Beste Saxofonisten

Started by Daan, 10 November 2005, 15:19:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Daan

Een veel gestelde vraag, beste saxofonist(en)
Post het en typ waarom :)

Ik vind:
David Sanborn - (Altsax) Door zijn klank, mooiste saxofoonklank, snel en telkens met die mooie "momenten" van hem. Met moment bedoel ik met zijn muziek dat hij het opbouwt en daarna weer een mooie lange toon maakt. In een interview had hij gezegt dat hij alleen maar denkt aan de momenten voor de juiste timing.
Hij maakt van vele popnummers jazznummers. Dat is zijn smaak, vele noemen het Smooth Jazz. Waarbij David Sanborn het niet weet wat het precies inhoud en wat het is... Zijn muziek en vooral zijn klank is erg gewild. Mensen noemen wat zijn muziek is. (Kan je lezen in een interview van hem). Hij had ook gespeeld op Woodstock.

Michael Brecker - (Tenorsax) Ik ben niet bepaald gek op een tenor... Liever alt, of sopraan :) . Ik luister soms naar hem, zoals bij Some Skunk Funk van Brecker Brothers of de liedjes die hij samen deed met David Sanborn. Ik was vooral onder de indruk bij het meelezen van zijn solo's : zie zijn site: Klik hier!

Bekijk en luister bijvoorbeeld naar Some Skunk Funk, Mooie melodie met veel variaties en echt super met die toptones. Wat het stukken beter maakt (ik vind hoge tonen mooier dan lage...)

Eric Marienthal - (sopraansax, altsax) Hij is niet zo bekend denk ik, maar ik vind de melodietjes in zijn liedjes erg mooi. Je kan veel van hem beluisteren op zijn site: EricMarienthal.com luister maar naar Compared to What, album: Got you Covered

Kenny Garret - (sopraan, altsax) ook iemand die mooie solo's maakt met een mooie melodie. Iets wat ik erg lastig vind in een improvisatiesolo een bepaalde melodie te maken.

En ja vele van die saxofonisten heb ik van Benny :) . Ik luister (op dit moment ) het meest naar David Sanborn. Één van de mooiste vind ik: Over and over dit door telkens die mooie lange noot (die ik ook wil kunnen spelen :) ), Black Light met een strijkorkest denk ik, en natuurlijk velen van zijn CD Time Again. Leuk intro trouwens op zijn fansite: David-Sanborn.com
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

the martin

Technisch....
Op dit moment James Carter...
Wat die kerel allemaal uit kan vreten op sax dat wil je niet weten.
Moet je "Conversing with the elders" eens luisteren.

Technisch zonder dat het storend wordt 8)
Dan vind ik Yoshua Redman erg goed.

Lyrisch...
All time favorit... Stan Getz...... In één woord geweldig. Beheerst, fel, warm you name it.

Sound
John Klemmer of Stanley Turrentine
Maar dat is qua originaliteit weer vrij beperk. Wel erg lekkere muziek trouwens.

Rock
Kees ten Dam (Saxofonist van Marco B)
Vind ik persoonlijker beter (klinken) dan D Sanborn.

Daan

Ben benieuwd ga ik proberen te downloaden :)
Wat voor klank vind jij dan mooi? Een felle, scherpe of juist een warme toon. Natuurlijk scheelt dat per persoon en qua muziek...

the martin

Ik hou van een moderne klank zonder te dun te zijn.

Kruising rock/jazz dus.

Dai

art pepper en paul desmond zijn toch wel mijn favorieten...

Daan

Weet jij een goed liedje van Paul Desmond?
Ik heb: Bossa Antigua/Saba Cepeda, maar daar heeft hij een klank die ik niet mooi vindt weet...

Dai

hm tsja, ik hou zowiezo wel van zijn klank :P maar probeer "desmond blue" eens te downloaden, of "take ten", "girl from east 9th street" (zoiets geloof ik)

the martin

P.Desmond - Rondo ala turk
Erg leuk

jupialto

Maar...., what about Wayne Shorter voor jazz..

..of Bill Evans op tenor....

Ik vind het eigenlijk moeilijk om naast de 2 bovengenoemden nog iemand anders aan te duiden als favoriet.
In het puur technische vlak vind ik Kenny G nog steeds de top, hoewel ik een deel van zijn muziek bestempel als muzak (kwestie van smaak dus!!).
Verder draai ik veel Braziliaans/Cubaans, vanwege het lullige fiet dat ik het totaalbeeld (qua geluid dan) zooi mooi vind klinken.
Mijn muzikale hobby begon ooit met percussie en ik kom vaker tot de conclusie dat ik erg percussief ben ingesteld; daarnaast ben ik 's nachts echt wel wakker te krijgen met een fikse dosis stampende (blazers-)soul, zolang het maar swingt,stoomt en dampt.

Zo hoorde ik gisteren van een collega een opname van 20 trombonisten (o.a. Bart van Lier)in een band: weergaloos, hoewel soms een false noot klonk, stond het qua sound als een huis. Ik kan daarvan mateloos genieten en dan doet het er bij mij niet altijd toe of e.e.a. zuiver en technisch volmaakt is, zolang er maar emotie vanaf spat.
Als blazer kom je zelf ook vaak in zo'n soort trance van opperst genot (hm) en als je gehoor dat nu ook overkomt weet je ook weer waar het wat mij betreft allemaal om draait.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Daan

Quote from: "jupialto"Ik vind het eigenlijk moeilijk om naast de 2 bovengenoemden nog iemand anders aan te duiden als favoriet.

Maakt niks uit, het gaat erom wat jij vindt. Natuurlijk weten wij allemaal dat er eigenlijk geen Beste saxofonist(e) bestaat. Dat verschilt gewoon enorm qua persoon... Maar hiermee wil ik juist nieuwe saxofonisten zien waarnaar ik kan luisteren.

Quote from: "jupialto"In het puur technische vlak vind ik Kenny G nog steeds de top, hoewel ik een deel van zijn muziek bestempel als muzak (kwestie van smaak dus!!).

Ik neem aan dat je Kenny Gorelick bedoelt (dat is toch zijn echte achternaam?) Ik vond hem eerst ook altijd super. Met zijn mooie sopraan klank. Aangezien er zo veel over hem wordt verteld/gepost/getypt (vaak negatief). Weet ik niet precies wat ik over hem moet vinden. Zoals eerder werd aangegeven blijkt het zo te zijn dat hij weinig akkoorden kan lezen. Al ben ik daar niet zo goed in en heb ik liever de toonladder uitgeschreven staan dan dat er een akkoord staat, maar op een "top" niveau verwacht ik wel dat je dan wel wat meer kan dan maar een paar toonladders...
Ik vindt Kenny Garret beter, dit vooral nadat ik een filmpje van benny had gezien waarmee hij een mooie solo speelt op een rechte alt (een saxcello heet dat toch?)

Quote from: "jupialto"zolang er maar emotie vanaf spat.

Mee eens, kortom je moet ervan kunnen genieten  8)

Daan

Quote from: "the martin"All time favorit... Stan Getz...... In één woord geweldig. Beheerst, fel, warm you name it.

Ik heb nu een paar liedjes gedownload van hem en beluisterd, op   het ene moment vind ik het wel mooi en het andere moment juist niet.
Hij speelt veel met zo'n aanzet als Desmond, wat ik totaal niet mooi vind, maarja smaken verschillen typ ik er maar bij.

Edit:

Ben nu Greg Osby aan het luisteren, Sidewinder/Six of One.
En inderdaad het is wel erg mooi :) .