Author Topic: pijn linkerduim  (Read 3733 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Elisabeth

• Member
  • *
pijn linkerduim
« on: 15 December 2011, 14:43:12 »
Het gewricht van mijn linkerduim heeft last van de rand van de zwarte knop die naast de octaafklep zit.
1. Heeft iemand daar ervaring mee en wat was de oplossing?
2. Heeft het zin om de zwarte knop schuin af de slijpen met een slijptolletje?

n.b. ik speel nog maar kort op de tenorsax, kan het een beginnersklacht zijn?

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: pijn linkerduim
« Reply #1 on: 15 December 2011, 15:16:29 »
Wat zegt je leraar (m/v) hiervan?

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 15 December 2011, 15:44:21 »
Quote from: "the martin"
Wat zegt je leraar (m/v) hiervan?
Inderdaad, laat een ervaren saxofonist(e) eens naar je houding kijken. Je linkerduim zou normaal nauwelijks kracht hoeven uit te oefenen en zal dan ook niet zo snel geïrriteerd horen te raken. Wellicht dat je je nekkoordje te lang hebt staan en daardoor je sax met je handen (onbewust) een stukje optilt? Het mondstuk van je sax zou meteen in je mond moeten vallen als je hem daar na toe beweegt, komt die dan op je kin uit, zit je koordje te laag (wat je vaak ziet bij beginners).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Sylvia

• Member
  • *
« Reply #3 on: 15 December 2011, 15:55:30 »
Hmm, dat heb ik zelf ook gehad. Ik heb nu een dikke eeltbobbel (smakelijk ;-) op de plooi tussen het bovenste en het onderste kootje van mijn duim en heel af en toe nog eens last van het gewrichtje maar te weinig om echt actie te ondernemen. Ik weet dat Ton Kooiman ook wel een steun heeft voor de sax. Misschien is deze het proberen waard.
Groetjes,
Sylvia

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 15 December 2011, 19:27:04 »
Als het mijn sax was zou ik gewoon dat knopje bijschuren, zodat het niet meer irriteert.

Zo'n zwart knopje kost een paar centen en is zo te vervangen, als je dat ooit nog wilt.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #5 on: 15 December 2011, 20:18:53 »
Oei, das lastig, ja idd misschien even bijschaven. Heb wel last van mijn linkerduim maar das meer omdat ik te gespannen speel met links nog, rechts is wel ontwikkeld.

Offline Elisabeth

• Member
  • *
« Reply #6 on: 16 December 2011, 09:30:51 »
Allereerst bedankt voor jullie reacties!
Ik heb sax leren spelen door er een mee te nemen van de fanfare (ik speelde trompet) en ik heb een grepenoverzicht van internet gehaald.
Dus ik heb geen leraar, wel een tenorcollega, maar die moet ik er nog naar vragen.
Hiervoor speelde ik een tijdje altsax, toen had ik deze klacht niet.
Het punt is dat het mijn gewricht is die pijn begint te doen, dus eeltvorming zal niet helpen denk ik.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #7 on: 16 December 2011, 09:41:16 »
Quote from: "Elisabeth"
Allereerst bedankt voor jullie reacties!
Ik heb sax leren spelen door er een mee te nemen van de fanfare (ik speelde trompet) en ik heb een grepenoverzicht van internet gehaald.
Dus ik heb geen leraar, wel een tenorcollega, maar die moet ik er nog naar vragen.
Hiervoor speelde ik een tijdje altsax, toen had ik deze klacht niet.
Het punt is dat het mijn gewricht is die pijn begint te doen, dus eeltvorming zal niet helpen denk ik.
Speel je zittend? Zo ja, hoe heb je de sax dan, naast je (alt kan je tussen de benen hebben tenor niet fatsoenlijk)? Juist bij tenor zou je om de sax op zijn plaats te houden je linkerhand nauwelijks nodig hebben (je steunt hem dan tegen je rechterbovenbeen en houd hem vooral met je rechterhand op zijn plek in combinatie met je nekkoordje) en zou er geen spanning op je hand moeten staan wat dit soort klachten kan veroorzaken.

Als je staand speelt is het ook vooral de rechterhand die de sax op zijn plek houd en zou je linkerhand ook geen spanning van het op zijn plek houden moeten voelen. Wellicht dat je een foto kan plaatsen van hoe je de sax vast hebt (zittend en/of staand) zodat wij daar wat meer zinnigs over kunnen zeggen?

Offline Elisabeth

• Member
  • *
« Reply #8 on: 16 December 2011, 14:40:16 »
Nou ik ben er nu dus achter waarom ik met de alt geen last had en met de tenor wel.
Ik speel altijd zittend (fanfare) en de tenor houd ik naast mij en die helt dus over en steunt op mijn linkerduim.
Mijn linkerduim functioneert als steun en ik zie geen mogelijkheid hoe dat anders kan/zou kunnen.
Ik heb louter een halskoord by the way.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #9 on: 16 December 2011, 14:44:47 »
Nou ik ben er nu dus achter waarom ik met de alt geen last had en met de tenor wel.
Ik speel altijd zittend (fanfare) en de tenor houd ik naast mij en die helt dus over en steunt op mijn linkerduim.
Mijn linkerduim functioneert als steun en ik zie geen mogelijkheid hoe dat anders kan/zou kunnen.
Ik heb louter een halskoord by the way.
Als je inderdaad naast je speelt en je dus zeker weten met je linkerhand de sax steunt, blijf ik bij mijn eerste vermoeden dat je je nekkoordje te lang hebt staan waardoor die het gewicht van de sax niet tilt en dus op je hand komt te liggen (en wat je echt niet zou moeten willen omdat dan je pezen onder spanning staan door het gewicht en zo de kleppen minder snel kunnen bedienen). Wat eventueel ook nog kan schelen is om je rechterhand (en dus de onderkant van de sax) meer naar voren te duwen, maar dat is even uitproberen. Ook kan je nog spelen met de stand van je hals, deze hoeft bij tenor niet kaarsrecht op de rest van de sax te zitten maar mag wel wat verdraaid staan als je daardoor een betere houding krijgt.

Offline Elisabeth

• Member
  • *
« Reply #10 on: 16 December 2011, 19:48:57 »
Ik ben gaan experimenteren met houding en lengte koord. Ben achterover gaan zitten en daardoor is de druk op de linkerduim grotendeels weg.
Alleen als ik de hoge D pak begint mijn sax te zwabberen. Wat hier weer tegen te doen?

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #11 on: 16 December 2011, 22:35:20 »
Ik ben gaan experimenteren met houding en lengte koord. Ben achterover gaan zitten en daardoor is de druk op de linkerduim grotendeels weg.
Alleen als ik de hoge D pak begint mijn sax te zwabberen. Wat hier weer tegen te doen?
Net nog even de tenor er bij gepakt om nog eens te voelen hoe ik het heb. Zoals ik speel, heb ik met mijn linkerduim dus vrijwel geen druk. Ook als ik mijn linkerhand weg zou houden (bijvoorbeeld omdat ik mijn blaadje moet omslaan) blijft de sax op zijn plek door een combinatie van het koordje, de rechterhand en het afsteunen op je rechterbovenbeen. Waar je bij tenor ook nog mee kan variëren is waar je de sax tegen je bovenbeen laat rusten. Ik heb hem zelf altijd vrij ver naar voren, op ongeveer een kwart bovenbeenlengte vanaf de knie waar ik ook veel bij tenoristen zie dat ze hem eerder een kwart van de heup hebben zitten. Door hem verder naar voren te zetten dwing je jezelf ook om meer rechter op te gaan zitten. De reden dat ik hem zo ver naar voren is heeft veel met mijn lengte te maken (twee meter) waardoor ik zo het mondstuk in een voor mij optimalere hoek in mijn mond heb zitten waardoor alles beter aanblaast. Varieer dus eens met het punt waar je sax op je bovenbeen komt.

Verder is het niet erg als de tenor van links naar rechts gezien scheef hangt, wel moet je dat dan vaak compenseren door je hals naar je mond toe te draaien. Doe je dat niet, moet je met je hoofd naar toe reiken waardoor onder andere je ademsteun in de verdrukking komt.

Wat betreft achterover zitten, heb het net ook even geprobeerd en bij mij krijg ik zo juist druk op mijn linkerduim. Maar je moet gewoon goed rechtop zitten, bekken naar voren kantelen en je zelf goed omhoog richten. Een goede houding is immers ook de basis voor een goede ademsteun. Ook zit ik niet tegen de leuning aan, raak hem wellicht wel aan, maar leun er niet tegen aan. Verder hoef je omdat je niet tussen je benen speelt niet zo ver naar voren te zitten op de stoel als bij alt.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #12 on: 17 December 2011, 13:05:11 »
Heel duidelijk Invisible, fijn om iemand met ruime praktijkervaring te lezen :!:

Nu heb ik nog een paar redenen waarom ik beter geen tenor kan spelen  ;-)

(buiten mijn rug, nek, tintelende vingers etc . . . )
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Elisabeth

• Member
  • *
« Reply #13 on: 21 December 2011, 09:07:09 »
Ach tenorspelen heeft ook zijn leuk kanten.....

Ik heb de aanwijzingen van Invisibel opgevolgd en gekeken naar collegatenorspelers.
Mijn houding was inderdaad niet goed. Ik zit nu rechtop, mijn koordje iets langer en de onderkant sax meer naar achter naast mijn dijbeen.
Volgens mij gaat het nu goed komen. Bedankt!