Hoi Allemaal,
Ik ben Monique en ben 39. Gisteren voor het eerst in m'n leven (eindelijk) een saxofoon vast gehad en zo waar een paar zuivere tonen er uit kunnen krijgen.
Vroeger ooit orgel les gehad, maar het lukte me echt niet om met rechts de melodie en links de akkoorden te spelen. Toen ik met m'n linker voet ook nog eens de bas partij er bij moest doen, raakte ik echt de weg kwijt. Na veel ruzie met m'n ouders mocht ik eindelijk ermee stoppen. M'n moeder kon heel mooi zingen en toch wilde ik ook iets met muziek doen. Ik mocht alles spelen als het maar weer het orgel werd. Dus nog een keer geprobeerd, maar wederom leek ik motorisch gestoord
M'n moeder luisterde veel klassieke muziek en jazz. Hier hoorde ik regelmatig het geluid van een blaasinstrument met een hele mooie klank, maar kon nooit ontdekken welk instrument het was. Toen Candy Dulfer kwam met haar cd Saxuality wist ik eindelijk welk instrument het was. En ik wilde saxofoon gaan spelen.
Vergeet dat maar werd me duidelijk gemaakt. Je bent veel te kortademig en om uit zo'n ding een zuivere toon te krijgen is net zo moeilijk als een zuivere toon te krijgen uit een viool. Dus heb ik het maar laten zitten. Maar in m'n achterhoofd is het altijd blijven knagen. In de tussentijd heb ik wel altijd kunnen genieten van de genen die wel een sax konden spelen. Vooral als iemand bezig was op een bariton of bas saxofoon. Het lijkt wel of die mensen praten met hun instrument.
En hoe kan het nu dat ik er een vast heb gehad....
Eigenlijk puur toeval. M'n vriend René heeft 2 bas gitaren en de laatste tijd geeft hij er weer aandacht aan. Ik wil ook weer iets met muziek gaan doen. Helaas heb ik niet de zing genen van m'n moeder gekregen. Dus moet het iets met een instrument gaan worden En eigenlijk lijkt het me leuk om dan iets met z'n tweeën te doen.
René wilde nieuwe snaren hebben, dus naar de muziekwinkel. Eerst kijken bij de bassen. Tegen een verkoper gezegd dat ik ook een instrument wilde gaan spelen en hij raadde mij een gitaar aan. Een akoestische gitaar vast gepakt en ik merkte al gelijk, dat m´n motorische gestoordheid weer terug was. Dus maar eens verder gaan kijken.
Bij de blaas afdeling stond ik te kwijlen bij de saxofoon´s. Tegen de verkoper verteld hoe het zat. Zijn antwoord:"Daar kun je alleen maar achter komen als je het probeert." En daar moest ik hem gelijk in geven. Als eerste kreeg ik een mondstuk met een rietje, om te kijken of ik daar geluid uit kon krijgen. Dat lukte, het mondstuk werd uit gebeid met een hals en daar kreeg ik ook geluid uit. Daarna had ik voor de eerste keer in m'n leven een echte saxofoon vast, een alt. Ook hier lukte het om geluid uit te krijgen. Ik moest even wachtten en ik kreeg een andere sax in m'n handen. Een tenorsaxofoon, Wat een gaaf geluid komt daar uit zeg. Het is me zelfs gelukt om er iets uit te krijgen dat op een toonladder lijkt.
Dus Ja ik ben verkocht, heb er nog geen gekocht maar het boekje "Tipboek Saxofoon" heb ik al wel besteld bij bol.com.
Kwam René nog aan met het argument dat bas en sax begeleidingsinstrumenten zijn..... Dus dat samenspelen niet echt zou kunnen, zet hij zelf een cd op van Jaco Pastorius. Binnen een paar nummers had hij daardoor dat argument verloren.
Ik wil dus gaan proberen om saxofoon te gaan leren spelen. Bij de muziek winkel hebben ze ook een muziekschool. Het is van Gorp in Roosendaal. Dus ik weet waar ik een saxofoon kan helen en waar ik het kan gaan leren. Ik weet ook dat ik een Tenorsaxofoon wil gaan spelen.
Verder ben ik er achter gekomen dat je net zo goed een goede occasion kunt kopen in plaats van een nieuwe. En ik heb op verschillende sites merken en types van goede gebruikte saxofoon's gezien, maar ik krijg de indruk dat, dat, over het algemeen Altsaxofoon's zijn en geen Tenorsaxofoon's.
Wie kan mij wat meer vertellen over specifieke dingen van een Tenorsax? Welke type's bijvoorbeeld, of zijn er andere merken ook goed bij de tenoren?
Alvast hartelijk dank,
Monique