Author Topic: Microfoontje  (Read 3221 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Rozemarie

• Member
  • *
Microfoontje
« on: 18 July 2011, 19:13:48 »
Ik ben op zoek naar een microfoontje die ik op mijn saxofoon (Alt + Sop) kan klikken. Ik heb totaal geen idee welk merk/type ik moet hebben. Hebben jullie tips/suggesties? Mijn budget is ongeveer rond de 100 euro, is dit te weinig?

Alvast bedankt!

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Microfoontje
« Reply #1 on: 18 July 2011, 20:08:15 »
Eerst een vraag, wat heb je verder al aan opname apparatuur en waar wil je je microfoon gebruiken?

Wil je op podium een microfoon gebruiken, is een clip-on het makkelijkst maar ook duurder. Daarnaast heb je voor een sopraan met clip-on eigenlijk twee microfoons nodig, één bij je linker-hand en één bij het uiteinde van de sax. Bij een alt, tenor of bariton zitten deze twee punten door de buiging van de sax bij elkaar en kan je met één microfoon toe. Is het puur voor thuis/studio, kan je een losse microfoon nemen (bijvoorbeeld met usb-aansluiting die je direct in de pc kan stoppen). Vooral als je dan een grootmembraan condensatormicrofoon zou nemen, heb je genoeg gevoeligheid in de microfoon om ook bij sopraan met één mic toe te kunnen omdat je dan de microfoon iets verder af kan plaatsen. Een voorbeeld van z'n microfoon is bijvoorbeeld deze. Koop daar nog een microfoonstatief bij en je bent klaar. Met zoiets heb je voor dat bedrag de beste opnamekwaliteit.

Aan de andere kant kan je ook voor een pocketrecorder gaan. De Zoom H2 is daar een populair voorbeeld van. Hiermee kan je ook makkelijk iets opnemen zonder pc in de buurt (er zit een sd-kaartje in) gevoed door batterijen. Z'n apparaat is ook erg geschikt voor het opnemen van bijvoorbeeld orkestrepetities omdat in zulke apparaatjes meerdere microfoontjes zitten en je zo heel breed kan opnemen (120 graden geloof ik).

Maar goed, terugkomend op mijn vragen, wat voor eisen stel je aan een microfoon?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #2 on: 18 July 2011, 21:04:51 »
ze zoekt een clip-on in elk geval. Je gaat al snel boven de 130euro denk ik zo ongeveer. Alhoewel er altijd wel een budgetmic is.
(mijn sennheiser e608 waarvoor ik aardig wat betaald heb heeft na 5 jaar de mic/spoel nog maar aan het draadje hangen, de rubber demper is compleet verscheurd (ja ligt vast aan mij  :evil: maar volgende x wordt het op zijn minst een ander model! )

Voor thuis opnemen raad ik clip on ten zeerste af. Gewoon een van de oplossingen van invisible gebruiken.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #3 on: 18 July 2011, 21:12:16 »
Quote from: "Maaarten"
ze zoekt een clip-on in elk geval. Je gaat al snel boven de 130euro denk ik zo ongeveer. Alhoewel er altijd wel een budgetmic is.
(mijn sennheiser e608 waarvoor ik aardig wat betaald heb heeft na 5 jaar de mic/spoel nog maar aan het draadje hangen, de rubber demper is compleet verscheurd (ja ligt vast aan mij  :evil: maar volgende x wordt het op zijn minst een ander model! )
Een beetje fatsoenlijke clip-on kost inderdaad al snel meer dan 130 euro, en als je er dan thuis ook nog wat aan wilt hebben, heb je ook nog andere apparatuur zoals een mengpaneel of een audiointerface nodig. Zit je zo op 200 euro. Daar komt dan nog eens bij dat een clip-on eigenlijk een compromis is tussen speelgemak en opnamekwaliteit. Met andere woorden, met een losse grootmembraammicrofoon, eventueel op usb om deze direct op een pc aan te kunnen sluiten, kan je voor minder geld een betere geluidskwaliteit behalen. Daarom mijn vraag waar ze de microfoon voor wil gebruiken, puur voor op podium of gewoon om je zelf eens op te kunnen nemen. Overigens zie je zelfs op podium dat er vaak grootmembraammicrofoons gebruikt worden, moet je alleen wel stil blijven staan voor de mic :-D
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #4 on: 18 July 2011, 21:32:41 »
Op het podium gebruiken we allemaal een clip-on mic, maar thuis gebruik ik de Samson C01U - USB Studio Condenser Microphone naar volle tevredenheid.
Het is goede mic voor een hele mooie prijs in vergelijk met andere mics.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901