Author Topic: mondstuk printen?  (Read 4798 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline dc_sax

• Member
  • *
Re: mondstuk printen?
« Reply #15 on: 09 January 2012, 10:46:55 »
Wat een gaaf project!
Ben benieuwd naar de resultaten. Straks heb je gewoon een nieuwe lijn mondstukken uitgevonden!

Als je de golfbaldeukjes juist bol maakt en onder een hoek plaatst kan je ook rotatie van de lucht realiseren wat tot een meer muffled sound zou moeten leiden. Er zijn ook halzen waarin dat wordt toegepast door, net als in de loop van sommige geweren (daar overigens bedoeld om een draaiend effect aan een kogel te geven zodat die langer stabiel kan 'vliegen').

Het idee om meer volume te krijgen door de stroomsnelheid te verhogen vind ik wel slim gevonden. Het is alleen wel volume per minuut en niet 'volume'. Al bereik je dat wel met die deukjes.
Een hogere stroomsnelheid zou menig speler wel heel erg kunnen helpen bij hoge en lage noten. Dat kan een unique selling point zijn. De convergerende buis is daar ook een leuk idee in.

En als je toch bezig bent, ontwerp dan een mondstuk met ingebouwde rietbinder zodat je kan stemmen zonder je riet te verplaatsen. Een paar ribbeltjes op de buitenkant (ala de Soloist) helpen ook om je mondstuk wat makkelijker over het kurk te bewegen.

Let us know what you experienced!
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #16 on: 09 January 2012, 11:16:10 »
Quote from: "dc_sax"
Wat een gaaf project!
Ben benieuwd naar de resultaten. Straks heb je gewoon een nieuwe lijn mondstukken uitgevonden!

Als je de golfbaldeukjes juist bol maakt en onder een hoek plaatst kan je ook rotatie van de lucht realiseren wat tot een meer muffled sound zou moeten leiden. Er zijn ook halzen waarin dat wordt toegepast door, net als in de loop van sommige geweren (daar overigens bedoeld om een draaiend effect aan een kogel te geven zodat die langer stabiel kan 'vliegen').

Het idee om meer volume te krijgen door de stroomsnelheid te verhogen vind ik wel slim gevonden. Het is alleen wel volume per minuut en niet 'volume'. Al bereik je dat wel met die deukjes.
Een hogere stroomsnelheid zou menig speler wel heel erg kunnen helpen bij hoge en lage noten. Dat kan een unique selling point zijn. De convergerende buis is daar ook een leuk idee in.

En als je toch bezig bent, ontwerp dan een mondstuk met ingebouwde rietbinder zodat je kan stemmen zonder je riet te verplaatsen. Een paar ribbeltjes op de buitenkant (ala de Soloist) helpen ook om je mondstuk wat makkelijker over het kurk te bewegen.

Let us know what you experienced!

ja de bedoeling is de volumestroom te verhogen, maar tegelijkertijd krijgt de kamer door de kuiltjes een algeheel groter volume.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #17 on: 10 January 2012, 23:28:37 »
Dit is echt heel erg gaaf :D
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline dc_sax

• Member
  • *
« Reply #18 on: 31 January 2012, 08:49:14 »
En, is er al een resultaat?
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

Zoot

• Guest
« Reply #19 on: 02 February 2012, 23:04:24 »
Quote from: "dc_sax"
En, is er al een resultaat?

printer was bezet

Vrouw krijgt met 3d-printer gemaakte onderkaak geïmplanteerd
Door Bauke Schievink, donderdag 2 februari 2012

Belgische en Nederlandse wetenschappers zijn erin geslaagd om bij een hoogbejaarde vrouw een onderkaak te vervangen door een met een 3d-printer geproduceerd model. Volgens de onderzoekers gaat het om een wereldprimeur.

Het is de eerste keer dat een bewegend onderdeel als implantaat wordt vervaardigd uit een 3d-printer, aldus de makers. De ontwikkeling van de onderkaak werd geleid door de Universiteit van Hasselt, die enkele uren nodig had om het op maat gemaakte onderdeel te maken met een 3d-printer. Normaal gesproken zijn er enkele dagen nodig om een op maat gemaakt implantaat te fabriceren. Na implantatie had de patiënte een dag nodig om weer te kunnen praten. De operatie werd afgelopen zomer al uitgevoerd, waardoor de kunstmatige kaak in ieder geval op korte termijn geen problemen lijkt te veroorzaken.

Met de 3d-printer worden laagjes titaniumpoeder op elkaar geplaatst. De gebruikte methode is volgens de makers uniek: naast het feit dat de productietijd aanzienlijk korter is, zou het fabriceren ook minder materiaal kosten. Het geheel zou wat zwaarder zijn dan een biologische kaak, maar hier zouden patiënten goed aan kunnen wennen. De universiteit verwacht dan ook dat dergelijke implantaten in de toekomst vaker gebruikt gaan worden.

3d-printers worden de afgelopen jaren steeds vaker gebruikt voor medische toepassingen. Door een dergelijke printer een set instructies te geven kunnen complexe weefsels worden gemaakt die normaal gesproken moeilijk na te maken zijn. Eerder slaagden wetenschappers er al in om botten te printen, en ook bloedvaten behoren tot de mogelijkheden. Daarnaast worden 3d-printers steeds betaalbaarder, waardoor hun gebruik in de toekomst waarschijnlijk toe zal nemen, en consumenten ook toegang krijgen tot de technologie

mondstuk  :| kan dan wel even wachten toch............ :|

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #20 on: 03 February 2012, 00:27:25 »
maar ik ben dan ook niet zomaar een consument  :-D  het mondstuk ís geprint, maar omdat ik het origineel op dusdanig origenele wijze heb gemeten en omgezet naar 3D wil de school dit ook gebruiken om hun 3d meetmachine te promoten en nu zijn ze nog even de verschillen tussen de 2 mondstukken aan het meten. Ik verwacht het op het eind van deze maand toch wel binnen te hebben.

en anders kan ik mijn 3d-model bij http://http://www.shapeways.nl inleveren en dan heb ik binnen 2 weken ook mijn model (alleen tegen hogere prijs) het verschil met het artikel is dat het hier om titanium gaat. Dit is niet zozeer 3d  "printen" maar valt meer onder de categorie laser sinteren, waarbij metaal of kunstof deeltjes (in uitzondering) steeds in een laag neer worden gelegd (bv een a4tje) en de laser smelt per laag het motief dat geprint moet worden. dus iedere keer komt er een een laag poeder zo groot als een a4 op de voorgaande laag waar maar bv. 1/100 van aan elkaar gesmolten wordt. het uiteindelijke resultaat vis  je dan ook uit een bak met poeder.

dit is anders als de door mij toegepaste methode, ik doe het dmv fused deposition modeling waarbij een echte spuitmond de verhitte kunststof op bepaalde plekken neerlegt en zo een figuur ontwikkelt. Dit valt beiden nog onder Rapid Prototyping. Dus het stuk waarbij ze zeggen dat dit nog niet voor productie voor de consument gereed is bedoelen ze eigenlijk mee dat dit nog niet op grote schaal in een keer geproduceerd kan worden. Het blijven enkel stuks producten. dat is het verschil tussen Rapid Prototyping an Rapid Manufacturing, de hoeveelheid.

Ik zou ook een mondstuk in RVS laten laseren, maar dit hangt tegen de prijs van een nieuw hogere kwaliteit mondstuk... iets te duur voor een student dus.

maar zodra er weer ontwikkelingen zijn hou ik jullie op de hoogte.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Zoot

• Guest
Betaalbare 3D-printer Cube 3D te koop in Nederland
« Reply #21 on: 04 October 2012, 12:35:22 »
Door: NU.nl/Colin van Hoek
Betaalbare 3D-printer Cube 3D te koop in Nederland
AMSTERDAM - De Bijenkorf is tijdens de Drie Dwaze Dagen begonnen met de verkoop van een betaalbare 3D-printer met een prijskaartje van 1050 euro.

De Cube 3D-printer kost normaal 1299 euro, maar omdat de Bijenkorf tijdens de actiedagen de Europese introductie van de printer op zich neemt, geldt er drie dagen een aanbiedingsprijs.
De 3D-printer is al langer in de VS te koop, maar komt nu dus naar Europa. Dat de prijs relatief laag is, brengt ook nadelen met zich mee. Zo kan er maximaal een object van 14 bij 14 bij 14 centimeter geprint worden, meldt de Volkskrant.
De printer werkt door een object laag voor laag op te bouwen. Dit gebeurt door een soort plastic draden te smelten en deze vervolgens weer te laten uitharden.
Ontwerpen
Er worden 25 digitale ontwerpen voor 3D-objecten aangeleverd. Online zijn er uiteraard meer verkrijgbaar en de gebruiker kan zelf een object ontwerpen. Hiervoor wordt software voor Androidtelefoons en –tablets meegeleverd.
Het softwarepakket voor Windows kost volgens de Volkskrant 49 dollar.
Of ook andere winkels de printer gaan verkopen is onbekend. Er verschijnen de afgelopen maanden steeds meer 'goedkope' 3D-printers vanaf zo’n duizend euro. Ook bijvoorbeeld het Nederlandse bedrijf Leapfrog maakt een betaalbaar model.
De professionele modellen kosten over het algemeen enkele duizenden tot enkele tienduizenden euro’s.

Offline CynthiaM

• Member
  • *
Re: Betaalbare 3D-printer Cube 3D te koop in Nederland
« Reply #22 on: 04 October 2012, 17:54:03 »
Quote from: "Zoot"
Zo kan er maximaal een object van 14 bij 14 bij 14 centimeter geprint worden, meldt de Volkskrant.
Groot genoeg voor een mondstuk  :)
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #23 on: 04 October 2012, 21:20:50 »
Quote from: "Koen88"
het idee erachter komt van de golfbal. de kuiltjes creëren een turbulente luchtstroom rond het oppervlak waardoor de laminaire luchtstroom (of minder turbulente luchtstroom) zich sneller kan verplaatsen over deze turbulente luchtstroom.

Dit is allemaal puur theoretisch overigens. in pijpleidingen kom je dit niet tegen, alleen al vanwege de kosten. er zijn wel theoretische modellen gemaakt maar het kostenplaatje tov het uiteindelijke effect zorgen ervoor dat deze methode weinig industriële toepassingen heeft.

Als leek kan ik mij voorstellen dat de lucht relatief snel door het mondstuk moet, maar moet dat zo snel dat het golfbal-patroon nog enige invloed gaat hebben? En hoe verhoudt zich dat (m.n. ten opzichte van het geluid), wanneer je gebruik zou maken van "laminaire kanaaltjes"?
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline johanj

• Member
  • *
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
« Reply #24 on: 19 November 2012, 16:29:20 »
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #25 on: 19 November 2012, 17:01:03 »
Dit klinkt wel erg interessant allemaal.

Ik zou wel eens een Meyer-type met een extra grote kamer willen proberen . . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #26 on: 17 January 2013, 17:14:43 »
Geweldig even bijlezen, een eigen mondstuk. Wel geniaal nu nog patent erop  :-D
THE Martin tenor met Otto Link 8*