Author Topic: goede sopraansax voor kleine handen?  (Read 33232 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Amanda

• Member
  • *
Re: goede sopraansax voor kleine handen?
« Reply #15 on: 02 September 2011, 09:22:13 »
Buffet heb je via Marktplaats goedkoper.
Je ziet ze wel voor rond de 1500 staan. Zeker een aanrader.
Mocht een revisie nodig zijn kun je best nog wat van de prijs afhalen.
Zo heb ik mijn alt voor 1100 kunnen kopen, laten reviseren en voor bij elkaar 1750 euro (moest ook nog een nieuwe koffer) heb ik een fantastische alt in mijn handen. Uiterlijk niet zo mooi meer, maar dat boeit niet.

Jammer dat je niet hier in de buurt woont, anders had je mijn sopraan kunnen proberen.

Over de Yana was mijn dirigent beter te spreken dan een Selmer. De zuiverheid is op een Yana vaak beter/makkerlijker te bereiken dan bij een Selmer en de klank gaat ook prima.
Dus dat komt wel goed denk ik.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Sylvia

• Member
  • *
« Reply #16 on: 02 September 2011, 15:27:57 »
Hoi,
Nog even wat anders: welke kleppen zijn er moeilijk te bedienen. Soms is het mogelijk om het instrument wat aan te passen........Dan kan je lekker op je eigen toeter blijven toeteren.
Groetjes, Sylvia

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #17 on: 02 September 2011, 16:52:12 »
ja, ik heb mijn alt ook laten "verbouwen" omdat ik sommige kleppen niet lekkervond liggen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #18 on: 03 September 2011, 09:56:31 »
Quote from: "Pieter"
ja, ik heb mijn alt ook laten "verbouwen" omdat ik sommige kleppen niet lekkervond liggen.

Wat moet ik mij daarbij voorstellen.
Bij mijn sax liggen de palmkeys erg laag.
Wim
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Sylvia

• Member
  • *
« Reply #19 on: 03 September 2011, 11:00:12 »
Daar kan je 'verhogers' voor kopen (Palm Key Risers) of laten maken.....(of zelf maken van bijv. epoxyhars)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #20 on: 03 September 2011, 15:31:16 »
C3 lag redelijk goed, Tc lag een stuk lager en Talag nog lager. Dat hoort niet. Die zijn omgoog gebracht. Mijn quick E stond te ver van de B (1) die is doorgezaagd en weer anders vastgelast. Mijn Dis klep zat een kromming in die ik vervelend vond waardoor ik mijn pink er niet goed op kon leggen en die is vlakker gemaakt. En nu ga ik inderdaad ook nog keyraisers aanbrengen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

KoenD

• Guest
« Reply #21 on: 04 September 2011, 17:27:20 »
Roy Benson misschien?  Low cost en gemaakt voor de kinderhand.

Offline nessie

• Member
  • *
« Reply #22 on: 04 September 2011, 18:35:22 »
Quote from: "KoenD"
Roy Benson misschien?  Low cost en gemaakt voor de kinderhand.

Dat is toch een instapmodel? Ik ben gewend aan een mooie Selmer 80 Super Action Series II....

KoenD

• Guest
« Reply #23 on: 04 September 2011, 18:58:01 »
excuus, had niet de ganse draad gelezen.
Ja, dat zou inderdaad een serieuze afgang worden met zo'n R.B. :-)

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
« Reply #24 on: 18 September 2011, 18:19:14 »
De SU701 van LC Sax is misschien een geschikte kandidaat. De applicatuur bevat elementen van Selmer en Yana. Verschillende forumleden konden al proeven van die toeter en iedereen was er vol lof over. Speel zelf ook op een SU701 en het valt op hoe lekker die loopt en hoe makkelijk die aanspreekt.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline nessie

• Member
  • *
« Reply #25 on: 26 September 2011, 14:31:06 »
Even een kleine update. Ik heb nu sinds enkele dagen een Yana te leen. Sommige noten spelen nu ineens een heel stuk gemakkelijker, maar andere zijn wat lastiger. Ook moet ik echt nog  wennen aan een iets andere handhouding (ik grijp soms net even mis). Overigens ook aan de klank, maar misschien moet ik mijn embouchure ook nog leren aanpassen.

Ik houd jullie van mijn verder saxavonturen op de hoogte!

Zoot

• Guest
« Reply #26 on: 26 September 2011, 18:42:40 »
Quote from: "nessie"
Even een kleine update. Ik heb nu sinds enkele dagen een Yana te leen.

oh,... :oops: ...    had ik  :? nog niet gezegd.......    :P  ik zei het toch Y A N A           :lol:

deHerbergier

• Guest
« Reply #27 on: 06 December 2011, 17:21:54 »
Quote from: "nessie"
Even een kleine update. Ik heb nu sinds enkele dagen een Yana te leen. Sommige noten spelen nu ineens een heel stuk gemakkelijker, maar andere zijn wat lastiger. Ook moet ik echt nog  wennen aan een iets andere handhouding (ik grijp soms net even mis). Overigens ook aan de klank, maar misschien moet ik mijn embouchure ook nog leren aanpassen.

Ik houd jullie van mijn verder saxavonturen op de hoogte!

Na even weg, weer terug... :)

Maar logisch, de beste sopranen komen van Yanagisawa...

Offline nessie

• Member
  • *
« Reply #28 on: 12 December 2011, 20:36:18 »
Even een update. Uiteindelijk bleek ik toch gelukkiger met een Selmer Super Action II dan met de Yana die ik een aantal weken mocht lenen.

Sterke kanten van de Yana waren voor mij:
[list type=]lichter van gewicht
kleppen gemakkelijker bereikbaar
van zichzelf zuiverder[/list]

Toch heb ik liever een Selmer, omdat]ik de klank daarvan sterker kan kleuren
ik daarmee gemakkelijk meer volume kan maken
mijn vingers daarop meer 'houvast' op hebben[/list]

Overigens heb ik het vermoeden dat de Yana eigenlijk aan een onderhoudsbeurt toe was, omdat ik er voor mijn gevoel veel harder op moest blazen dan op de Selmer. En dat verklaart misschien ook waarom het toch geen Yana is geworden.