Author Topic: zoektocht naar goede middelklasse tenor Conn 280 RC  (Read 2865 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JM

• Member
  • *
zoektocht naar goede middelklasse tenor Conn 280 RC
« on: 31 August 2011, 21:14:23 »
OK, tweedehands een "koopje " doen is niet altijd evident.  Eergisteren dan maar een paar spieksplinter nieuwe tenorsaxen gaan proberen:
Yama 275, Yama 475, Yani XXX, Le Monde zilveren tenor, Conn  280RC.

Yama 275 klank …net mijn ding, voelt wel erg licht aan, speelt 'makkelijk
Yama 475: klank is niet echt mijn ding maar qua ergonomie en gemakkelijk blazen? WOW..(te) gemakkelijk ! De projectie van het geluid echter…
Yani: klank ook niet echt mijn ding maar speelt erg gemakkelijk ,reageert erg op dynamiek en is gelijkmatig qua toon, volume . Rechtstreeks uit de fabriek(transportkurkjes overal zelf verwijderd:  superzacht geblazen lage D,CB :komen er zo mooi uit. Luxe !
Le Monde : modern geluid, speelt zoals de 275 , voelt ook zo aan qua gewicht
Conn 280 :lijkt me een iets zwaardere uitvoering van bovenstaande , klank ook iets zwaarder ,iets interessanter. Zelfde ergonomie en speelgemak/gevoel, nek uitwisselbaar met Le Monde . Zou me eerlijk gezegd niet verwonderen dat ze gewoon  uit dezelfde Taiwanese fabriek komen al staat er "Eckhard" op de beker van de Conn (waarschijnlijk "toevallig" ook de naam van de mascotte van de sjienn-sjoeng-sjang fabriek... )
Vragen 2000 € ,komt van 2400) maar ....ik .zie die ook geafficheerd voor 1100 €.
Heeft iemand ervaring met die laatste?  Voor 1100 e lijkt die me het meest interessant.
En toch…heb zo het gevoel dat dit niet mijn laatste tenor gaat worden en dat ik er veel geld ga op inschieten als ik die weer terug wil verkopen maar…. kan ook te weinig ervaring hebben om het instrument echt  naar waarde te schatten.
Sta ook nog open voor een KING 615.in aanbieding. Als ik die volledig laat reviseren zit ik ook al snel aan 850 €. Misschien toch een meer verstandige (en  goedkopere) oplossing?
Reactie -iemand?
THX, JM
Alten: Amati Super Classic zilver , Amati AAS61, Beuscher True tone \'38
Tenor:Amati Superclassic Brass, Beuscher True tone \'27

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: zoektocht naar goede middelklasse tenor Conn 280 RC
« Reply #1 on: 01 September 2011, 07:33:46 »
Heb je die 615 al in de handen gehad?
Lijkt mij ergonomisch een stap terug, klank technisch wellicht beter, maar dat is lastig in te schatten als die nu onspeelbaar is

Offline JM

• Member
  • *
« Reply #2 on: 01 September 2011, 21:48:46 »
neen,nog niet geprobeerd.Ze zou wel bespeelbaar zijn maar ...op een bepaald moment moet je ertoch "voor gaan" en een grote revisie laten uitvoeren om er dan jaaaren het volle plezier van te hebben.Je kunt er dan ook best zo snel mogelijk mee beginnen denk ik zo.
Met een nieuw instrument ...tjah, is dat speelplezier een natuurlijk gegeven hé.

Achteraf  nog altijd onder de indruk hoe snel en soepel die Yama 475 tenor is. Heb ooit een True tone altje in mijn handen gehad (die van de eiegenaar van saxshop Briers in Paal, Belgie) die net zo soepel is als de Yama. De mijne speelt heerlijk licht maar dàt?...dat was toch nog een "andere" beleving. Grote revisie dus...
JM

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #3 on: 01 September 2011, 22:20:01 »
Moeilijke keus, je hebt nog niets gevonden wat je echt aanspreekt en een saxofoon kan na een revisie heel anders zijn als je je had voorgesteld.
Verder zoeken tot je iets vindt wat je echt aanspreekt kan lang duren, maar geeft toch het beste resultaat.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline JM

• Member
  • *
« Reply #4 on: 04 September 2011, 20:37:49 »
Tenor gevonden...  :Beuscher True tone van 1927. Ziet er niet uit maaaar.. klinkt !  Krijgt een volledige revisie.Oef, gedaan met zoeken .
cheersJM