Ik heb zelf een AKG C519 ML. Het verschil tussen de M en de ML is als volgt. De ML is bedoeld voor gebruik met het draadloos systeem van AKG, maar dat moet je er apart nog bijkopen. De M is exact dezelfde microfoon (dus klinkt ook het zelfde) maar dan met een speciale kabel erbij waarmee je deze microfoon direct op een mengpaneel kan aansluiten. Door deze kabel is de M duurder, maar bij de ML komt er dus nog een zender bij en is uiteindelijk dus duurder.
De kabel van de M versie is specifiek voor deze mic gemaakt wat hem zit in een stukje elektronica in de XLR-stekker die in je mengpaneel gaat wat gebruikt wordt om de phantoomvoeding van het mengpaneel om te zetten naar een andere spanning (de zelfde spanning die je bij de ML uit de zenderbox zou krijgen), technisch verhaal wat je ook weer mag vergeten :-D).
Wat een extra investering die je kan doen is het kopen van een voorversterker waarop je je microfoon aansluit voordat het geluid naar de geluidsinstallatie gaat. Eén die al vaker op dit forum benoemd is, is de tube art (
klik hier voor meer info). De voordelen hiervan zijn als volgt:
-Dit kastje levert jou phantoomvoeding zodat het mengpaneel/geluidsinstallatie dat niet hoeft (of wellicht niet kan).
-Als je dit kastje vlak bij jou zet, heb je zelf een volumeknop in plaats van alleen op het mengpaneel/geluidsinstallatie at in de oefenruimte wel zo prettig is als je niet een geluidsman hebt en jezelf niet naast het mengpaneel staat.
-Door de versterkbuis die hier in zit, krijg je een warmer geluid wat ook nog eens instelbaar en zo dus een verrijking van je geluid is.
Wel heeft dit kastje een netstekker en moet je dus een 230V stopcontact in de buurt hebben. Als kabel van dit kastje naar de geluidsinstallatie kan je weer z'n xlr mannethe/vrouwtjekabel gebruiken. Ikzelf gebruik dit kastje met de AKG-mic in de oefenruimte altijd vanwege de bovengenoemde voordelen, maar als ik optreed met deze mic, laat ik dat achterwegen en laat alles aan de geluidsman over (dus alleen even melden dat je phantoom nodig hebt).
Om nog even terug te komen op de keuze van een clip-on microfoon; een clip-on is altijd een compromis tussen speelgemak en geluidskwaliteit. Voor de oefenruimte is geluidskwaliteit niet zo heel erg belangrijk en is het vooral even dat beetje extra volume zodat je jezelf niet kapotblaast tussen al het gitaar en drumgeweld. Als ik mijn AKG C519 M vergelijk met één van mijn losse microfoons, bijvoorbeeld mijn AKG Perception 220 (wat een vrij grote microfoon is die heel mooi klinkt, maar dus geen clip-on is), is de C519 inderdaad vrij blikkerig. Maar het feit dat ik gewoon heen en weer kan lopen (zelfs met de kabel gaat dat prima, naar mijn mening kan je best zonder draadloos tenzij je van plan bent het hele podium op en neer te dansen) en het feit dat de C519 vrij ongevoelig is voor geluid wat van verder weg komt (en gaat dus ook minder snel rondzingen), maakt dat de keuze voor mij zowel op het podium als in de oefenruimte op de C519 valt. Alleen als we echt studio-opnames gaan maken (in eigenbeheer, collegamuzikant heeft een aardige thuisstudio aan apparatuur en ik zelf heb ook wel het nodige aan microfoons en dergelijke) pak ik mijn grote AKG perception microfoon.
De vergelijking met andere clip-on-microfoons kan ik helaas niet voor je maken, maar ik zelf ben dus wel blij met de AKG C519 M. Zo heb je denk ik wel genoeg informatie om te verwerken :lol: maar mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Ik zelf heb de C519 via bax-shop.nl gekocht (maar die hebben de tube art weer niet als je die wil hebben, maar die is op feedback.nl weer te krijgen).