Author Topic: improvisatie -> leer tips  (Read 2866 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline dc_sax

• Member
  • *
improvisatie -> leer tips
« on: 16 October 2011, 20:57:16 »
Binnenkort ga ik met een clubje enthousiastelingen lekker improviseren. Daar wil ik me goed op voorbereiden omdat, mezelf kennende, ik dat veel beter kan als ik me een beetje comfortabel voel bij wat ik moet doen.
Afgelopen tijd heb ik me de theorie eigen gemaakt van key, chords en 'avoid notes', maar ik merk met oefenen dat ik nog een paar probleemgebieden heb. Hebben jullie tips om daar snel vooruitgang in te boeken?

De problemen die ik ervaar zijn:
- weten in welke maat ik ben (en dus welke noten ik beter wel en niet kan spelen)
- real-time tranpsoneren vanuit het Realbook
- meer jazzy klinken dan 'just swing'.

Ik heb al veel gegoogled hierop en veel tips gezien. Ik ben dus meer opzoek naar jullie eigen ervaringen waaraan je nu terug denkt met de gedachte: 'toen ik dat en dat deed ging het vliegen!'

@forum beheer: ik heb de verkeerde 'vragen rubriek' gekozen. Kan iemand het aanpassen?
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

Offline Amanda

• Member
  • *
Re: improvisatie -> leer tips
« Reply #1 on: 17 October 2011, 11:04:03 »
Verplaatst :)
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 17 October 2011, 12:44:58 »
Quote from: "dc_sax"
De problemen die ik ervaar zijn:
- weten in welke maat ik ben (en dus welke noten ik beter wel en niet kan spelen)
Met de band waar ik in blaas hebben we altijd blokjesschema's met daarin de akkoorden staan. Deze transponeer ik dan altijd voor mij zelf (schrijf ik er achter), maar aangezien gitaristen vaak op basis van akkoordschema's met elkaar praten, is dit het handigst om te weten waar je zit. Als je zelf vervolgens ook wat kennis van akkoorden hebt, kan je ook veel beter horen waar je in het stuk zit en welke noten in dat akkoord passen. Een beginnerscursus gitaar kan je bijvoorbeeld al aardig op weg helpen met het doorgronden van akkoorden is mijn ervaring.
- real-time tranpsoneren vanuit het Realbook
Real time transponeren is iets dat je eigenlijk niet moet willen (tenzij je het zo veel doet dat je niet anders meer weet), maar realbooks zijn volgens mij gewoon kant en klaar getransponeerd te krijgen toch?
- meer jazzy klinken dan 'just swing'.
Een kwestie van veel doen en luisteren naar opnames van de grote namen hoe die dat doen.

Maar afgezien van de theorie, is improviseren vooral een kwestie van aanvoelen wat je kan doen en welke tonen wel of niet klinken. Dit bereik je eigenlijk alleen maar door het veel te doen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #3 on: 17 October 2011, 21:16:20 »

1 weten in welke maat ik ben (en dus welke noten ik beter wel en niet kan spelen)
2 meer jazzy klinken dan 'just swing'.

1 denk in blokken van 4 maten en geeft in het schema aan van welke toonsoort je het beste kan uitgaan.
2 wees jezelf, niet iemand anders, in muziek hoor je het als iemand niet zichzelf speelt.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810