Author Topic: Voorkeur voor een merk?  (Read 15356 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Amanda

• Member
  • *
Voorkeur voor een merk?
« on: 10 November 2005, 13:33:04 »
Ik absoluut wel! Na een paar jaar verschillende saxen te hebben bespeeld...

Ik ben begonnen op een ouwetje dat met elastoekjes aan elkaar hing (ja, echt waar!).
Toen de toenmalige sopraan overstapte op de bariton mocht ik op zijn sax gaan spelen. Fantastisch instrument! Prachtige klank! Een Buffet Crampon, van een serie waarvan er maar weinig van gemaakt zijn. Tot hij een regenbui over zich heen kreeg. Toen heb nog een tijdje op een oude Amati gespeeld, maar dat was het niet echt.
Mijn buurvrouw op sopraan is na een paar jaar overleden en toen kreeg ik de beschikking over haar Selmer.
Toen er een leerling bij kwam kreeg zij een gare sax. Dat klonk natuurlijk voor geen meter.
Dus heb ik haar de Selmer 'gegeven' (hij is tenslotte van de vereniging) en speel ik nu weer op de buffet.
Het ligt zelfs in de planning deze over te nemen van mijn mede-saxofonist!
Ook heb ik nog een nieuwe Amati en een nieuwe Jupiter ingespeeld, maar mijn favoriet blijft toch de Buffet.
Vooral vanwege de klank.
(alhoewel ik ook geen nee zou zeggen tegen een SAIII :D)
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Jannerd

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 10 November 2005, 16:46:06 »
Ik ben erg tevrede met mijn Yanagisawa :)
Heb daarvoor eventjes op een Duitse Gulf gespeeld, niet te fantastisch.
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #2 on: 10 November 2005, 16:56:18 »
Ik speelde op een supersax (zo heette dat merk...) Een fabriek die zelfs falliet ging. Was wel een slecht instrument. Toen speelde ik op mijn Serie III, kan nog steeds die eerste noot herrinneren :) , de G, ik was blij verbaasd dat het zo veel beter klonk.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 14 November 2005, 13:13:16 »
Nou heeft de serie III ook wel een fantastisch geluid!
Ik had dat al toen ik van de Amati weer naar de serie II ging.
Wat een ander geluid!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #4 on: 14 November 2005, 17:51:44 »
Even een discussie aanzwengelen.

Mij zegt merk voorkeur zo weinig.
Vaak is het zo dat dit betekent dat mensen tot nu toe alleen dat merk hebben gespeeld (of een paar andere crappy toeters in de handen hebben gehad)

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #5 on: 14 November 2005, 18:14:48 »
Ik zeg/typ niet dat ik een voorkeur heb voor een merk :) , zo'n vintage saxofoon is ook leuk.

Quote from: "the martin"
Mij zegt merk voorkeur zo weinig.
Vaak is het zo dat dit betekent dat mensen tot nu toe alleen dat merk hebben gespeeld (of een paar andere crappy toeters in de handen hebben gehad)

En dat post iemand waarvan zijn forumgebruikers naam "the martin" is en zelf dé martin site heeft gemaakt  :) .

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 14 November 2005, 18:33:05 »
Inderdaad :D   :D  En dat terwijl toch iedereen kan weten that SELMER rules.... :D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Jannerd

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 14 November 2005, 19:51:58 »
Quote from: "Pieter"
Inderdaad :D   :D  En dat terwijl toch iedereen kan weten that SELMER rules.... :D

Yanagisawa über alles!! (wat sopraan betreft dan toch :p )  :P
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 14 November 2005, 21:16:09 »
Dat zegt iemand die vroeger met veel plezier op een Mk VII heeft gespeeld. Die in moest leveren (vereniging) en toen van zijn eerste paar lonen een Martin heeft gekocht.

Sinds die tijd..
Heb ik aardig wat merken en types gespeeld en ik weet dat er naast mijn Martin ook best nog iets anders kan zijn.
Je zal mij nooit horen zeggen dat een Martin het allerbeste op aard is.
(Ik heb alleen nog nooit iets beters gevonden :twisted: wat tenor betreft
OK, die late Mk VI kwam in de buurt, en die Big B van een maat van me was ook waanzinnig)

Op alt gebied heb ik nog niet MIJN heilige graal gevonden.
(Selmer Mk VII, Ref54 kwamen wat dat betreft aardig in de buurt. Mijn Chu is ook goed)
Heb natuurlijk nog nooit op een The Martin gespeeld  8)

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #9 on: 14 November 2005, 21:53:26 »

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2005 9:16 pm
BerichtOnderwerp:
Dat zegt iemand die vroeger met veel plezier op een Mk VII heeft gespeeld. Die in moest leveren (vereniging) en toen van zijn eerste paar lonen een Martin heeft gekocht.

Ja, dat wist ik al...

Quote from: "Edwin van Druten"
I learned to play the Saxophone on an old Soprano back when I was young. It was a bitch (Split octave mechanisme, leaks)but I managed. After a while I switched to Alto (Sorry, don't know the make) and learned to love the saxophone.
Later on, it was a Tenor that really got my attention. It was a Selmer Mk VII and, in spite of what I read in the newsgroups, I really loved that machine. The large pinky plateau, I hear everybody complain about, worked well for me.
Sadly though it wasn't mine, it belonged to the concert band I was playing in. That's why we had to part, because I found a Job outside my hometown.
(Still hurts, Partir c'est mourir un peu (Pardon my french :)))

A few years later I bought my first Sax. It was a Martin - The Martin Tenor. Man I Loved that sound. Very powerfull, yet you could whisper like a morning breeze.... (Ahum).
Loved the price, the Look..didn't mind the lack of lacquer, and the Neck that wasn't original. Bought it and loved it eversince.

Heb natuurlijk nog nooit op een The Martin gespeeld  8)  

Waarom ga je niet naar een saxofoonwinkel die er één of meerdere op voorraad hebben om het gewoon uit te gaan proberen :) .

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 15 November 2005, 08:02:45 »

Zie beovenstaand verhaal ;)
De Jupiter en Amati's waar ik op heb gespeeld zijn geen slechte saxen. Absoluut niet.
Maar ze zijn het gewoon niet voor mij.
De Selmer (serie II) en Buffet vind ik gewoon fantastisch.
In een winkel heb ik meerdere serie III's uitgeprobeerd, maar elke keer kom ik terug bij de Buffet.
Tsja, dan mag ik dat toch wel favoriet noemen :D

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 15 November 2005, 08:23:14 »
Tsja, dan mag ik dat toch wel favoriet noemen

Absoluut. Mijn opmerking was ook wat algemener bedoeld.
Vaak is het zo dat mensen het merk dat ze spelen als beste noemen alleen omdat ze nog nooit iets anders vergelijkbaars gespeeld hebben.

Ik zal nooit zeggen dat HET MERK Selmer beter is dan Yanagisawa, Yamaha, Keilwerth, B&S en noem er nog eens een paar.

Je kan wel zeggen dat een bepaalde toeter beter is dan andere toeters die je heb vergeleken. Als je dan maar in het achterhoofd houd dat dat een "momentopname" is.
Stel je vergelijkt een Yamaha Z met een Selmer Serie 3. En uit die vergelijking komt de Selmer als beste naar buiten.
Vervolgens pak je van het zelfde type 2 andere saxen. Dan zou het zo maar kunnen zijn dat het andersom is.

Maar in principe maakt het niet zoveel uit op wat voor materiaal je speelt. Zolang het een kwalitatief goede sax is. Goed sluit met een fijne ergonomie en een goed bijpassend mondstuk kun je er alle kanten mee op die je maar wil.

Dat je vervolgens op iets aparts speelt (zoals een Buffet Crampon, ik neem aan een Super Dynaction :?: ) geeft natuurlijk wel meerwaarde.
Althans dat vind ik 8)

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 15 November 2005, 11:54:09 »
Ik heb nog steeds niet gekeken welk type  :oops:
Ga ik vanavond eerst eens doen.

En ik ben het inderdaad met je eens ja.
Daarom vind ik ook dat je als saxofonist meerdere saxen moet kunnen bespelen.
Niet in 1 keer natuurlijk, maar verspreid over jaren. Dan krijg je gewoon een goed beeld van wat er bij je past.

Alhoewel ik een tijdje op die 2 Amati's gespeeld heb. (en ook een aantal keren zomaar een keertje op verschillende Amati's) en dat is dus echt niks voor mij.
Ik vond ze allemaal wat zwaar blazen en ook niet zo mooi van klank. Wat metalig. Ligt volgens mij dus echt aan de sax.
Maar ja, een ander kan hier weer wel van houden :D

Edit: ik heb gezcoht op verschillende types van de Buffet.
Ik heb een S1. Bedacht me ineens dat dat erin stond gegraveerd.

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 15 November 2005, 12:51:11 »
Top of the line van Buffet.....
Die (op de evette na) zowiezo geen slechte saxen heeft geproduceerd

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #14 on: 15 November 2005, 13:25:13 »
deze knak is selmerverslaafd! :D

speelde eerst een yanagisawa, was ook een mooi ding (a901) maar toen ik me serieIII ging kopen, wa sik helemaal verkocht. toch heeft selmer (vind ik) niet alleen goeie saxen

ik had eeerst een selmer serieIII tenor, maar ik was er niet tevreden over, mechaniek lag me niet (ligt anders in je hand dan de alt serieIII) maar toen ik overging naar de reference dacht ik: "Selmer, zo ken ik je weer!"
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII