Main Menu

rietjes

Started by EelcoW, 11 November 2005, 18:27:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EelcoW

ik speel al een hele tijd op hetzelfde soort riet ( Vandoren JAVA 2), en ik wil een keer iets anders gaan proberen.
ik speel voornamelijk jazz, maar ook fusion, pop, funk, etc.
hebben jullie tips voor andere rieten?

Dai

zelf speel ik op vandoren java 3, misschien een idee? :D  :P

Tony

Probeer eens Lavoz.

jupialto

Heb je Vandoren V16 al es geprobeerd? Klinkt m.i. lekker soepel.

Hemke heb ik ook es geprobeerd, maar die vond ik vrij zwaar blazen (2,5) in vergelijking met Rico of Vandoren V16.

Vandoren Jazz is ook wel aardig, maar m.i. iets stugger dan de V16.

Het blijft een kwestie van uitproberen.
Ik moet b.v. nog steeds een kunststofriet uitproberen om te ervaren of het iets voor mij is.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

juinen

Ik blaas nu ruim een jaar op Francois Louis rieten (mondstuk Meyer), dit bevalt mij erg goed.
Hiervoor speelde ik op La Voz ( en toen ik pas begon op Van Doren met een Selmer C* mondstuk)

EelcoW

dank jullie wel :) ik denk dat ik voor de vandoren java 3 ga :P..

Daan

Quote from: "Jupialto"Hemke heb ik ook es geprobeerd, maar die vond ik vrij zwaar blazen (2,5) in vergelijking met Rico of Vandoren V16.

Misschien had je dan het klassieke rietje van Hemke, klassieke rietjes zijn normaal dikker (in vergelijking met sterktes van de rieten...)

Ik zou je aanraden om gewoon veel verschillende soorten rietjes te kopen 2 stuks elk, en dat gewoon gaan proberen. Dit niet alleen om het juiste rietje te vinden maar ook ervaring op te doen wat er nou precies verschilt en waardoor komt het... Dat deed ik laast ook met mijn nieuwe mondstuk. Echt handig gewoon om gewoon een grote greep te pakken.

Volgens mij heb je ook verschillende rietjes die speciaal voor pop zijn gemaakt en de ander weer voor jazz enz. Gewoon veel verschillende proberen :) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Jazzy-L

Ik heb in het begin toen ik me eerste sax kreeg op een Lavoz gespeeld...Speelde wel lekker dat weet ik nog wel ....maar sinds ik nieuwe rietjes heb gekocht , heb ik alleen nog op rico Royal en Vandoren  gespeeld(wet niet precies welke...) wel jammer eigenlijk , het wordt nu wel eens tijd dat ik nieuwe ga uitproberen.......
Make your words Sweet like Music!
Groetjes,
    Loraine

EelcoW

inmiddels heb ik 2 rietjes Rico Royal 3 gekocht (omdat mijn docente dit aanraadde), maar die vind ik veel te scherp klinken en te snel overslaan.
mijn zoektocht gaat verder...

Daan

Quote from: "Eelcow"mijn zoektocht gaat verder...

Succes :) , wat voor klank zoek je eigenlijk? Want rietjes verschillen ook veel (wat je waarschijnlijk wel weet).

EelcoW

ik zoek een beetje een ronde heldere klank. niet al te scherp, maar ook niet al te soft (anders ben ik in mijn band niet goed meer te horen.  ik speel op het moment veel jazz, dus een beetjee een jazzy toon :P!

mrPC

op wat voor mondstuk speel je?
eboniet of metaal is wel van invloed op je rietenkeuze. belangrijk bijvoorbeeld is de mate waar in het riet aansluit bij de vorm van je mondstuk (de breedte van de baan/riet en de ronding van het mondstuk/riet)
ik ben erg te spreken over de rico jazz select rieten. dit is onvergelijkbaar met rico royal (daar maak ik de haard mee aan..).
als je eens wat wilt proberen kun je via www.rieten.nl een proefpakketje bestellen. door op te geven waar je nu op speelt krijg je dan een aantal rieten van verschillende merken van vergelijkbare sterkte.

succes
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

EelcoW

ik speel op een meyer (eboniet) met een tipopening van 5 en een medium chamber.
ik denk dat ik misschien wel zon pakketje ga bestellen. het ziet er goed uit iig.
ik zag op die site dat er allemaal soorten rico jazz select rieten waren (Filed, unfiled, soft, medium hard, etc). wat houden deze termen in bij deze rieten? en welke is qua sterkte vergelijkbaar met de rieten die ik nu heb (Vandoren JAVA 2,5)?

Daan

Over de rieten sterktes (om te vergelijken) had "The Martin" al een onderwerp over gemaakt

mrPC

de termen filed en unfiled hebben betrekking op de overgang halverwege het riet. bij filed zit hier een rand in en bij unfiled loopt het riet gewoon door.
ik heb beide type rietjes geprobeerd en kan niet echt zeggen dat ik dat verschil goed merk of dat ik een voorkeur heb.
het blijft toch altijd een mysterie waarom dat ene riet zo geweldig speelt terwijl zijn buurman in de doos brandhout is...
soft, medium en hard zijn de gradaties in sterkte.
bij de meeste merken gaan die gradaties in halven, bijv, 2-2,5-3 enz.
bij rico jazz select is het 3soft-3medium-3hard.
hierdoor kun je nog beter bepalen wat voor jou geschikt is en voorkomen dat je een hoog afvalpercentage per doosje hebt.
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.