Author Topic: Riet Sopraansax vs Altsax  (Read 2016 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Gulzt

• Member
  • *
Riet Sopraansax vs Altsax
« on: 05 October 2011, 17:19:17 »
Ik heb sinds een paar weken een sopraansax te leen en nu sinds een dag een alt. Op de sopraansax speelde ik het lekkerst met een 3.5 riet, een lichter riet maakte het moeilijk. Dus ik verwachtte hetzelfde op de altsax, maar daarmee moet ik enorm forceren om er enigszins geluid uit te krijgen.

Ik heb een paar losse Vandoren Paris rieten gekocht in oplopende dikte. Met een '2' speelde ik op de altsax net zo gemakkelijk als op de sopraan.. Is dat logisch? Of heb ik heel erg pech gehad met een paar slechte rieten en zou ik toch echt overweg moeten kunnen met een 3.5?

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Riet Sopraansax vs Altsax
« Reply #1 on: 05 October 2011, 18:16:08 »
Verschillend materiaal vraagt verschillende rieten. Ook een ander mondstuk op de zelfde sax vraagt om een andere rietzwaarte en is niet even uit te rekenen wat je moet hebben. Kortom, bestel van diverse zwaarte rieten één riet (bijvoorbeeld 2,5 en 3) en probeer ze allemaal uit. Bij winkels als rieten.nl en saxshop.nl kan je ook losse rieten kopen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Gulzt

• Member
  • *
« Reply #2 on: 05 October 2011, 18:40:05 »
Hi Invisible,

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik had zoals ik al schreef van verschillende diktes rieten gekocht; zodoende kwam ik na uitproberen op een ''2' uit. Ik had nog niet nagedacht over de invloed van het mondstuk, interessant. Ik heb namelijk bij de Sopraansax 2 mondstukken waarbij ik bij met een van beide ook niet lekker speelt. Dat valt dus evt. ook nog met een lichter riet te proberen begrijp ik.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #3 on: 05 October 2011, 19:05:28 »
Ja, mondstukken maken heel veel uit voor wat voor riet je kiest. Wat voor mondstukken heb je er nu bij dan?

Offline Gulzt

• Member
  • *
« Reply #4 on: 05 October 2011, 19:34:15 »
Voor de sopraansax een Yamaha 4C (Riet 3,5 voor mij comfortabel), evenals een Selmer S90 waarbij ik dus de grootste moeite heb om er geluid uit te krijgen.
Voor de altsax een Selmer S80.

Wat de saxen zelf betreft:
De sopraansax is een yanagisawa 902 met gebogen beker.
De altsax een Selmer 80 (super action serie II)

KoenD

• Guest
« Reply #5 on: 05 October 2011, 19:42:31 »
Ik denk dat je op Alt het meest kans maakt met een 2,5.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #6 on: 05 October 2011, 19:52:19 »
Met een Yamaha 4C mondstuk op sopraan is het niet zo vreemd dat je een 3,5 riet nodig hebt, dit is namelijk een erg licht mondstuk waar je dus om te compenseren een zwaarder riet op zal zetten. Een Selmer S90 zal een veel beter mondstuk zijn, maar deze is ook in verschillende tipopeningen te krijgen (aangegeven met een letter) en voor sopraan is een D of E mondstuk vaak een goed uitgangspunt (waar dit voor de altsax C* is). In het begin zal je de beperkingen van het 4C mondstuk nog niet zo snel merken, maar uiteindelijk zal je wel merken dat je met dit mondstuk lang niet zoveel lucht door je instrument krijgt. Heb zelf ook jaren op de tenor met een 4C geblazen en vond het een hele verademing toen ik daar een Selmer op zette.

Offline Gulzt

• Member
  • *
« Reply #7 on: 05 October 2011, 22:41:08 »
Dat is een mooie verklaring.
Ik ben net bij een saxofoniste langs geweest en met wat sturing bleek ik een aanzienlijk mooier geluid uit de altsax te krijgen met het 2,5 riet in vergelijking met de 2,0. Een wereld van verschil, veel warmer.  =D>

Ik laat de sopraansax nu voor wat het is, ik speel ook nog trompet, en drie blaas-instrumenten is me echt wat teveel van 't goede. Scheelt me ook weer een hoop rieten gepuzzel :)