Author Topic: Leklamp?  (Read 32088 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
Leklamp?
« on: 13 January 2012, 15:58:35 »
Hey allemaal.

Heeft iemand misschien een gouden tip om een leklamp te maken.
Ik dacht zelf aan een soort Tl lamp echter zijn hier nog al heel veel verschillend uitvoeringen van. Ik heb eigenlijk weinig verstand van elektriciteit en ben eigenlijk altijd heel voorzichtig met dit soort dingen...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
Re: Leklamp?
« Reply #1 on: 13 January 2012, 16:14:11 »
Er zijn vele mogelijkheden om een leklamp te maken.
Een garagelamp volstaat al.
Zelf heb ik eens een smalle sterke zaklamp gebruikt.
Ikea heeft lichtbuisjes met ledlampjes erin.
Ook dit werkt.
Bij dit soort dingen geldt, hoe je het maakt heb je het.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

KoenD

• Guest
« Reply #2 on: 13 January 2012, 16:23:15 »
een eind flexibele kerstverlichting, van die buizen die op voorgevels worden geplaatst en die je in alle bochten kan wringen maar toch vrij stevig zijn.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #3 on: 13 January 2012, 16:23:36 »
Daar heb je helemaal gelijk in. Stomme is dat ik nu geen zaklampje kan vinden en aangezien ik wel eens rij langs een bouwmarkt...
In ieder geval bedankt voor het meedenken :)

Zoot

• Guest
« Reply #4 on: 13 January 2012, 16:24:37 »
Quote from: "Daan"
Hey allemaal.

Heeft iemand misschien een gouden tip om een leklamp te maken.
Ik dacht zelf aan een soort Tl lamp echter zijn hier nog al heel veel verschillend uitvoeringen van. Ik heb eigenlijk weinig verstand van elektriciteit en ben eigenlijk altijd heel voorzichtig met dit soort dingen...

Je hebt tegenwoordig  :idea:  :idea: Kerst Led lampjes aan de meter,...........  neem niet de goedkoopste soort want die "slang is nogal stug" de duurdere is soepeler,....        neem bv een cm of 70, zoek de juiste adapter en klaar ben je........
 :-D

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #5 on: 13 January 2012, 16:26:15 »
Haha ja inderdaad een heel goed idee. Anders moet ik weer zo lang wachten voordat het kerst is ;)

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #6 on: 14 January 2012, 15:58:30 »
Deze heb ik zelf ook gemaakt. Het is een heel mooie lamp die lekker licht geeft.
Ik heb 'm wel iets anders gebouwd zodat ie beter start en ook wat meer licht geeft ofzo. Weet t niet meer precies.

Hier een instructie van user platenspeler
http://http://www.platenspeler.com/diy/leaklight/nl_index.html

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #7 on: 14 January 2012, 17:47:08 »
Ik komt toevallig net van een ritje naar twee bouwmarkten en zo'n out-let store waar ze kerstartikelen met korting verkopen. Helaas niks gevonden.

Wat een goede link Maarten, ik ga daar eens rustig voor zitten ben zo'n leek betreffende op electrisiteit maar hoe het daar omschreven staat moet het makkelijk te doen zijn :) bedankt.

Zoot

• Guest
« Reply #8 on: 14 January 2012, 18:49:41 »
Ik komt toevallig net van een ritje naar twee bouwmarkten

ook die in Nieuwegein,......... daar hebben ze het zeker.....

succes met knutselen,.......   :idea:    genoeg zekeringen in huis :?:      :P

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #9 on: 14 January 2012, 19:09:15 »
Ja af en toe als ik zit te werken en de wasmachine staat aan en iemand ligt onder de zonnenbank valt de elektriciteit uit... Dat is wel eens frustrerend  ](*,)

Maar over welke bouwmarkt heb je het, toevallig die grote Hornbach vlak bij dat business center van KPN? Ik was even langs gegaan bij een Praxis en Karwei.

Zoot

• Guest
« Reply #10 on: 14 January 2012, 21:45:11 »
Ja af en toe als ik zit te werken en de wasmachine staat aan en iemand ligt onder de zonnenbank valt de elektriciteit uit... Dat is wel eens frustrerend  ](*,)

LOL,...........   het was meer met het oog op je a.s geknutsel met een "Leak Light"

Maar over welke bouwmarkt heb je het, toevallig die grote Hornbach vlak bij dat business center van KPN?
ja die,.......  ik heb bij filiaal Groningen nog even staan kijken. Ik wil eigenlijk iets van een anderhalve meter in drieén vouwen en in een kapotte alt duwen..........     schemerlampje, ( ik heb er nu kerstlampjes in op een batterij, maar weinig licht dus  :roll:  eh té letterlijk schemer... )  en ik begreep dat je ook bv 30 cm kunt nemen..... dus mooi als "leak light"  Maar zo'n looplamp verbouwen gaat ook......

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #11 on: 14 January 2012, 22:23:01 »
Misschien is het een optie voor je om het te bekijken als het donker is ;) . Misschien alleen je werk/bureau lamp uit doen kan een hele hoop schelen. Tenzij je natuurlijk je hele kamer vol heb hangen met veel daglicht tl-lampen.

Zoot

• Guest
« Reply #12 on: 14 January 2012, 22:41:08 »
Misschien is het een optie voor je om het te bekijken als het donker is ;) . Misschien alleen je werk/bureau lamp uit doen kan een hele hoop schelen. Tenzij je natuurlijk je hele kamer vol heb hangen met veel daglicht tl-lampen.

daar zit wat in,...........     MAAAAaaaarrrrr........      nee, ik heb niet een hele kamer vol met daglicht TL...   het setje lampjes met batterij is net even te weinig om effect te geven ( ze moeten dan ook nog net bij een open klep zitten  ) een waxine lichtje wordt te warm, wél mooi lichteffect  :P .........        maar ik net van iemand een slinger led lampjes met adapter gekregen...    morgen maar even kijken of dat licht genoeg geeft voor mijn doel......

ON :| topic: maak je wat fotootjes van je geknutsel.......

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #13 on: 14 January 2012, 23:11:46 »
Ja ik maak wel even wat foto's al denk ik niet dat het nodig is bij zo'n uitgebreide informatie site over die lamp :) . Ik hoop dat ik volgende week wat tijd heb om ff wat spullen te halen. Wel handig zo'n slinger led lampjes, kan je het in ieder geval checken of je sax lek is .

Offline Willem

• Member
  • *
« Reply #14 on: 14 May 2012, 21:04:21 »
Hoi,

Mijn EML (eigenmakelij) leklamp bestaat uit een stuk soepel tweelingsnoer van ruim anderhalve meter (bariton sax, hè).
't Was ooit van een oud bureaulampje.
Het schakelaartje heb ik gewoon laten zitten.
Stekker en bureaulamp er af knippen (Eerst stekker uit het stopcontact :idea: )

Aan een kant, dichtbij de schakelaar, soldeerde ik het aansluitstukje voor een 9 V batterij uit een oud speelgoedautootje.
Aan de andere kant het 6V achterlichtlampje van een fiets.
En dan wel zo, dat er een circuit ontstaat :roll:

De combi 9 V batterij met 6V lampje zorgt er voor dat het lampje best helder oplicht.
Ervaring leert dat het heus niet meteen stukpatst.
Werkt prima en kost geen drol, omdat ik spulletjes heb gebruiklt die al in de weg lagen.
E.e.a. werkt natuurlijk het beste, wanneer je jezelf met sax (voorzien van het leklampje)
kunt terugtrekken in een donker kamer of grote kast.
Veel knutselplezier :!:

Groetjes,

Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet