OK, tweedehands een "koopje " doen is niet altijd evident. Eergisteren dan maar een paar spieksplinter nieuwe tenorsaxen gaan proberen:
Yama 275, Yama 475, Yani XXX, Le Monde zilveren tenor, Conn 280RC.
Yama 275 klank …net mijn ding, voelt wel erg licht aan, speelt 'makkelijk
Yama 475: klank is niet echt mijn ding maar qua ergonomie en gemakkelijk blazen? WOW..(te) gemakkelijk ! De projectie van het geluid echter…
Yani: klank ook niet echt mijn ding maar speelt erg gemakkelijk ,reageert erg op dynamiek en is gelijkmatig qua toon, volume . Rechtstreeks uit de fabriek(transportkurkjes overal zelf verwijderd: superzacht geblazen lage D,CB :komen er zo mooi uit. Luxe !
Le Monde : modern geluid, speelt zoals de 275 , voelt ook zo aan qua gewicht
Conn 280 :lijkt me een iets zwaardere uitvoering van bovenstaande , klank ook iets zwaarder ,iets interessanter. Zelfde ergonomie en speelgemak/gevoel, nek uitwisselbaar met Le Monde . Zou me eerlijk gezegd niet verwonderen dat ze gewoon uit dezelfde Taiwanese fabriek komen al staat er "Eckhard" op de beker van de Conn (waarschijnlijk "toevallig" ook de naam van de mascotte van de sjienn-sjoeng-sjang fabriek... )
Vragen 2000 € ,komt van 2400) maar ....ik .zie die ook geafficheerd voor 1100 €.
Heeft iemand ervaring met die laatste? Voor 1100 e lijkt die me het meest interessant.
En toch…heb zo het gevoel dat dit niet mijn laatste tenor gaat worden en dat ik er veel geld ga op inschieten als ik die weer terug wil verkopen maar…. kan ook te weinig ervaring hebben om het instrument echt naar waarde te schatten.
Sta ook nog open voor een KING 615.in aanbieding. Als ik die volledig laat reviseren zit ik ook al snel aan 850 €. Misschien toch een meer verstandige (en goedkopere) oplossing?
Reactie -iemand?
THX, JM