Mondstuk voor lichte muziek

Started by Rozemarie, 17 July 2011, 19:16:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rozemarie

Ik ben op zoek naar een mondstuk voor mijn altsaxofoon. Ik wil graag een jazz mondstuk, maar heb geen idee wel merk goed is. Hebben jullie tips/ervaringen met merken? Mijn budget is ongeveer 150,- Is dat genoeg? Ik heb het liefst direct een hele goede(Wel haalbaar qua prijs), zodat ik er lang plezier van heb... :)

Groetjes,
Roos

Maaarten

Welkom.
Er is keus genoeg.
Veel altspelers gaan bij jazz etc voor een ebonieten meyer.
Dat is met 150eu ruim haalbaar. :-D
(2e hands kan je die ook goed krijgen mocht je dat willen)

drietenor

Met de lage dollar zal de Meyer wel goedkoper zijn (kost toch nog een paar meier). :idea:
Kijk ook eens naar de Runyon, iets wilder dan de Meyer en een goed alt jazz mondstuk hebben ze voor 89 dollar,
ook met hele mooie kleurtjes. :-D  :smt009  :smt115  :D
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

javaou

Hallow, ik heb geen idee waar je woont, maarre Harry Bakker Muiderberg (tss Hilversum en A'dam) leent -borgsom- je graag om-te-proberen mondstukken voor een weekje uit!
Er zijn veel winkels (weet ik inmiddels) die hetzelfde doen. Ik heb van Harry zo'n 6 mondstukken meegekregen en samen met m'n lerares uiteindelijk een definitieve keuze gemaakt...
Was nog lastig want Harry wilde meer de jazz- blues- soul- funky richting op (vind ik zelf ook leukste, en hij wist dat natuurlijk) en m'n lerares wilde meer de klassieke richting in, maarja samen kwamen we een heel eind!
Jan

Invisible

Quote from: "javaou"Er zijn veel winkels (weet ik inmiddels) die hetzelfde doen. Ik heb van Harry zo'n 6 mondstukken meegekregen en samen met m'n lerares uiteindelijk een definitieve keuze gemaakt...
Eigenlijk wel elke winkel die serieus saxofoons verkoopt doet dit wel, ieder persoon is anders, dus je moet gewoon de tijd nemen en diverse mondstukken uit gaan proberen. Maar verder ben ik het eens met mijn bovenburen, voor alt is een meyer mondstuk een goed uitgangspunt, vooral als je van de klassieke muziek komt (zoals jij doet aan je voorsteltopic te zien :-D) is dat een wat minder grote stap als naar de wat exotischere, vaak stalen, mondstukken. Houd overigens wel in het achterhoofd dat met een ander mondstuk je ook nog een heleboel moet doen aan de manier van blazen om een echte jazzy klank te krijgen. Als je daar niet scherp op blijft, zul je merken dat na een tijdje gespeeld te hebben, je met je nieuwe mondstuk eigenlijk nog steeds klassiek klinkt.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

the martin

Het "standaard" jazzstuk voor een alt is toch vaak inderdaad een Meyer (iets van een M6M of M7M)

Maar een ebonieten Berg Larsen, Lebayle of zo iets moet ook goed te doen zijn.
Ook een Runyon custom (of lekker wat wilder een Quantum) kan ik aanraden

Wil je meer richting rock  zoek dan een mondstuk met een hoge baffle/drempel

Het maakt niet uit of het een metalen of een kunststof/Hard rubber/ebonieten mondstuk is
Maar een Hardrubber/ebonieten zal qua externe omvang vaak beter vergelijkbaar zijn met je wat klassiekere mondstuk

Thijs Leuven

Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Maaarten

Lichte muziek vraagt al snel om iets van baffle ja, als het een beetje popachtig wordt.

Verder vind ik de spectruoso van Francois Louis wel interessant!(wil nog een x een sphere hebben) Alleen wat duurder weer.