Author Topic: Advies  (Read 1845 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Porsche

• Member
  • *
Advies
« on: 20 December 2011, 18:33:27 »
Mijn naam is Wybe van der Gang
Ik speel 4 maand saalt en ben op zoek naar een eigen instrument.
Het instrument moet warm van klank zijn en liefst verzilverd en niet te oud

Ik heb de volgende op het oog
Selmer Mark 6 1961
Buescher big B 1947 en 1935
Conn Lady face serie 300xxx

Wie kan mij van advies dienen, of adviseerd ander instrument.

Nog enkele algemene vragen.
Kan een Selmer Mark 6 net zo warm klinken als de Amerikanen?
De Buescher is verzilverd maar lijkt bijna vernikkeld je ziet diet meer mij dit instrument. hoe kan dit? Zijn ze misschien gelakt na het verzilveren?
Hoe is de bespeelbaarheid van de instrumenten.
En zijn ze geschikt voor een leerling.

Hartelijk dank

Wybe van der Gang

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Advies
« Reply #1 on: 20 December 2011, 18:57:53 »
Volgens mij zijn het allen goede instrumenten. Toch?
Gewoon proberen zou ik zeggen.

De klank maak je grotendeels zelf. (heeft niet veel met de finish te maken van de sax overigens).
Een warme klank kan op een Selmer, maar evengoed op een Conn volgens mij.

En welkom op t forum. Ik zag je voorsteltopic zonet al.

Hier kun je horen hoe ik op een Mark vi uit 1974 klink. Heel eerlijke opname zonder bewerking op een normaal dagje oefenen/inspelen. Ik weet zeker dat je vooral mij hoort en niet de sax in het bijzonder. Iedereen klinkt anders.
Ik speel daar dedicated to you van hartman & coltrane mee trouwens.
http://http://dl.dropbox.com/u/28469878/dedicated%20to%20yuoctaaf%20lager%2020122011.mp3

Dit is trouwens opgenomen bij het inspelen van een rietje icm weinig oefening in de laatste weken dus excuus voor de ruis en spuuggeluiden  :( haha. En ik zit op een krakende stoel ja.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 20 December 2011, 22:17:11 »
Het instrument moet warm van klank zijn en liefst verzilverd en niet te oud

Bij de Duitse saxofoons zie je de verzilverde warm klinkende exemplaren wat vaker. In de tijd dat de Amerikanen de concurentie verloren van de Chineese en de Japanse saxofoons kochten ze ook veel saxofoons in Europa Keilwerth heeft hierdoor veel saxofoons in de VS afgezet en Kohlert is hierdoor failliet gegaan. Daarnaast ontbreekt Buffet op je lijst.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 21 December 2011, 07:18:24 »
Ik vind het wel leuk....
Sax mag niet te oud zijn :!: en dan dat lijstje  :lol:

Martin alten zijn ook niet te versmaden..

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #4 on: 21 December 2011, 10:13:58 »
De saxofoon die je kiest is natuurlijk ook erg afhankelijk van de muzieksoort die je wilt gaan spelen maar ook hoe je zelf blaast en dus vooral een kwestie van zelf uitproberen en vergelijken. Houd er dan ook wel rekening mee dat je met nog maar vier maanden speelervaring nog niet je blaastechniek dermate hebt ontwikkeld dat je nu al de sax die helemaal bij je past voor de rest van je leven (bij wijze van spreken :-D ) kan uitzoeken. Niet dat ik je nu wil afraden een goede sax te kopen, maar meer om je het besef te geven dat je dan over een paar jaar wanneer je techniek veel verder ontwikkeld is je een veel betere keus kan maken en als beginner is klank nog niet zo belangrijk als speelgemak en een sax die uit zich zelf al vrij goed stemt en waar je niet al te veel bij hoeft te intoneren.

Veel beginners ervaren juist de saxen die bij anderen een mooie klank hebben juist als lastig te spelen (blaast zwaarder, vereist een goede ademsteun, er moet veel geintonneerd worden) dus onafhankelijk van wat je kiest, blijft de belangrijkste tip voor jou om de sax eerst goed uit te proberen voordat je wat koopt en het liefst ook nog een ervaren saxofonist vragen de sax op gebreken te controleren (lekkende kleppen enzo).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #5 on: 23 December 2011, 13:50:07 »
Ik zou met 4 maanden speelervaring nog niet zelf een duur instrument gaan uitzoeken. Zelfs met 4 jaar nog niet, zonder begeleiding.

Misschien de dure sax nog een paar jaartjes uitstellen, en eerst eens samen met je leraar (m/v) op zoek naar een goed studie-instrument? Vergeet daarbij de Taiwanezen niet, want die maken tegenwoordig goede saxen!

Succes!
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #6 on: 23 December 2011, 18:37:42 »
Er is dus blijkbaar budget genoeg om een mooie sax te kopen, top!

Misschien is Yanagisawa wat? Moderne instrumenten, goede klank zonder de 'nadelen' van die oude toeters die je hier plaatst.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Porsche

• Member
  • *
« Reply #7 on: 27 December 2011, 17:20:22 »
Beste mensen die hebben geraageerd.

Ik heb inmiddels op verschillende instrumenten gespeelde en ben tot de conclusie gekomen
dat een Amerikaanse sax voor een beginnend speler niet verstandig is.
Het speelgemak van b.v. een Selmer maar ook Yamaha custom is prettiger gemakkelijker en uiteraard het belangrijkste.
Ik besef dat het kopen van een instrument nu moeilijk te beoordelen is en niet een keuze voor altijd.
Ik dank degene die hebben gereageerd en mij advies hebben gegeven.

Met vriendelijke groet,

Wybe