Author Topic: stemapparaat, frequenties  (Read 5796 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline asterix

• Member
  • *
stemapparaat, frequenties
« on: 27 May 2011, 23:01:17 »
een stembakje voor elektirsche gitaar staat op 440 hz
om een C ook als een C te zien verschijnen (tenorsax, Bb), naar hoeveel moet ik de frequentie aanpassen?
een noot hoger, maar hoeveel is dat ? van 440 hz naar?

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
Re: stemapparaat, frequenties
« Reply #1 on: 28 May 2011, 00:33:08 »
als ik me niet vergis 442
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 28 May 2011, 08:02:01 »
Quote from: "Koen88"
Nee, dat is de frequentie die op de A slaat. Bands (dus de meeste gitaristen) gebruiken A=440 Hz, in de HaFaBra en klassieke wereld kom je veel A=442 Hz tegen.

Wat Asterix denk ik bedoeld is dat hij de grondfrquentie van zijn stemapparaat zo wil aanpassen dat als hij een C op de tenor blaast, het apparaat ook een C aangeeft. Omdat een tenorsax een transponerend instrument is, is de C eigenlijk een Bb (vandaar dat het ook een Bb instrument is, de alt is een Eb instrument, dus daar klinkt een Eb als die een C blaast) voor C-instrumenten (oftewel niet transponerende instrumenten) zoals een gitaar of piano en moet je er voor Bb-instrumenten dus altijd een hele toon bij op tellen op wat je op je stemapparaat afleest. In theorie zou het mogelijk zijn om de grondfrequentie van het apparaat zo ver te verlagen dat er bij een klinkende Bb (dus C op tenor) een C weergegeven wordt. Volgens wikipedia zou je dan de A op 392 Hz moeten afstemmen (wat dus eigenlijk een G is en dus een hele toon lager) om dit effect te krijgen. Het probleem is alleen dat je een fijnafstelling van de stemfrequentie bedoeld om maar een paar Hertzen hoger of lager te kunnen gaan en jij wil deze gaan misbruiken om een offset van een hele toon (in dit geval bijna 50 Hz verschil) er af te halen. Ik ben bang dat er weinig stemapparaten zijn waar je de A-frequentie zo laag kan instellen.

Er zijn overigens wel stemapparaten welke ingesteld kunnen worden voor transponerende instrumenten. Dan kan je dus gewoon instellen dat je een Bb-instrument speelt (tenorsax) en trekt hij zelf die hele noot er wel af zonder gedoe met stemfrequenties. Daarnaast kan je met dit alles in je achterhoofd natuurlijk zelf ook wel die hele toon er bij optellen bij wat er op het schermpje staat. Daarnaast is het bij het stemmen vaak ook helemaal niet interessant om af te kunnen lezen welke toon er gespeeld wordt, dat weet je wel omdat je net die noot gespeeld hebt. Alleen als je een dermate stemafwijking hebt dat je in de range van de vorige of volgende noot komt (dus meer dan een kwarttoon afwijking) kan het handig zijn, maar dat kom je bij een sax niet zo snel tegen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #3 on: 28 May 2011, 12:36:20 »
ik weet niet welke telefoon je hebt, maar als jeeen  android en waarschijnlijk ook iOS telefoon hebt kun je een virtuele tuner gebruiken, dit gratis stemapparaatje heet Gstrings (nee echt)
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #4 on: 28 May 2011, 20:01:44 »
Heel veel mensen gebruiken op hun iPhone Cleartune (ik weet niet of het er ook voor andere telefoons is). Dit zou het beste programma zijn en heb diverse dirigenten het ook al zien gebruiken. Kost wel een paar dollar.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #5 on: 30 May 2011, 11:53:35 »
Heb net geprobeerd en ClearTune zou je wel op 292 Hz kunnen zetten.
Niet dat dat nodig is, want je kunt ook gewoon de transpostitie (voor tenorsax op Bes) instellen.

Overigens heb ik geen flauw idee waarvoor je de "temperatuur" kun instellen in Cleartune. Deze staat standaard op "gelijkzwevende temperatuur" en daarop heb ik 'm maar laten staan. Hiermee geeft ie dezelfde waardes aan als mijn "normale" stemapparaat.

Groeten,
Roger

Offline asterix

• Member
  • *
« Reply #6 on: 30 May 2011, 20:07:58 »
Quote from: "Invisible"
Quote from: "Koen88"
Wat Asterix denk ik bedoeld is dat hij de grondfrquentie van zijn stemapparaat zo wil aanpassen dat als hij een C op de tenor blaast, het apparaat ook een C aangeeft. Omdat een tenorsax een transponerend instrument is, is de C eigenlijk een Bb (vandaar dat het ook een Bb instrument is, de alt is een Eb instrument, dus daar klinkt een Eb als die een C blaast) voor C-instrumenten (oftewel niet transponerende instrumenten) zoals een gitaar of piano en moet je er voor Bb-instrumenten dus altijd een hele toon bij op tellen op wat je op je stemapparaat afleest.
dat is mijn bedoeling inderdaad,
nu heb ik op mijn stemapparaat de omzetting erboven gekleefd,
dat ABC gedoe is zo al moeilijk genoeg voor mij omdat ik de eerste 3 jaar daar niet mee gewerkt hebt, enkel met do, re mi fa sol

Offline asterix

• Member
  • *
« Reply #7 on: 31 May 2011, 21:14:09 »
392 mHz kan mijn stembakje niet aan, het laagste is iets van 425 mHz
zal dus met omzetten blijven (of ander stembakje)

Offline EdO70

• Donateur
  • **
« Reply #8 on: 29 February 2012, 18:03:35 »
Ik heb het 3 keer doorgelezen maar snap het nog niet...  :oops:

Ik het sinds vandaag een stemapparaatje en zaterdag les, maar ben erg nieuwsgierig... (en ongeduldig).  Dus stemapparaatje aan (440hz)  en mijn allermooiste C geblazen  :-D . Het apparaat geeft afhankelijk van hoe ik schuif met het mondstuk ergens tussen D - E aan. Tja speel ik zo vals??? Ow ja ik heb een altsax.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #9 on: 29 February 2012, 18:08:36 »
Quote from: "EdO70"
Ik heb het 3 keer doorgelezen maar snap het nog niet...  :oops:

Ik het sinds vandaag een stemapparaatje en zaterdag les, maar ben erg nieuwsgierig... (en ongeduldig).  Dus stemapparaatje aan (440hz)  en mijn allermooiste C geblazen  :-D . Het apparaat geeft afhankelijk van hoe ik schuif met het mondstuk ergens tussen D - E aan. Tja speel ik zo vals??? Ow ja ik heb een altsax.
Het stemapparaat geeft standaard de noten aan voor een C-instrument (zoals een gitaar, piano, dwarsfluit), maar een altsax is een Eb isntrument. Dat betekent dat als je op een altsax een C speelt, er een Eb klinkt (en zo is een sopraan- of tenorsax in Bb gestemd, dus dan klinkt er een Bb als er een C gespeeld wordt). Tussen de altsax en het stemapparaat zitten dus drie halve noten die je van wat het apparaat aangeeft er eerst af moet halen om de door jou gegrepen noot te laten zien.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #10 on: 29 February 2012, 23:44:15 »
Als hij ergens tussen D en E aangeeft heb je waarschijnlijk geen chromatisch stemapparaat. Soms kun je de stemming van dat apparaat aanpassen, meestal zit er dan een mol-tekentje bij een knopje ergens, als dat niet kan dan zul je gewoon een andere noot moeten spelen die het apparaat wel pakt.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

KoenD

• Guest
« Reply #11 on: 01 March 2012, 19:34:54 »
Off topic: ik gebruik ook Cleartune op iphone, werkt ongelofelijk goed met veel instelmogelijkheden. Is ook een stemvork voor eender welke toon je wil horen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #12 on: 01 March 2012, 20:20:41 »
Ik twijfel bij dat soort tuners altijd een beetje aan hoe nauwkeurig ze zijn... Zijn daar meer details over bekend?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #13 on: 02 March 2012, 22:01:28 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Ik twijfel bij dat soort tuners altijd een beetje aan hoe nauwkeurig ze zijn... Zijn daar meer details over bekend?

Ik heb ClearTune vergeleken met andere "echte" tuners, maar moet zeggen dat ie heel naukeurig en accuraat is. De enige reden om mijn andere tuner mee te nemen is omdat deze een mic heeft, waardoor ik in herrie nog steeds even kan stemmen. Voordeel van ClearTune is dat ik die ALTIJD bij me heb (als de batterij van m'n iPhone niet leeg is ;-)... ).

Groeten,
Roger