Author Topic: nog een newbee  (Read 2874 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline more

• Member
  • *
nog een newbee
« on: 15 May 2011, 12:23:52 »
Hoi Allemaal,

Ik ben Monique en ben 39. Gisteren voor het eerst in m'n leven (eindelijk) een saxofoon vast gehad en zo waar een paar zuivere tonen er uit kunnen krijgen.

Vroeger ooit orgel les gehad, maar het lukte me echt niet om met rechts de melodie en links de akkoorden te spelen. Toen ik met m'n linker voet ook nog eens de bas partij er bij moest doen, raakte ik echt de weg kwijt. Na veel ruzie met m'n ouders mocht ik eindelijk ermee stoppen. M'n moeder kon heel mooi zingen en toch wilde ik ook iets met muziek doen. Ik mocht alles spelen als het maar weer het orgel werd. Dus nog een keer geprobeerd, maar wederom leek ik motorisch gestoord
M'n moeder luisterde veel klassieke muziek en jazz. Hier hoorde ik regelmatig het geluid van een blaasinstrument met een hele mooie klank, maar kon nooit ontdekken welk instrument het was. Toen Candy Dulfer kwam met haar cd Saxuality wist ik eindelijk welk instrument het was. En ik wilde saxofoon gaan spelen.
Vergeet dat maar werd me duidelijk gemaakt. Je bent veel te kortademig en om uit zo'n ding een zuivere toon te krijgen is net zo moeilijk als een zuivere toon te krijgen uit een viool. Dus heb ik het maar laten zitten. Maar in m'n achterhoofd is het altijd blijven knagen. In de tussentijd heb ik wel altijd kunnen genieten van de genen die wel een sax konden spelen. Vooral als iemand bezig was op een bariton of bas saxofoon. Het lijkt wel of die mensen praten met hun instrument.

En hoe kan het nu dat ik er een vast heb gehad....
Eigenlijk puur toeval. M'n vriend René heeft 2 bas gitaren en de laatste tijd geeft hij er weer aandacht aan. Ik wil ook weer iets met muziek gaan doen. Helaas heb ik niet de zing genen van m'n moeder gekregen. Dus moet het iets met een instrument gaan worden En eigenlijk lijkt het me leuk om dan iets met z'n tweeën te doen.
René wilde nieuwe snaren hebben, dus naar de muziekwinkel. Eerst kijken bij de bassen. Tegen een verkoper gezegd dat ik ook een instrument wilde gaan spelen en hij raadde mij een gitaar aan. Een akoestische gitaar vast gepakt en ik merkte al gelijk, dat m´n motorische gestoordheid weer terug was. Dus maar eens verder gaan kijken.
Bij de blaas afdeling stond ik te kwijlen bij de saxofoon´s. Tegen de verkoper verteld hoe het zat. Zijn antwoord:"Daar kun je alleen maar achter komen als je het probeert." En daar moest ik hem gelijk in geven. Als eerste kreeg ik een mondstuk met een rietje, om te kijken of ik daar geluid uit kon krijgen. Dat lukte, het mondstuk werd uit gebeid met een hals en daar kreeg ik ook geluid uit. Daarna had ik voor de eerste keer in m'n leven een echte saxofoon vast, een alt. Ook hier lukte het om geluid uit te krijgen. Ik moest even wachtten en ik kreeg een andere sax in m'n handen. Een tenorsaxofoon, Wat een gaaf geluid komt daar uit zeg. Het is me zelfs gelukt om er iets uit te krijgen dat op een toonladder lijkt.
Dus Ja ik ben verkocht, heb er nog geen gekocht maar het boekje "Tipboek Saxofoon" heb ik al wel besteld bij bol.com.
Kwam René nog aan met het argument dat bas en sax begeleidingsinstrumenten zijn..... Dus dat samenspelen niet echt zou kunnen, zet hij zelf een cd op van Jaco Pastorius. Binnen een paar nummers had hij daardoor dat argument verloren.

Ik wil dus gaan proberen om saxofoon te gaan leren spelen. Bij de muziek winkel hebben ze ook een muziekschool. Het is van Gorp in Roosendaal. Dus ik weet waar ik een saxofoon kan helen en waar ik het kan gaan leren. Ik weet ook dat ik een Tenorsaxofoon wil gaan spelen.
Verder ben ik er achter gekomen dat je net zo goed een goede occasion kunt kopen in plaats van een nieuwe. En ik heb op verschillende sites merken en types van goede gebruikte saxofoon's gezien, maar ik krijg de indruk dat, dat, over het algemeen Altsaxofoon's zijn en geen Tenorsaxofoon's.

Wie kan mij wat meer vertellen over specifieke dingen van een Tenorsax? Welke type's bijvoorbeeld, of zijn er andere merken ook goed bij de tenoren?

Alvast hartelijk dank,
Monique

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: nog een newbee
« Reply #1 on: 15 May 2011, 14:18:57 »
Hoi Monique, wees welkom.

Je hebt gelijk als je zegt dat er meer altsaxofoons te vinden zijn dan tenorsaxofoons, de meeste mensen beginnen dan ook op een alt. Niet dat je niet op een tenor kan beginnen hoor, dat kan op tenor net zo goed wel, er is hooguit wat minder studiemateriaal te vinden. Wat voor sax je moet hebben, tja, wat belangrijk voor een beginner is, is dat je een technisch goed in elkaar zittende studiesax hebt die relatief makkelijk blaast en goed stemt, maar niet perse de wereld mooiste klank heeft. Als beginner weet je namelijk vaak niet of een technisch mankement aan jezelf of aan het instrument ligt en dat kan erg demotiveren. Als je dan een paar jaar verder bent en een goede techniek opgebouwd hebt, kan je altijd nog kijken voor een sax met een voor jouw fantastische sound die de rest van je leven mee moet gaan bij wijze van spreken.

Een veilige keuze voor beginners zijn de saxen van Yamaha (voor de tenor bijvoorbeeld het type YTS-275 of de voorloper daarvan, de YTS-25) welke zowel nieuw als tweedehands veel te vinden zijn. Deze zijn tweedehands ook altijd wel gewild, dus als je naar een paar jaar deze wil verkopen voor wat beters, kan je daar nog een goede prijs voor krijgen. Met goedkope saxen (nieuwprijs onder de €1000,- ongeveer) moet je altijd wat voorzichtig zijn met wat je in huis haalt, maar dat is voor een beginner altijd lastig in te schatten.

Een goede optie voor beginners is trouwens om niet meteen een instrument te kopen, maar om eerst een jaartje een instrument te huren. Vaak bieden winkels constructies aan waarmee je na een jaar alsnog het instrument over kan kopen als je door wil gaan. Een andere optie om goedkoop aan een instrument te komen is om lid te worden van een muziekvereniging met een fanfare- of harmonie-orkest waarbij je een instrument van de vereniging in bruikleen krijgt. Dan moet het spelen in een fanfare- of harmonie-orkest je wel liggen natuurlijk.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline more

• Member
  • *
« Reply #2 on: 15 May 2011, 15:42:23 »
Dank je voor je reactie.

Een fanfare of harmonie liggen mij niet zo, als ik eerlijk ben.

Ik denk dat ik volgend weekend gewoon terug ga naar die zaak. Dan ga ik vragen wat de mogelijkheden zijn om een instrument te huren en gelijk bij hun les te volgen. Naar mijn idee moeten ze me dan wel een goed instrument "geven".

Heb ik gelijk nog een vraag eigenlijk (als ik deze in een ander topic moet zetten geef het dan als je blieft even aan).
Is €66.20 per maand voor een half uur privé les per week duur? Ik zit er aan te denken om tot de zomervakantie privé les van een half uur per week te nemen om daarna over te stappen naar groepslessen.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #3 on: 15 May 2011, 15:48:35 »
Groepslessen zijn leuk voor kinderen om ze te motiveren, maar voor een volwassene zou ik het bij privé-les houden. Niet iedereen leert even snel, vooral bij volwassene. Wel is het aan te raden om als je een jaartje verder bent met een klein groepje te gaan samenspelen, daar leer je erg veel van namelijk.

€66,20 per maand voor een half uur les per week is wel een redelijke prijs dacht ik zo, kom je op z'n €30,- per uur. Ze zijn er vast wel goedkoper, maar vaak heb je niet zoveel keuze omdat het al snel een eind verder weg is.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 15 May 2011, 16:12:31 »
Welkom More!

Invisible heeft helemaal gelijk met z'n tips.

Je zou ook naar Yanagisawa-saxen kunnen kijken. Wél iets duurder, maar goed stemmend, waardevast en  lekkerder klinkend dan een Yamaha.

Als je iets minder te besteden hebt is een Jupiter (van max. 3 jaar oud) een goede optie.  Die zijn me bij een workshop die ik gaf (met Jupiters en Yamaha's) beter bevallen dan de Yamaha.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Zoot

• Guest
« Reply #5 on: 15 May 2011, 16:31:04 »
Quote from: "more"
      In de tussentijd heb ik wel altijd kunnen genieten van de genen die wel een sax konden spelen. Vooral als iemand bezig was op een bariton of bas saxofoon. Het lijkt wel of die mensen praten met hun instrument.

goed gehoord,......  letterlijk betekend Sax o Foon dan ook,
stem van Sax
( toen hij erop speelde natuurlijk,....   :-D

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #6 on: 15 May 2011, 17:25:54 »
Welkom op het forum!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #7 on: 15 May 2011, 17:32:43 »
:D Weest welkom nieuw bijtje :D

Grtz.  Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline more

• Member
  • *
« Reply #8 on: 15 May 2011, 18:59:09 »
Als het een Yamaha zou worden, dan zou het de 5de Yammie zijn die er hier in komt, alleen de eerste die echt in huis mag komen. De eerste 2 yammie's zijn al verkocht in een oud grijs verleden. De 2 die nu hier bij het huishouden horen mogen alleen op hun kleed in de garage staan.
Ja, onze motoren staan op een kleed in de garage :D

Zaterdag eens kijken wat ze kunnen bieden....

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #9 on: 15 May 2011, 19:51:41 »
Welkom Monique,

Die fascinatie met het geluid van de saxofoon kan je hier helemaal uitleven.
Nu heeft van Gorp al meer dan 100 tenor saxofoons, dus zal het al een heel probleem zijn om daareen goede selectie uit te maken.
Normaal neem je dan een leraar mee, die is in dit geval verbonden via de school aan de winkel, dus niet helemaal onafhankelijk.
We horen graag hoe dat is gegaan. Zelf ben ik nog nooit bij van Gorp geweest.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #10 on: 16 May 2011, 01:45:18 »
Welkom!

Heb eigenlijk niets toe te voegen aan bovenstaande reacties.

Alhoewel ... zelf ben ik tot tenor keuze gekomen door naar diverse sax winkels te gaan en daar proef te spelen - mijn zgn rondje Nederland.

Dus als jij ook de stoute schoenen durft aan te trekken ... ik zou zeggen: doen! Alleen al de kick die het geeft om te spelen ...   :D  :D  :D

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #11 on: 16 May 2011, 10:42:35 »
Welkom op het forum  :D  !!

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #12 on: 16 May 2011, 11:22:31 »
Roosendaal heeft ook een actieve muziekschool! Ik zou nooit bij een winkel gaan lessen, ik voel daar toch altijd enige vorm van belangenverstrengeling. Verder biedt het CVDK Roosendaal ook de mogelijkheid tot verschillende vormen van samenspel en vaak is er veel meer mogelijk dan op een site vermeld staat. Je kunt je dan ook eerst daar inschijven en dan samen met je docent een instrument uitzoeken. Ik heb in Roosendaal gitaarles gehad en die man liet de gitaren op school afleveren en daar zochten we er dan 1 uit.
Goepslessen, niet aan beginnen, dat is in verhouding veel duurder en is eigenlijk alleen geschikt voor kinderen die niet alleen willen. Wel inderdaad na verloop van een tijdje gaan samenspelen. In Roosendaal zit ook een gezellig Harmonieorkest, het HOR, je kunt ook daar eens informeren.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline more

• Member
  • *
« Reply #13 on: 16 May 2011, 20:48:32 »
@ Pieter,
Heel hartelijk dank!!!!
CVDK heeft zaterdag een opendag, daar gaan we eerst eens naar toe.
René heeft nu ook serieus z'n bas(sen) onder het stof uit gehaald na 7 jaar, die wil alles weer een beetje opfrissen.
Hij kan niet bij van gorp terecht, omdat hij ze al een 15 en 20 jaar heeft. Dat is al iets wat ik niet eerlijk vind.
We zijn begin vorig jaar van Brielle naar hier verhuist. Toen hij z'n eerste bas kocht, wist ie niet eens waar Roosendaal lag (bij wijze van spreken).

CVDK is wel iets duurder, maar je kan er met "elk" instrument naar toe, dat heeft wel een PLUS punt.

En overige mensen,

Heel hartelijk voor jullie reactie's

Ik heb afgelopen weekend veel geluisterd naar muziek met verschillende saxen. De tenor vind ik toch een mooier geluid geven dan een alt. Nu heb ik vrij grote handen (lange vingers, letterlijk dan wel), dus dat zou een plus punt moeten zijn voor het spelen op een tenor. Een bariton of bas vind ik nog mooier, maar eerst maar eens leren om met een sax om te gaan :D

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #14 on: 16 May 2011, 21:29:38 »
Quote from: "more"
@ Ik heb afgelopen weekend veel geluisterd naar muziek met verschillende saxen. De tenor vind ik toch een mooier geluid geven dan een alt. Nu heb ik vrij grote handen (lange vingers, letterlijk dan wel), dus dat zou een plus punt moeten zijn voor het spelen op een tenor. Een bariton of bas vind ik nog mooier, maar eerst maar eens leren om met een sax om te gaan :D

En welke saxofonist(e) vond je het mooist?
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810