Main Menu

AltSaxPien

Started by AltSaxPien, 06 November 2011, 16:58:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AltSaxPien

Hallo,
Zo 1 1/2 pagina heb ik gelezen op deze actieve forum/topic, leuke open berichten.

Ik ben pas 59 jaar geworden en woon in Amstelveen.
Van mijn 7 - 17 jaar heb ik klassiek piano gespeeld, ook klassiek ballet. Ik was de jongste en de kleinste van de 7 kinderen.
Mijn moeder zag mij als een ideaal dochter, die eigenlijk judo en blues piano wilde spelen.
Met piano heb ik goed noten en toonladders gespeeld, moet op refresh knop nog goed drukken. Helaas had ik geen gehoor training en akkoorden leer mee gekregen.

Ik ben een fan van Candy Dulfer en ook Hans. Dus sax spelen stond op mijn (lange) verlanglijst.
In Feb 2009 heb ik met mijn zoon een workshop gevolgd bij Hein Pijnenburg, http://www.saxofoonworkshop.nl/.
Erg leuk, ik ademde tot mijn 50e verkeerd, te hoog. Dus in het begin kon geen geluid krijgen. Mijn zoon blaasde zo weg.
Als hij een deuntje hoort dan puzzelt op de piano en even later speelt hij dat deuntje, speelt ook gitaar en ander instrumenten.
Mijn motormaatje kan geen noot lezen maar speelt wel trompet in een cover band........helaas ben ik geen muziek wonder.

Vol enthousiast ging ik googlen en marktonderzoek doen. Wegens mijn werk kan ik niet elke week gaan lessen.
Ik ben bij Paul Berding gaan lessen, http://www.paulberding.nl/. 60 minuten en kost €22,- staat op zijn site, maar vaak wordt dat 80 min. incl. bladmuziek en CDs.
Ik neem zo 3 a 4 weken les. Wat een geduld heeft die man en ik pik toch veel op. Een jaar een alt sax van hem geleend/gehuurd.
Voor een eigen sax kwam ik na googlen bij http://www.saxcompany.nl. Ik wilde een YAS475 kopen, maar kwam hij met een 3 mnd oud YAS62, 1 mnd op geblazen en zit een krasje (? niet gezien) voor een gereduceerde prijs. Ik belde Paul op en zei meteen mee nemen die handel.
Ik had toen geen werk, dus zuinig op spaarcentjes en had een goede betalingsregeling.
Na een paar maanden had ik weer werk en toen meteen afbetaald.
Ik ben erg happy met mijn YAS62, orginele mondstuk en riet V12 VANDOREN dikte 2. Mijn ex collega heeft een SELMER REFERENCE 54 'FLAMING gekocht, ik mocht op blazen maar geeft mij maar de YAS62...misschien omdat ik gewend ben, qua geluid en kleppen aanslag.

Van mijn werkgever heb ik een kado gekregen met mijn verjaardag. Ik mag een boek kopen ter waarde van 25 euries.
Mijn leraar had Harry Bakker in Muiderberg,http://www.harrybakker.eu/, aanbevolen. Daar keek ik naar het boek Skills & Scales in Focus van Robert van der Laarse. Wie heeft ervaring ermee.

Ik zoek ook een groepje om samen te spelen, bij mijn leraar kan dat niet. Hij treedt vnl op en les geven doet hij erbij. De mogelijkheden zijn
- ‏bij Ton Derksen, http://www.tonderksen.nl/contact.htm. Locatie Amstelveen, om de 2 weken en kost 35 euries per uur.
- bij Robert van der Laarse, nog geen info
- bij een big band in A'dam Oost (zei mijn leraar) ... ik kan nog niet zo goed, elke week oefenen en evt. optreden wordt mij nog even te veel.
Wie heeft tips voor mij.

Toch heb ik mij YAS62 bij Harry Bakker voor onderhoud. Ik kreeg een leen sax YAS275....maar dat viel tegen. Ik kan pas woensdag mijn sax ophalen.
Volgende keer toch maar naar Den Bosch rijden. Na een afspraak met saxcompany kan ik op zaterdag terecht en kan op wachten.

Ik heb al leuke site gezien zoals
- http://sax.jonker.co
- http://www.funkgenerator.com/index.php? ... &page=Demo
Als ik tijd heb dan ga ik dit topic verder lezen.

Nou hoop van jullie nog veel te horen.

Groetjes,
Maria

Zoot

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

JR

Welkom :!:

UItgebreid en duidelijk verhaal. Ik heb ook gelest bij Paul en hij is helemaal TOP.

Als je wil samenspelen zou je op donderdag naar de Oktopedians in zaal 100 kunnen gaan, Impro-workshop Jazz/wereldmuziek met een ritmesectie (vaak piano/basgitaar/drums). Begint om 8 uur, tot een uur of 11 voor €5,-
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

johanj

Hoi Altsaxpien,

Welkom op dit geweldige forum!
Ik speel een Y-T-S62, ook prima instrument. heeft ooit mijn plezier in het spelen ver3voudigd.
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Invisible

Quote from: "AltSaxPien"Ik ben erg happy met mijn YAS62, orginele mondstuk en riet V12 VANDOREN dikte 2. Mijn ex collega heeft een SELMER REFERENCE 54 'FLAMING gekocht, ik mocht op blazen maar geeft mij maar de YAS62...misschien omdat ik gewend ben, qua geluid en kleppen aanslag.

Toch heb ik mij YAS62 bij Harry Bakker voor onderhoud. Ik kreeg een leen sax YAS275....maar dat viel tegen.
Wees welkom.

Jammer dat je een YAS275 mee krijgt als leensax, is toch wel een compleet andere sax als een YAS62. De YAS275 is echt een instapsax die welliswaar lekker makkelijk klinkt en goed gebouwd is, maar qua klank niet zo bijzonder is. Een YAS62 daarentegen is een sax die vooral in de lichte muziek (jazz, bigbands enzo) veel gebruikt wordt zelfs door proffesionials. Toevallig heb ik een paar maanden geleden ook de keus gehad om te kiezen tussen een tweedehands YAS62 uit 1990 of een gloednieuwe YAS475 (moest via de muziekvereniging, dus meer keus kreeg ik niet helaas). Heb dus ook voor de YAS62 gekozen :-D

Succes met deze mooie hobby!!
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

jthole

Succes!

Ik ben ook ooit bij Paul Berding geweest, vooral omdat ik me voornamelijk op de bariton wilde richten. Erg positieve indruk, maar uiteindelijk heb ik toch (vanwege de logistiek) voor een docent vlak bij huis gekozen.

Over samenspelen; je zou eens kunnen gaan kijken bij de Oktopedians in Amsterdam.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

AltSaxPien

Hallo,
Bedankt voor jullie reaktie's.

Ik heb meteen Oktopedians - Arthur gemaild en ga tijd vrij voor maken.
Idd ik heb nog niet verdiep in mondstukken.....ben blij als ik mijn oefeningen kan doen....ga wel achteraan.
Ik zoek ook een prettige stoel. Bij Harry Bakker in de catalogus gezien, kost zo 178 euries, moet even verder zoeken.

Ik heb mij vergist me de garantie en onderhoud, het 2 jaar ipv. 1 jaar.
Kijken of ik bij Harry Bakker het onderhoud kan annuleren. Ik ga in de toekomst bij hun doen als ik mij sax (liefst) een dag ga missen.
Het wordt vervolgd.

Groetjes,
AltSaxPien

jthole

Quote from: "AltSaxPien"Ik zoek ook een prettige stoel. Bij Harry Bakker in de catalogus gezien, kost zo 178 euries, moet even verder zoeken.

IKEA?

Over mondstukken; ik zou voorlopig nog niet een al te wilde zoektocht beginnen. Een Selmer SA80 of Meyer zijn uitstekende mondstukken om op te leren spelen. Er is veel meer keuze, maar ik zou eerst een stabiel embouchure ontwikkelen, als ik jou was.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

muzikantje

Welkom op dit forum en veel plezier!!!
Zowel met lezen als spelen op je sax.
En inderdaad ik zou eerst ook een ander mondstuk op die sax gooien.
Leuk dat ze er mondstukken bij leveren maar het is eigenlijk niks. :?
S: My Sax
A: Yanagisawa 901
T: Buffet Crampon
B: Yanagisawa 901

javaou

Hallo, hallo en hallo: leuk weer een nieuw lid erbij, dus veel lees- en speelplezier in het forum!
Jan :D

Sebo

:D Weest welkom :D

Grtz.  Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

drietenor

Welkom bij de club  8)  8)

En hoe gaat het met de akkoorden :?:
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Ricco

Welkom Maria op dit saxforum
Alt: Jupiter 900 Killerhorn
Bariton: Selmer SA80 met lage A

AltSaxPien

Hallo,
Dank je wel voor jullie welkom groets.
Vanavond naar Oktopedians gegaan, wel te laat. Zat dus niet mee, laat naar huis, reistijd woon werkverkeer min. 40 min, snel eten, daarna met OV de stad in en ja hoor brug ging open en nog even zoeken.
Enfin, het is echt nieuw voor mij. Een beetje eng met solo improvisatie. Maar het was erg leuk en nuttig. Grote groep van 15 personen.

Tja, met de toonladders en akkoorden moet ik nu echt gaan oefenen  :o

Christiaan

Hoi, welkom.

//http://professorimprov.com/

Hier kan je in alle toonaarden begeleiding vinden, er staan ook begeleidingen voor de cadansen (II-V-I).
En zelfs enkele nummertjes, verder ook heel veel nuttige informatie.

Groeten uit België

Christiaan,
Conn Shooting Star Alt
King Cleveland 615 Tenor