Author Topic: temperatuur relatie met tonen?  (Read 4796 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Monique

• Member
  • *
temperatuur relatie met tonen?
« on: 23 October 2011, 14:32:34 »
Hoi allemaal,

ik ben helemaal nieuw op dit forum en hier terecht gekomen door Google.
Ik speel een paar maanden alt-sax en vind het helemaal leuk.
Nu mijn vraag: kan het kloppen dat als de sax koud is het geluid echt nergens naar klinkt? Ik ben net gaan oefenen en de ruimte waar mijn sax altijd in de standaard staat is 's nachts koud en overdag behoorlijk warm.
Als ik nu ga spelen, kan ik geen normale toonladder spelen. De lage tonen gaan goed, maar in het midden zitten er steeds een paar tonen tussen wat ik hoor en wat het moet zijn.
Ik heb 'm nu maar in de huiskamer neergezet om het straks nog eens te proberen, maar ik hoop dat jullie me alvast advies kunnen geven.
Bewaren jullie je sax altijd in de koffer als je niet speelt? En kan het zijn dat de temperatuur inderdaad zo'n invloed heeft?

Vast bedankt!

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
Re: temperatuur relatie met tonen?
« Reply #1 on: 23 October 2011, 15:27:29 »
Temperatuur heeft invloed op de werking van een saxofoon, zowel op toonhoogte, veersterkte als op de speling tussen de onderdelen.
Lage temperaturen zijn niet schadelijk, de sax weer op de goede temperatuur brengen en hij speelt weer.

Vochtgehalte is eigenlijk belangrijker dan temperatuur. Te droog en de polsters worden snel hard.
Te nat en er komen schimmels en onfrisse geuren. Als ik met een sax gespeeld heb droog ik hem.
Daarna zet ik hem in een niet verwarmde kamer met de koffer open en de volgende dag doe ik de koffer dicht.
In landen met hoge luchtvochtigheid (tropen) kan je beter synthetische polsters gebruiken.

Kijk ook naar de items over het desinfecteren van saxofoons.

so litle time, so much to learn :smt117
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 23 October 2011, 15:38:35 »
Ik las dat je nog niet zo lang speelt en misschien heb je meer aan de tip van de drie O's........  Ook ik kende deze techniek nog niet maar echt, het helpt uitstekend tegen allerlei rare bijgeluiden, valse noten, foute ritmes etc. Veel plezier en oja,...    warm blazen voor je gaat spelen ( langzaam lucht door je sax blazen zonder geluid te produceren helpt )  
welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8

Ps. de drie O's = Oefenen, Oefenen, Oefenen          :lol:

javaou

• Guest
« Reply #3 on: 23 October 2011, 17:00:17 »
Klopt helemaal, ik speel m'm tenor ook warm door eerst maar "gewoon" toonladders te spelen, zeker als ie achter in de koude auto heeft gelegen....
Je kunt het warmspelen versnellen door een theedoek onderin de toeter te schuiven: klinkt natuurlijk nergens naar maarja :-)  
Enne Monique hartelijk welkom in dit forum: veel lees en speelplezier!!!
Jan

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 23 October 2011, 19:11:56 »
Om de sax op temperatuur te krijgen blaas ik ook wel gewoon lucht erdoorheen (alle kleppen dicht), zonder geluid te maken. Dan kan ik gelijk meespelen als de band begint.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Monique

• Member
  • *
« Reply #5 on: 24 October 2011, 13:45:59 »
iedereen bedankt voor de tips! Gisteravond nog een keer geprobeerd, maar nog steeds waardeloos. Mijn sax had de hele dag verder in de woonkamer gestaan, dus daar lag het niet aan.
Ik hoop dat het inderdaad met de drie O's te maken heeft :-) vanavond maar weer proberen.
Woensdag heb ik weer les, dus dan komt het vast wel goed!

Nogmaals bedankt, ik voel me helemaal welkom!

Monique

javaou

• Guest
« Reply #6 on: 25 October 2011, 17:35:17 »
That's the spirit, gewoon ff aan je lerares voorleggen, komt goed!
By de weg, na het spelen de sax in de koffer stoppen is niet zo'n goed plan, dan kan de condens niet uit je toeter, of je moet je koffer open laten staan.
Succes woens(les)dag.
Jan

Offline Monique

• Member
  • *
« Reply #7 on: 25 October 2011, 18:58:42 »
Bedankt Jan! Ik laat mijn sax eigenlijk altijd op de standaard staan, maar had ook weer ergens gelezen dat er dan stof in komt....
Maar dit is beter, denk ik.
Morgen weer les!  Ik laat nog wel weten wat mijn leraar (;-)) zei...

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #8 on: 26 October 2011, 10:58:18 »
Quote from: "Monique"
Bedankt Jan! Ik laat mijn sax eigenlijk altijd op de standaard staan, maar had ook weer ergens gelezen dat er dan stof in komt....

Zou er een "anti-stof-hoes" bestaan voor als je 'm op de standaard laat staan?

Of is dat nog een gat in de markt  . . . .

En nee, niet van plastic, dan kan de condens ook niet weg
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #9 on: 26 October 2011, 11:01:44 »
Wellicht kun je gebruik maken van de membraam-technologie de gebruikt wordt o.a. in motorkleding: eenzijdig doorlaatbaar textiel maken.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

javaou

• Guest
« Reply #10 on: 26 October 2011, 23:00:21 »
Quote from: "JR"
Quote from: "Monique"

Zou er een "anti-stof-hoes" bestaan voor als je 'm op de standaard laat staan?

Of is dat nog een gat in de markt  . . . .

En nee, niet van plastic, dan kan de condens ook niet weg

Jah, das nou ook weer sonde, zet je de toeter te glimmen voor je klaar en dan gaat er een stofjasje overheen....ik zou me om de stof geen zorgen maken, die blaas je d'r zo weer af (toch) en d'r uit....maarre is je probleem met hulp van je leraar opgelost?
Jan

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #11 on: 27 October 2011, 15:57:45 »
Ik heb eens naar de stof"ophopingen" gekeken toen mijn sax in de standaard hing.
Gelukkig met hard blazen ging eruit.

Alle gekheid op een stokje.
Waar staat je instrument als er zoveel stof in komt.
De hoeveelheid stof in een woning zal toch wel meevallen.
Zelf in mijn vorige huis, waar mijn sax op een niet gebruikete zolder stond had ik geen stofprobleem.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #12 on: 27 October 2011, 16:08:50 »
Huisdieren als katten, honden, cavia's, buitenspelende kinderen,verbouwende buren, herfstige tuin,drukke weg vlakbij, genoeg stofbronnen . .

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #13 on: 27 October 2011, 16:48:42 »
Quote from: "JR"
Huisdieren als katten, honden, cavia's, buitenspelende kinderen,verbouwende buren, herfstige tuin,drukke weg vlakbij, genoeg stofbronnen . .

Ben ik helemaal met je eens, maar komt daar zoveel stof vanaf dat je je sax moet gaan afdekken?
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #14 on: 28 October 2011, 10:06:10 »
En roos!!!
 :lol: