Author Topic: goede sopraansax voor kleine handen?  (Read 33234 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline nessie

• Member
  • *
goede sopraansax voor kleine handen?
« on: 01 September 2011, 13:43:45 »
Ik speel nu ongeveer 3,5 jaar op een bruikleensopraan sax Selmer SA80 II. Met mijn zeer kleine handen kom ik erg lastig bij sommige kleppen of zijn bepaalde intervallen erg lastig.

Nu realiseer ik mij dat ik verwend ben met een prachtig warm en sprankelend klinkende Selmersax. Mijn docent dacht dat een Yanagisawa voor mij een goed alternatief zou zijn. Ik twijfel. Op de sites van sommige muziekwinkels heb ik gelezen dat de Jupiter Artist serie een serieuze concurrent is voor de Selmers en de Yanagisawa's. In elk geval zijn de prijzen van de sopraansaxen uit de Jupiter Artistserie een heel stuk prettiger dan die van de Selmer- of Yanagisawa sopraansaxen. Toch weet ik nu al dat ik een sax wil hebben die liefst even mooi klinkt als mijn huidige Selmer en die goed geschikt is voor klassieke muziek (in een fanfare).

Wat denken jullie? En waar in Noord-Nederland (of desnoods Midden-Nederland) zouden jullie gaan kijken voor een sopraansaxofoon voor een ruime keus en een goede service? Aan welke merken denken jullie als het gaat om een ergonomisch fijn instrument voor kleine handen en een warm en rond geluid dat de concurrentie met een Selmer SA80 II aankan?

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: goede sopraansax voor kleine handen?
« Reply #1 on: 01 September 2011, 13:58:12 »
Ik ga in dit geval met je docent mee, Yanagisawa. Jupiter zou ik zelf mijn handen niet aan durven branden, puur vanwege het feit dat het een Jupiter is. Zelf heb ik geen ervaring met de dure series.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #2 on: 01 September 2011, 14:53:25 »
Yanagisawa is prima voor kleine handen.
Ik heb zelf ook niet zulke grote handen en kon prima met mijn Yana overweg.
Ik had de 992, met bronzen lak, wat net wat ronder en voller klonk dan de goudlak.
Uiteindelijk heb ik deze sax verkocht en heb voor de Buffet gekozen. Deze pakt ook fijn vast en klinkt zeker zo goed, misschien zelfs wel beter, dan de meeste Selmers en zeer geschikt voor klassieke muziek.

In de 15 jaar dat ik sopraan speel heb ik een Selmer serie II, Buffet Crampon S1 en Yanagisawa S992 gespeeld. De Selmer kwam voor mij op de 3e plaats qua klank en ergonomie. Maar het zijn alle 3 gewoon super fijne instrumenten die goed klinken.

In Noord-Nederland raad ik je de saxofoonwinkel in Deventer aan. Deze hebben een ruime voorraad aan saxofoons.
Sopranen weet ik niet, die zijn er sowieso vaak al minder dan alten.
Maar Yanagisawa's zullen ze zeker wel hebben staan.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #3 on: 01 September 2011, 15:22:20 »
Ga naar een goede instrumentenwinkel en ga gewoon is een middagje sops uitproberen.
Ik heb zelf geen ervaring met dit familielid maar zelf heb ik een Yana-tenor.(waar ik welliswaar niet zo veel op speel).
Ik heb altijd een beetje moeite om met mijn pink de c klep te halen.
Moet daarvoor ook mijn hand een tikje laten zakken.
En ik heb niet echt kleine handen.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #4 on: 01 September 2011, 15:43:09 »
Quote from: "Amanda"
In Noord-Nederland raad ik je de saxofoonwinkel in Deventer aan. Deze hebben een ruime voorraad aan saxofoons.
Sopranen weet ik niet, die zijn er sowieso vaak al minder dan alten.
Maar Yanagisawa's zullen ze zeker wel hebben staan.
Deventer is nou niet direct Noord Nederland te noemen :lol:, maar zeker wel een goede keus als je van alles wil gaan uitproberen.

In Friesland zelf kan ik je het Aerofoon Aterlier aanraden. Die hebben weliswaar vrij weinig saxen op voorraad (maar kunnen zo enkele interessante modellen laten komen voor je om uit te proberen), maar is in Friesland één van de weinig saxwinkels waar je goed geholpen wordt. Houd bij hun wel rekening met de beperkte openingstijden (zie website).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #5 on: 01 September 2011, 15:48:10 »
Qua ergonomie is Yamaha ook wel aan te raden, maar de instapmodellen daarvan hebben niet z'n denderend geluid (type 275 en 475), wellicht zou je een YSS-875ex kunnen uitproberen.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #6 on: 01 September 2011, 15:48:39 »
Voor mij is dat zeer noordelijk  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #7 on: 01 September 2011, 15:49:37 »
Quote from: "Amanda"
Voor mij is dat zeer noordelijk  :-D

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #8 on: 01 September 2011, 16:06:34 »
Ik woon van een redelijke afstand met de auto onder Deventer (ja, het ligt nog onder Assen, en ook onder Zwolle haha). Met de trein kan ik er ook nog prima komen(lekker 2x overstappen).
Friesland is dan nog altijd heel ver weg.

Amsterdamwinds, harrybakker enzo zijn vanuit Friesland beter te bereiken.

Offline nessie

• Member
  • *
« Reply #9 on: 01 September 2011, 16:46:21 »
Iedereen bedankt voor het meedenken, tot zover.

Eastermar is lekker in de buurt, even 30 km verderop, dus dat klinkt goed. Alleen heb ik graag een redelijke keus uit verschillende "dezelfde" instrumenten.
In Heerenveen zit Van der Glas, qua afstand ook nog goed te doen. Maar hoe zit het met keus en service?
Deventer is een dikke 2 uur met de auto... Mijn buikgevoel voorspelt niet veel goeds voor de tijd die mij dat met het openbaar vervoer zou kosten. En Maarten, jaaaa, Amsterdam is inderdaad nog iets sneller te bereiken met de auto.

@Invisble, ik speel nu op een mooie, warme en sprankelende  Selmer Paris SA80 II. Ik ben bang dat de Yamaha wel lekker in mijn handen ligt, maar dat ik niet aan het klankverschil kan wennen. Maar om mijn vooroordelen uit te dagen, ga ik natuurlijk wel een van de betere Yamaha-modellen proberen. Misschien zit er toch een type en exemplaar bij dat precies bij mijn smaak past?

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #10 on: 01 September 2011, 16:52:52 »
Quote from: "nessie"
Iedereen bedankt voor het meedenken, tot zover.

Eastermar is lekker in de buurt, even 30 km verderop, dus dat klinkt goed. Alleen heb ik graag een redelijke keus uit verschillende "dezelfde" instrumenten.
In Heerenveen zit Van der Glas, qua afstand ook nog goed te doen. Maar hoe zit het met keus en service?
Deventer is een dikke 2 uur met de auto... Mijn buikgevoel voorspelt niet veel goeds voor de tijd die miij dat met het openbaar vervoer zou kosten.
Van der Glas is op saxgebied niet z'n topper naar mijn mening. Is ook vrij duur (de tenor die ik heb was daar bijna €1000,- duurder dan ik hem bij het Aerofoonatelier voor heb :D). Wellicht kun je het beste gewoon even contact opnemen met het Aerofoonatelier en vragen wat zij voor jou kunnen betekenen met het uitproberen van diverse saxen. Vooral als jij hun meld dat je zoekt naar een sopraan voor kleine handen en wat je budget is, hebben hun vaak wel een heel goed idee wat geschikte saxen zijn voor jou om uit te proberen (zowel nieuw als tweedehands).

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #11 on: 01 September 2011, 18:15:35 »
Amanda noemde de Buffet Crampon . . is die niet het proberen waard?
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline nessie

• Member
  • *
« Reply #12 on: 01 September 2011, 18:45:26 »
Quote from: "JR"
Ja, op zich wel, vooral omdat ik ergens zag dat je daar ook goed heel zacht op kon spelen (wat ik moeilijk vind op mijn Selmer), maar ik zocht naar prijzen en vond alleen een tweedehandsje voor 2500 euro bij Harry Bakker. Voor die prijs (of iets meer) hoop ik een spiksplinternieuwe sax te kunnen vinden.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #13 on: 01 September 2011, 22:44:03 »
Quote from: "nessie"
Quote from: "JR"
Ja, op zich wel, vooral omdat ik ergens zag dat je daar ook goed heel zacht op kon spelen (wat ik moeilijk vind op mijn Selmer), maar ik zocht naar prijzen en vond alleen een tweedehandsje voor 2500 euro bij Harry Bakker. Voor die prijs (of iets meer) hoop ik een spiksplinternieuwe sax te kunnen vinden.

Bij Van Gorp 2000 euro, maar dat is wel aan het andere eind van Nederland.
Heb je al gebeld wat Hummel (Groningen) op voorraad heeft?
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline nessie

• Member
  • *
« Reply #14 on: 02 September 2011, 09:05:13 »
Ondertussen heb ik aan mijn dirigent gevraagd of hij het bezwaarlijk zou vinden als ik met een Yana of een andere sax zou komen aanzetten. Ik heb nu met hem afgesproken dat ik ga proberen zo'n sax te lenen en mee te nemen naar de fanfare. Over twee weken beginnen de muzieklessen weer en dan hoop ik zo'n sax te kunnen lenen of eventueel voor korte tijd te huren. Als de yana voor mij een echte verbetering zou zijn, is er misschien vervolgens wel iets te regelen met een ander korps dat nog een yana 'over' heeft.

Ik ben benieuwd!