Author Topic: Sop in de Stageband gespeeld!  (Read 2618 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline yanamayo

• Member
  • *
Sop in de Stageband gespeeld!
« on: 20 September 2011, 11:05:33 »
Yes, ik heb gisterenavond voor het eerst op m'n sop in onze stageband gespeeld! Was wel een beetje nerveus hoe het zou stemmen, maar dat viel eigenlijk reuze mee! Het is maar tijdelijk omdat onze vaste sopraanspeelster een tijdje niet aanwezig kan zijn, maar het is heel leuk om het uit te proberen! Ik vind het soms wel wat lastig omdat bepaalde loopjes, die ik anders op m'n alt speel en die de sop mee heeft, nu in een andere toonsoort moet spelen, en die van m'n alt zit in m'n vingers. Kwestie van oefenen!
Heb gisteren daarnaast ook sommige nummers op altsax gespeeld omdat ik daar de sopraanpartij nog niet van had. Is wel even een half nummer weer wennen dan, heb dan de gauw dat ik hem dichtknijp!

Heeft iemand ervaring met wisselen alt-sopraan? Went dit als je het veel doet?

Groetjes,
Marjolijn
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Sop in de Stageband gespeeld!
« Reply #1 on: 20 September 2011, 11:35:21 »
Ik heb sinds een paar maanden wel ervaring tussen het wisselen tussen alt en tenor wat grotendeels op het zelfde neer zal komen.  In het begin loop je er wel tegen aan dat je met de zelfde greep in eens een andere toon hebt (alt en bariton in Eb, tenor en sopraan in Bb, dus een B op de tenor/sopraan is een Fis op alt/bariton) wat bij het improviseren wel eens lastig kan zijn, maar waar je snel genoeg aan went. Verder scheelt het als je op beide saxen min of meer het zelfde mondstuk hebt (ik heb bijvoorbeeld zowel op tenor als op alt een Selmer SD-20 mondstuk) zodat je met grotendeels het zelfde embouchure kan blazen. Ik merk dan ook meer verschil tussen op de tenor spelen met Selmer mondstuk en spelen met stalen Otto Link mondstuk dan tussen alt en tenor met beide een Selmer mondstuk. Wel loop ik met de alt er nog tegen aan dat ik niet alles goed intoneer, maar dat is een kwestie van je sax goed leren kennen en dat kost tijd. Dit zul je ook hebben als je twee verschillende alten zou omwisselen.

Om dus terug te komen op je vraag, als je maar geregeld op beide saxen speelt, went het snel genoeg, maar wees je bewust van de verschillen en pas je daar op aan.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #2 on: 20 September 2011, 12:16:11 »
Ik wissel regelmatig.
Als je beide saxen goed beheerst is het wisselen geen probleem.
Ik merk dat als ik een paar maanden op de 1 niet speel, dat ik wel weer even moet wennen.
Maar eigenlijk komt dat zelden voor.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #3 on: 20 September 2011, 13:04:23 »
Ik speel in een coverband waar ik ook vaker van sopraan naar alt wissel terwijl ik nog op de buhne sta, ik pak dan meestal mijn microfoontje eraf dan draai ik me met mn rug naar het publiek terwijl de zanger de minuten vol praat speel ik een paar toonladders en verken de sax ffe en dan gaat `t weer.

de wissel alt  naar sopraan is makkelijker dan andersom in mijn ervaring.

hoe vaker je dit doet hoe makkelijker dit gaat, je onthoud ongeveer hoeveel lucht je moet geven en hoe je het mondstuk plaatst..
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk