als ik me niet vergis 442
Nee, dat is de frequentie die op de A slaat. Bands (dus de meeste gitaristen) gebruiken A=440 Hz, in de HaFaBra en klassieke wereld kom je veel A=442 Hz tegen.
Wat Asterix denk ik bedoeld is dat hij de grondfrquentie van zijn stemapparaat zo wil aanpassen dat als hij een C op de tenor blaast, het apparaat ook een C aangeeft. Omdat een tenorsax een transponerend instrument is, is de C eigenlijk een Bb (vandaar dat het ook een Bb instrument is, de alt is een Eb instrument, dus daar klinkt een Eb als die een C blaast) voor C-instrumenten (oftewel niet transponerende instrumenten) zoals een gitaar of piano en moet je er voor Bb-instrumenten dus altijd een hele toon bij op tellen op wat je op je stemapparaat afleest. In theorie zou het mogelijk zijn om de grondfrequentie van het apparaat zo ver te verlagen dat er bij een klinkende Bb (dus C op tenor) een C weergegeven wordt. Volgens
wikipedia zou je dan de A op 392 Hz moeten afstemmen (wat dus eigenlijk een G is en dus een hele toon lager) om dit effect te krijgen. Het probleem is alleen dat je een fijnafstelling van de stemfrequentie bedoeld om maar een paar Hertzen hoger of lager te kunnen gaan en jij wil deze gaan misbruiken om een offset van een hele toon (in dit geval bijna 50 Hz verschil) er af te halen. Ik ben bang dat er weinig stemapparaten zijn waar je de A-frequentie zo laag kan instellen.
Er zijn overigens wel stemapparaten welke ingesteld kunnen worden voor transponerende instrumenten. Dan kan je dus gewoon instellen dat je een Bb-instrument speelt (tenorsax) en trekt hij zelf die hele noot er wel af zonder gedoe met stemfrequenties. Daarnaast kan je met dit alles in je achterhoofd natuurlijk zelf ook wel die hele toon er bij optellen bij wat er op het schermpje staat. Daarnaast is het bij het stemmen vaak ook helemaal niet interessant om af te kunnen lezen welke toon er gespeeld wordt, dat weet je wel omdat je net die noot gespeeld hebt. Alleen als je een dermate stemafwijking hebt dat je in de range van de vorige of volgende noot komt (dus meer dan een kwarttoon afwijking) kan het handig zijn, maar dat kom je bij een sax niet zo snel tegen.