaarder mondstuk kan gaan proberen. Dit gaat dan vooral op voor de klassieke wereld (dus ook de fanfare- en harmonieblazers), bij het lichtere werk wordt er doorgaans harder en feller geblazen wat op een zwaarder mondstuk dan vaak wat beter gaat. Het gevaar van een mondstuk dat eigenlijk te zwaar voor je is, is dat je geluid met het nodige geruis aangevuld wordt, vooral hoorbaar als je dan vermoeider begint te raken en je wat zachtere stukjes speelt.

Speel je op een S80 met een 2,5 of 3 riet bijvoorbeeld, maar je merkt dat je je lucht niet goed kwijt kan (dat als je dan nog harder blaast, alles vervormd qua geluid), kan je naar mijn mening dus ook beter kijken naar andere typen en merken mondstukken welke met een soortgelijke tipopening wel meer klank bieden, dan naar het zelfde type mondstuk, maar met een grotere tipopening.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Ander mondstuk
« Reply #14 on: 19 May 2011, 11:35:47 »
Neem 100 C* mondstukken en ze zijn allemaal verschillend. De ene zul je als veel te klein ervaren en de ander als veel te groot. De een intoneert niet, de ander klinkt lelijk hoog of laag, de ene vraagt een inmense hoeveelheid lucht en knalt het geluid weg en de ander blaas je je op stuk en krijg je er alsnog geen volume uit. Of op het ene articuleer je met een snelheid alla Wiedoeft en op het ander haal je nog geen zestiende in tempo 60.

Kortom, C* is een heel goed klassiek mondstuk, maar je moet wel even zoeken voor je vind wat je wilt hebben. en als je dan een mooie hebt, zuinig op zijn!

Wat betreft rietjes..spelen op dat rietje waar je makkelijk op speelt en kritisch wezen op je klank. Een te zwaar rietje went niet! Je zit al heel snel aan je max en daar helpt geen moedertje lief aan. Dat wordt nooit meer zwaarder en als je denkt dat je er wel aan went dan hoor je inderdaad een heleboel valse lucht. Dat hoort vooral je publiek. Na een jaar of twee spelen en dan wel elke dag, ben je wel waar je wezen moet. Mijn docent verwacht dat ik makkelijk 6 uur achter elkaar moet kunnen spelen, en dat kan ik ook. Ik speel C* met vandoren trad. nr. 3. al jaren, en dat wordt echt niet meer.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.