De problemen die ik ervaar zijn:
- weten in welke maat ik ben (en dus welke noten ik beter wel en niet kan spelen)
Met de band waar ik in blaas hebben we altijd blokjesschema's met daarin de akkoorden staan. Deze transponeer ik dan altijd voor mij zelf (schrijf ik er achter), maar aangezien gitaristen vaak op basis van akkoordschema's met elkaar praten, is dit het handigst om te weten waar je zit. Als je zelf vervolgens ook wat kennis van akkoorden hebt, kan je ook veel beter horen waar je in het stuk zit en welke noten in dat akkoord passen. Een beginnerscursus gitaar kan je bijvoorbeeld al aardig op weg helpen met het doorgronden van akkoorden is mijn ervaring.
- real-time tranpsoneren vanuit het Realbook
Real time transponeren is iets dat je eigenlijk niet moet willen (tenzij je het zo veel doet dat je niet anders meer weet), maar realbooks zijn volgens mij gewoon kant en klaar getransponeerd te krijgen toch?
- meer jazzy klinken dan 'just swing'.
Een kwestie van veel doen en luisteren naar opnames van de grote namen hoe die dat doen.
Maar afgezien van de theorie, is improviseren vooral een kwestie van aanvoelen wat je kan doen en welke tonen wel of niet klinken. Dit bereik je eigenlijk alleen maar door het veel te doen.