Ik ben gaan experimenteren met houding en lengte koord. Ben achterover gaan zitten en daardoor is de druk op de linkerduim grotendeels weg.
Alleen als ik de hoge D pak begint mijn sax te zwabberen. Wat hier weer tegen te doen?
Net nog even de tenor er bij gepakt om nog eens te voelen hoe ik het heb. Zoals ik speel, heb ik met mijn linkerduim dus vrijwel geen druk. Ook als ik mijn linkerhand weg zou houden (bijvoorbeeld omdat ik mijn blaadje moet omslaan) blijft de sax op zijn plek door een combinatie van het koordje, de rechterhand en het afsteunen op je rechterbovenbeen. Waar je bij tenor ook nog mee kan variëren is waar je de sax tegen je bovenbeen laat rusten. Ik heb hem zelf altijd vrij ver naar voren, op ongeveer een kwart bovenbeenlengte vanaf de knie waar ik ook veel bij tenoristen zie dat ze hem eerder een kwart van de heup hebben zitten. Door hem verder naar voren te zetten dwing je jezelf ook om meer rechter op te gaan zitten. De reden dat ik hem zo ver naar voren is heeft veel met mijn lengte te maken (twee meter) waardoor ik zo het mondstuk in een voor mij optimalere hoek in mijn mond heb zitten waardoor alles beter aanblaast. Varieer dus eens met het punt waar je sax op je bovenbeen komt.
Verder is het niet erg als de tenor van links naar rechts gezien scheef hangt, wel moet je dat dan vaak compenseren door je hals naar je mond toe te draaien. Doe je dat niet, moet je met je hoofd naar toe reiken waardoor onder andere je ademsteun in de verdrukking komt.
Wat betreft achterover zitten, heb het net ook even geprobeerd en bij mij krijg ik zo juist druk op mijn linkerduim. Maar je moet gewoon goed rechtop zitten, bekken naar voren kantelen en je zelf goed omhoog richten. Een goede houding is immers ook de basis voor een goede ademsteun. Ook zit ik niet tegen de leuning aan, raak hem wellicht wel aan, maar leun er niet tegen aan. Verder hoef je omdat je niet tussen je benen speelt niet zo ver naar voren te zitten op de stoel als bij alt.