Author Topic: vreselijk gepiep  (Read 2770 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Em

• Member
  • *
vreselijk gepiep
« on: 13 September 2011, 19:53:49 »
Ben nu sinds maart flink aan het oefenen op mijn sax en ik had mooie tonen, ook vanaf de middel C zeg maar. Nu ben ik na de vakantie weer begonnen na een tijdje vakantie gehad te hebben en nu krijg ik in het begin bij de middel D een gepiep en na verloop van tijd bij veel noten gepiep. Vreselijk geluid, schaam me dood. Nu zei mijn collega dat het er waarschijnlijk aan lag dat ik eerder begin te blazen dan dat ik de kleppen induw, maar volgens mij is het dat niet. Zal dat nu aan de embouchure liggen???  Vind het vervelend vooral omdat het voor de vakantie prima ging. Heb al een nieuw riet er op gezet, je moet toch wat proberen he.
Wie kan me helpen???

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
Re: vreselijk gepiep
« Reply #1 on: 13 September 2011, 20:50:10 »
Ahh, het begint spontaan na de vakantie, dus na de sax enkele weken niet gebruikt te hebben?
Loop je kleppen eens een voor een na. Kijk of er niet eentje vast blijft plakken. Maak ook de hals een goed schoon en prik het gaatje onder de "piep"klep eens goed door.
Waarschijnlijk is hierna je "piep" probleem verholpen.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 14 September 2011, 00:05:58 »
In aanvulling op het vorige:
Controleer bij een piep op de midden D of de twee oktaafkleppen niet tegelijk open staan.
Neem de greep van de lage D en druk de oktaafklep in. De bovenste oktaafklep mag niet bewegen, ook geen klein stukje, en moet dicht blijven.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #3 on: 14 September 2011, 07:33:54 »
Gaan we eens proberen!!!!

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #4 on: 14 September 2011, 16:38:05 »
Heb een het een en ander uitgeprobeerd. Alles beweegt zoals het zou moeten, de bovenste octaafklep blijft netjes dicht. Dacht nog dat mijn leraar misschien gelijk had, dat ik eerder blaas dan dat ik de greep gepakt heb, maar ik doe niet anders dan voor de vakantie. Hij piept nu geregeld, ook bij lagere noten en ook bij noten die ik moet herhalen. Zeg maar de eerste 2 gaan goed en dan begint het gepiep weer. Heb al een ander riet er op, ik weet het niet meer hoor. Hij doet het zelfs bij de Cis en dan heb ik toch eigenlijk helemaal geen kleppen ingedrukt dus ik denk dat het eerder ergens anders aan ligt, misschien mondstuk???  :-k  Het kan toch niet zo wezen dat ik nu ineens spontaan slechter ben gaan spelen.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #5 on: 14 September 2011, 19:00:41 »
Soms begrijp je dingen niet.
Afgelopen zondag trad ik in een kleine groep op.
Ik moest vreselijk veel lucht de mijn sax blazen om er een beetje geluid uit te krijgen.
Maandag heb ik zitten modderen met mondstukken en rieten en kleppen nakijken.
Ik pak hem dinsdagavond op en hij speelde weer als voorheen.
De oorzaak. ??????

Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #6 on: 15 September 2011, 11:23:26 »
Ik lees nog niks over gespannen spelen(werkt negatief op strottehoofd/keel etc), knijpen met de lip etc.
Dat is meestal de oorzaak. Zeker als het tijdens het spelen erger wordt etc.

Mijn ervaring:
Na lange tijd niet oefenen, of bijvoorbeeld 1x per 14 dagen saxofoon spelen wat te weinig is, kan de feel met het rietje en mondstuk kwijt zijn. De ademsteun is minder geworden, en je strottehoofd is niet lekker flexibel. Dit brengt niet de gewenste klank of zelfs helemaal geen klank en dan ga je meer druk op het riet zetten met je onderlip. Als er dan lucht doorheen komt resulteert dat in een piep ipv in een gecontroleerde klank.

Ik ken de schaamte. Je loopt door de muziek te piepen terwijl de anderen met het grootste gemak lijken te spelen. En dan krijg je te horen dat het misschien komt door je nieuwe rietbinder. Goed bedoeld, maar je bent er niet mee geholpen omdat dat de oorzaak niet is: immers heb je het gepiep ook met een ander riet en met andere mondstukken. De oorzaak ligt bij je manier van spelen en niet bij de gear.
Er is maar 1 remedie:

Veel oefenen en ontspannen spelen met je huidige setup. Andere mondstukken(zeker die met een grotere tip), zwaardere rieten etc maken het geknijp eerder erger. Je moet de weg terug vinden met het mondstuk waar je eerder zo fijn op speelde.
Net zolang oefenen tot je weer in balans met de mogelijkheden van riet en mondstuk aanblaast.
Het gaat wel weer over. Kwestie van weken tot maanden misschien maar het scheelt als je al weet dat het wel weer terugkomt.

Succes!

Trouwens. Ook artiesten hebben er last van. Ik heb een mp3 van coltrane waar hij piepend en stotend begint met een ballad (I want to talk about you @ half note 1963). Heel nasty. Gelukkig maar een incidentje, maar zo zie je maar hoe menselijk het is om een x slecht te spelen.

En een sax moet je goed onderhouden ja, maar het ligt niet altijd aan de viool of de strijkstok.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #7 on: 15 September 2011, 15:22:23 »
goed antwoord, Maarten!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #8 on: 15 September 2011, 18:27:45 »
Maaarten heeft gelijk.
Je geluid is zo afhankelijk van je mondstuk en je riet.
Ikzelf ervaar als ik een licht of een ouder riet gebruikt dat het wat lastiger wordt om in de hoogte zuiver te blijven.
Ik speel graag op mijn toeter met een C** mondstuk met een 3,5 riet.
Zet ik dit mondstuk met dit riet op mijn Yani dan lijkt het of ik net begint te spelen.

Quote from: "Penningh"
Soms begrijp je dingen niet.
Afgelopen zondag trad ik in een kleine groep op.
Ik moest vreselijk veel lucht de mijn sax blazen om er een beetje geluid uit te krijgen.
Maandag heb ik zitten modderen met mondstukken en rieten en kleppen nakijken.
Ik pak hem dinsdagavond op en hij speelde weer als voorheen.
De oorzaak. ??????

Penningh

Gevonden!
Ik was woensdag aan het spelen en toen viel de brug van de octaafklep eraf.
De soldering had het na 80 jaar begeven.
Ik denk dat hij zondag al los zat.
Gelijk naar de instrumentbouwer gebracht.
Vanavond dan maar repeteren met de Yani.
Het geluid is wat scherper.
Ik ben benieuwd of dat iemand opvalt.
Maandagmiddag heb ik mijn toeter weer.

Penningh

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #9 on: 15 September 2011, 18:33:19 »
Gevonden!

Na 80 jaar al???? :shock:  :shock:  :shock:

Ongehoord!!!! :x  :x  :x

Valt dit nog binnen de fabrieksgarantie?? :lol:  :lol:

Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #10 on: 15 September 2011, 19:45:57 »
PENNINGH zoooo, probleem opgelost, nou ja, bijna dan!!! Dan maar even op de andere sax!!
MAARTEN bedankt voor de tips, heb er zeker wat aan gehad, was eens aan het nadenken hoe ik toen speelde en ik kwam tot de conclusie dat sinds ik van mijn leraar mijn lip niet zo ver naar binnen mocht doen, de toon er ook niet mooier op werd en uiteindelijk dus ging piepen. Ben (heeeeel eigenwijs) vanmiddag gewoon eens gaan oefenen met hoe ik het in het begin heb gedaan en waarempel het gepiep was met minimaal 50% gereduceerd. Met mijn lip wat meer naar binnen heb ik gewoon een mooiere toon en het zal vast wel weer wennen zijn maar goed. S. is alleen bang dat ik dan teveel ga knijpen maar als ik zo beter kon spelen moest ik dat maar eens proberen. Moest ook eigenlijk wel een beetje lachen: was dit jaar bij de open dag geweest van de muziekschool voor mijn zoon (helaas geen sax, hij wil trombone) en toch even bij de saxleraar naar binnen gehobbeld en die leerde dus de eventuele nieuwe leerlingen aan om de binnenlip over de tanden heen te doen. Nu moest ik het dus van S. (mijn leraar c.q. collegamuzikant) eigenlijk niet doen. Dan toch maar eens eigenwijs blijven oefenen zo, als het zo beter gaat houden we het zo. Met les vanavond iig geen gepiep gehad  :D/

Offline Penningh

• Member
  • *
« Reply #11 on: 15 September 2011, 23:10:43 »
Quote from: "Sebo"
Gevonden!

Na 80 jaar al???? :shock:  :shock:  :shock:

Ongehoord!!!! :x  :x  :x

Valt dit nog binnen de fabrieksgarantie?? :lol:  :lol:

Sebo

Goh, daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik zal mijnheer Martin een bellen.
Sebo, bedankt voor de tip  ;-)  ;-) .

Penningh

Offline Penningh

• Member
  • *
« Reply #12 on: 22 September 2011, 18:56:59 »
Ik heb mijn toeter weer terug.
Buiten dat de brug opnieuw was gesoldeerd is gelijktijdig kleppen gesteld, kurkjes vernieuwd en andere kleine dingetjes uitgevoerd.
De oude man speelt weer als een jonge heer.
Verbazend dat zo'n oud instrument zo soepel speelt.

Sebo,
Ik heb de heer Martin nog even gebeld hoe het zat met de garantie.
Helaas was deze na 80 jaar verlopen. :^o  :^o

Penningh